..." />

Masinile sub Euro 3 nu mai au voie deloc in centrul Capitalei

Primarul general Gabriela Firea a anuntat, miercuri, ca va supune dezbaterii publice si apoi votului Consiliului General al Municipiului Bucuresti o vinieta pentru Bucuresti, pentru a reduce gradul de poluare din Capitala.

Proiectul va sta in dezbatere publica 45 de zile si va fi supus votului CGMB la finalul lunii septembrie. Iata ce taxe propune Firea sa fie aplicate din 3 ianuarie 2020:

  • Pentru autoturismele inmatriculate in alte orase sau tari care tranziteaza Bucurestiul va trebui cumparata vinieta electronica Oxigen-B (Bucuresti) . Accesul pentru o zi va costa 10 lei, in timp ce pentru un an posesorul va trebui sa plateasca 1.900 lei. Taxa nu va fi platita de masinile de Bucuresti si Ilfov
  • Toate autoturismele nonEuro, Euro1 si Euro2 vor fi interzise in zona centrala a Capitalei.
  • Pentru autoturismele Euro3 inmatriculate in Romania, inclusiv in Bucuresti si Ilfov, accesul este permis numai in urma achizitionarii unei viniete electronice de tip Oxigen-C (adica Centru) care costa 75 de lei/luna sau 900 lei pe an.

Firea a anuntat ca vor fi exceptate de la plata vinietei masinile de interventie, SMURD Ambulanta, Politie, Pompieri, masinile care vin in zona centrala pentru lucrari de utilitate publica si masinile corpului diplomatic. Nu vor fi exceptati cei care locuiesc in zona centrala, Firea spunand ca astfel ar face o discriminare.

Totodata, pentru motociclete si scutere nu se va aplica in aceasta faza taxa, Firea spunand ca sustine transportul alternativ.

Ce amenzi primesc cei care nu platesc taxa

Va fi montat si un sistem de monitorizare video, pentru a fi identificati si sanctionati soferii care incalca legea. Sanctiunile propuse pentru dezbatere sunt de minim 1.500 de lei si maxim 2.000 de lei.

Care e zona centrala

Zona centrala a fost stabilita in perimetrul delimitat de Piata Victoriei – Bd. Iancu de Hunedoara – Sos. Stefan cel Mare – Str. Polona – Str. Mihai Eminescu – Str. Traian – /Bd. Nerva Traian – Bd. Gheorghe Sincai – Str. Lanariei – Calea Serban Voda – Bd. Marasesti – Str. Mitropolit Nifon – Bd. Libertatii – Calea 13 Septembrie – Str. Izvor – Str. B.P. Hasdeu – Str. Vasile Parvan – Str. Berzei – Str. Buzesti – Piata Victoriei.

„Nu doresc sa ma inscriu si eu in categoria celor inconstienti care nu realizeaza care e pericolul pentru populatie”, a spus Firea, in conferinta de presa.

„Daca vrem ca viitorul orasului si al locuitorilor sai sa nu fie afectat permanent de aceasta amenintare la sanatatea tuturor, trebuie sa actionam! Bucurestiul are nevoie acum de o masura care poate parea drastica, insa viitorul apropiat va arata ca este singura decizie pe care o putem lua. Sa luptam impreuna pentru oxigenul Capitalei!”, declara Firea, in anuntul conferintei.

Ce se intampla cu banii

Intrebata ce se va intampla cu banii colectati din aceasta noua taxa, Firea a asigurat ca va fi transparenta si va informa public pe acest subiect.

„Banii colectati vor intra in bugetul Primariei Capitalei, dar vor fi directionati spre lucrari de cresterea calitatii aerului si mobilitate. Va garantez ca, din cand in cand, vom anunta ce sume s-au colectat si ce s-a intamplat cu acel buget”, a spus Firea.

Intrebata daca a fost facut un studiu de fezabilitate pentru a vedea cat va scadea gradul de poluare odata cu instituirea taxelor, Firea a spus nu: „Cu siguranta va scadea, dar ramane sa vedem cu cat”.

In ce priveste numarul de masini poluante din Bucuresti, edilul a prezentat statistica: 261 de autoturisme nonEuro, 7.000 de masini Euro1, 111.300 de masini Euro2, 213.000 de masini Euro3, 440.000 sunt Euro4, 253.000 sunt Euro5 si 331.000 sunt masini Euro6.

Aer toxic in Bucuresti

Firea a adus in conferinta numerosi directori de agentii ale Primariei, imbracati toti in tricouri albe imprimate cu logoul noului program – „Oxigen pentru Bucuresti”.

Ea a repetat de numeroase ori pe parcursul conferintei ca aceste masuri sunt imperativ necesare avand in vedere gradul ridicat de poluare din Capitala. Cand jurnalistii au vrut sa afle insa cu cat este depasita cota de poluare in Bucuresti, ea nu a putut sa spuna si a pasat intrebarea directorului directiei de mediu, Simona Popa. Nici aceasta insa nu a putut da cifre exacte si cand jurnalistii au insistat cu intrebarile s-a aratat vizibil enervata: „Nu avem aceste informatii, Agentia pentru Protectia Mediului le are”.

Cum situatia devenea tensionata intre director si jurnalisti, Firea a rugat-o sa sune ea la Agentia pentru protectia Mediului sa afle.

Astfel am aflat ca in 2018 s-au inregistrat depasiri ale valorilor limita zilnice la statiile de trafic Mihai Bravu si Militari, cu o crestere importanta la statia Mihai Bravu de 70 de depasiri la nivelul lui 2018, fata de 57 de depasiri in 2017.

Potrivit Legii 104, pentru particule de suspensie PM10, valoarea limita zilnica pentru protectia sanatatii umane e de 50ug/mc, cu conditia sa nu se depaseasca mai mult de 30 de zile intr-un an calendaristic. Pe statia de la Mihai Bravu s-au inregistrat depasiri 70 de zile.

Valoarea maxima a fost atinsa la 1 februarie 2018, cand nivelul de poluare inegistrat a fost de 93 ug/mc, adica aproape dublu ca grad de poluare, si mai mult decat dublu in ce priveste zilele in care bucurestenii respira un aer toxic.

Firea a sustinut si un discurs in care a spus ca masurile, desi vor fi criticate, sunt necesare, ca ea e pregatita sa se sacrifice si sa nu mai fie votata pentru binele cetatenilor si a criticat si romanii care atunci cand merg in afara se supun regulilor, dar acasa le incalca.

Adevarul este ca, dincolo de comentariile rautacioase, de plusuri si minusuri inerente, aglomerarea si poluarea din Bucuresti sunt un fapt si initiativa Primăriei capitalei se inscrie in lungul sir de decizii similare luate deja cu mult timp in urma in sute de orase de pe intreg teritoriul Europei. Iar cand mergem in excursii nu ne miram deloc ca Piata Mare din cutare sau cutare oras european este zona pietonala. Ni se pare firesc. Vezi detalii aici https://urbanaccessregulations.eu/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

16 − 3 =