..." />

Mercur Internaţional – o companie care a crescut în plină criză

Mercur Internaţional e o companie de transport din Caraș-Severin. Un județ cu tradiție în transporturi internaționale. Ascultându-l pe directorul general Dan Cârjaliu, înțelegi cât de importantă e flexibilitatea în Transporturi pentru adaptarea permanentă la mediul ostil din economia mai nouă a continentului.

Dacă transportatorii noștri nu se vor adapta la aceste condiții, vor veni turcii sau polonezii să ne transporte cartofii, grâul și… buștenii.

 Mercur Internațional și-a început activitatea în anul 2001. „Aveam trei camioane la start. Acum am ajuns la 40. Toate realizate după anul 2008, adică în plină criză”, povestește Dan Cârjaliu. Într-o perioadă în care mulți transportatori au stagnat sau pur și simplu au dispărut. Secretul e să te comporți ca tot pățitul:

„Am reușit să ne adaptăm la ce a venit peste noi. În 2007, când s-a deschis piața UE, am fost ponderați și am zis să așteptăm un an – doi și să vedem ce se întâmplă. A fost o idee bună, fiindcă nu știam că la sfârșitul anului 2008 se va declanșa criza. Camioanele pe care le-am cumpărat în anii 2006 – 2007 au fost suficiente și ne-au permis ca în 2008 – 2009 să abordăm criza ponderat”.

Mercur International s-a dezvoltat într-un singur stat.

El pune un accent atât de categoric pe ideea de adaptare, încât te gândești dacă nu se subminează așa însăși ideea de afacere – o activitate prin care omul ajunge la un profit cert: „Pentru transportatorii de azi, adaptarea e mai importantă decât profitul”.

Autoritățile nu au nici o viziune

Contrar cutumei populare românești, Dan Cârjaliu a pus toate ouăle-ntr-un cuibar:

„Cred că soluția cea mai bună pentru noi a fost o piață mică. Am trimis toate camioanele într-un singur loc, într-o singură țară, pe un singur traseu. Nu ne-am dezvoltat în toată Europa. Asta a fost soluția noastră de succes.

În timp, am cunoscut tot ce înseamnă logistică și clienți pe o singură țară. Trimițând toate camioanele acolo, poți să ajuți un camion cu altul, fiindcă apar probleme de încărcare, întârzieri la transport, se pot schimba autotractoarele, e posibil să n-ai probleme cu clienții și să-ți optimizezi costurile.

Trebuie să ne adaptăm ponderat la ce se întâmplă, fiindcă nu există bugete pentru anul 2014, nu există o viziune foarte clară din partea autorităților. Piața europeană va crește în 2014. Piața din România a fost foarte bună la sfârșitul anului. Am avut un export peste așteptările noastre”.

Putem deduce că guvernanții n-au nici cea mai vagă idee referitoare la acest domeniu vital pentru economia națională. Să vină banii din taxe și impozite! Altceva nici nu-i interesează, nici nu pricep.

Un șofer trebuie să facă 15.000 de kilometri

Dan Cârjaliu înțelege perfect că nu putem crește excesiv tarifele, dar… ne mai putem cârpi. „Nu mai  venim din Europa cu 20 – 21 de tone, venim cu 25 de tone. Adică trebuie să acoperim spațiul rămas liber în camion,” spune omul de afaceri.

Transportă în Marea Britanie și Irlanda marfă diversă, generală. Are numai camioane cu prelată, normale și mega. Nu are frigorifice. Duce tot ce produce România: de la canapele, lemn, semifrabricate de lemn, fiare.

„În ultima perioadă, s-au cerut produse din România. Noi simțim. Exportul României, după opinia noastră, a crescut cu 15% – 20% în ultimele cinci – șase luni din anul 2013. Aceasta înseamnă că tariful la transport a crescut cu 10% – 15% la exportul din România”.

Cârjaliu nu recomandă să ducem camioanele în comunitate, cum procedează numeroase companii:

„Greșit. Camioanele din România, în mare parte, fac cele mai proaste curse din UE. E vorba despre trei – patru încărcări, marfa e foarte grea. Camioanele noastre nu fac mai mult de 10.000 – 11.000 km. Ca să fii rentabil și să tinzi către profit, trebuie să faci 14.000 – 15.000  km cu un șofer”.

Afaceristul consideră că singura modalitate ca o companie de transport să aibă profit e să ocupe integral capacitatea de transport a camionului: „Nu putem umbla la tarife, riscăm să pierdem clienţi. Putem umbla la încărcarea camionului. Dacă n-am asta, n-am reuşi nici să plătim leasingul”.

Mercur Internațional transportă din România spre Irlanda şi Marea Britanie. Pe această rută, poate prelua marfă din alte ţări: venituri suplimentare.

Cârjaliu explică această procedură: la 20 – 21 de tone de marfă, rămân cam 1,5 – 2 m cubi liberi: 22 de paleți, ce se distribuie așa încât să nu se depășească greutatea pe ax: „Te obligă profesia să mai cauți marfă, altfel mori”. Din Anglia până în România, mașina parcurge peste 2.000 km. Pe traseu, se poate căuta marfă din Franța, Belgia, Germania, Austria până acasă. Fără să întârzie tranzitul.

Cum pot scade cheltuielile?

Dan Cârjaliu oferă sfaturi de bun simț:

„Să ai întreținere proprie. Să nu te duci la service după ce ies camioanele din garanție. Poți să-ți faci un depozit, să grupezi cinci – şase transporturi. Să nu mergi cu același camion și la București, și la Baia Mare, peste tot.

Șoferul trebuie urmărit, să nu fure motorină. Motorina e aur azi, reprezintă 40% – 50% din cost. Toate mașinile au GPS. Le-am pus sonde în rezervoare și probleme tot apar. Am stabilit plafon maxim de consum.

Dacă nu funcționează GPS, șoferul n-are voie să depășească ultimul barem stabilit. Un consum gol maxim, la care se adaugă 0,5% peste consumul gol, pe care nu are voie să-l depășească. Nu se poate eradica furtul. Nu există un consum fix de motorină. Trebuie să cedezi șoferului 1%”.

Transportatorul consumă cam 100.000 l/lună în România şi încă 100.000 în afară, de 400-500.000 de lei lunar. „Dacă prețul scade cu 10 bani, la 500.000 e mult. Dacă crește cu 7% din cauza accizei, vom fi foarte nefericiți”.

A cumpărat camioane de la ofertă. Camioane noi, dar ce a prins: Mercedes, Scania și Daf. Nu a luat Euro 6 și nici nu va cumpăra până nu se așează lucrurile, fiindcă nici producătorii nu știu ce au de făcut. P

rețul la Euro 6 este cu 8.000 – 10.000 de euro mai mare. „Nu avem nici un avantaj dacă luăm. Trebuie să protejăm afacerea, nu mediul. Nu avem nici o reducere. Am luat Euro 5”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

thirteen + four =