Master planul general de transpor..." />

Master plan pentru transport

Am acordat mai puțină atenție problemelor de infrastructură legate de finanțare și investiții. Pragmatic, ne preocupă mai mult să avem drumuri bune. Finalizarea noului master plan general de transport și pregătirile pentru implementarea lui au oferit această clarificare.

Sunt proiecte trecute printr-o procedură administrativă clară și aprobate, ce nu așteaptă decât finanțare. Guvernul ia în considerare mai multe surse de finanțare, dar pentru toate asigură garanții guvernamentale. 

Comunitățile locale conduse de politicieni mai versați sau grupuri de interese diverse pot susține și alte proiecte de infrastructură, cu condiția ca acestea să fie realizate ca investiții, pentru care să asigure surse de venit necesare recuperării investiției.

Master planul general de transport e unul dintre filtrele esențiale, care va separa cele două categorii de lucrări de infrastructură. Disponibilitatea de finanțare a Chinei pentru Europa de Est a motivat guvernul să nu rateze oportunitatea.

Față de precedenta afișare a disponibilității chineze, când România nu era membru UE, un asemenea master plan așază lucrurile în prioritatea lor.

Master plan în cuvinte simple

Conceptul de master plan poate fi descris mai bine prin instrumentul ce-l operează. Există o aplicație informatică, un soft, ce conține toate datele infrastructurii din România.

Are încorporate date despre tipurile drumurilor și lungimea lor, conexiunile dintre ele, datele de trafic de pe fiecare porțiune și, practic, orice alte informații despre infrastructura de până la limita localităților urbane.

Pe această aplicație performantă, se poate ilustra traficul actual și, mai important, se pot face simulări. Înainte de a accepta ca o lucrare de infrastructură să intre între cele ce trebuie finanțate, specialiștii trebuie să prezinte Guvernului efectele lucrării. Programul poate arăta care sunt simulările de trafic, cu valori medii și alte valori sugestive.

Poate lua în considerare orice alte prognoze ale situației din anul estimat de finalizare a lucrării. Alți parametri colaterali, ca influența asupra mediului înconjurător, pot fi obținuți din program și folosiți cum limitează constrângerile.

În concluzie, avem o unealtă performantă, ce așază lucrările într-o prioritate dată de nevoile cele mai elementare de transport și trafic. Introducerea lucrărilor unor politicieni influenți înaintea celor prioritare nu ar trebui să mai fie posibilă.

Primul Ministru… al Transporturilor

La data realizării articolului, planul era pregătit pentru aprobarea sa de ministrul Transporturilor.

După privatizarea CFR Marfă, aceasta e o altă chestiune ce ajunge pe masa ministrului în perioada de interimat, ce va aștepta numirea noului ministru.

Documentul conține deja toate proiectele ce au parcurs etapele necesare. Grija e de a avea în vedere că eventuale proiecte noi nu ar putea parcurge procedura completă înainte de câțiva ani. De aceea, e important ce conține planul.

Datele concrete vor fi disponibile doar după aprobare. Planul va include mai multe proiecte de lucrări decât posibilitățile actuale de finanțare, dar e bine să le conțină, pentru că situația poate evolua rapid dacă, de exemplu, utilizarea unui obiectiv va fi cu taxă.

Preocupările pentru strategia de transport și master plan se leagă și de vizita prim-ministrului în China, de acordul realizat și de comisia bilaterală înființată, pentru a da o șansă finanțărilor și investițiilor chineze în infrastructura națională.

Chiar și la acest capitol, reprezentanții guvernului din ministerele implicate în negocierile cu China, adică Marile Proiecte, Economia și Transporturile, au făcut o distincție necesară referitoare la finanțare și investiții. Statul va direcționa finanțarea spre proiectele prioritare, iar mediul privat sau cel public local pot propune lucrări de investiții și parteneriate.

Alte elemente din master plan

Prioritizarea proiectelor se face la trei nivele: primar, cu factori cuantificabili și analiză cost-beneficiu; secundar, cu locuri de muncă directe sau indirecte, probleme sociale, geografice, politice; terţiar, în funcție de disponibilitatea de finanțare, adică mai facem și ceea ce e sprijinit de finanțator.

Modul de combinare și importanța criteriilor vor fi stabilite prin ghiduri de evaluare ulterioare. Rezultatul trebuie să fie o listă de lucrări care să corespundă strategiei de dezvoltare a sistemului național de transport.

Toate căile de transport sunt definite în plan și există un capitol special pentru noduri multimodale, putând fi făcute simulări complexe.

Cu privire la sectorul rutier, proiectele sunt deja cele consacrate, organizate pe domenii, ca realizarea de infrastructură nouă, îmbunătățirea siguranței rutiere, managementul traficului și politica fiscală (mai concret, ceea ce ţine de taxarea infrastructurii).

Master planul de transport se corelează cu alte strategii sectoriale naționale și, foarte important, cu rețeaua trans-europeană de transport TEN-T.

Să amintim importanța coordonării cu POS-Trans 2014 – 2020, cu noi tranșe de finanțare din bani europeni. Aprobarea planului e un pas ce trebuie făcut, dar nu va asigura implicit și succesul începerii lucrărilor.

Planuri facem. Trebuie să facem și lucrări.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

3 + sixteen =