Perioada de cumpănă ..." />

Mai poate evolua conceptul de semiremorcă?

Perioada de cumpănă în configurarea evoluției tehnicii din transporturi ne duce spre o justificată întrebare: cum poate evolua conceptul semiremorcii? Inovativ, semiremorcile pot beneficia de multe noutăți tehnice, dar sunt și discuții despre structură.

Deși pare un dat al problemei Transporturilor, semiremorca a trebuit să fie mai întâi inventată. A fost o inovaţie importantă, chiar dacă nu a adus cu ea şi elemente revoluţionare.

Transportul cu cap tractor şi semiremorcă este cel mai adaptat nevoilor logistice. Semiremorca poate fi separată de capul tractor pentru unele operaţiuni. Capul tractor poate deveni un produs standard, iar semiremorca poate fi produsă de către companii specializate, în numeroase configuraţii.

Istoric

Înainte de vehiculele motorizate, remorca trasă de cai reprezenta esența transportului rutier. Imediat după apariţia automobilului, au apărut şi dealerii, şi nevoia de a livra automobile către clienţi.

Un dealer mai inventiv, Alexander Winton, a scornit o metodă de a livra automobilele eficient şi cu zero kilometri la bord. Automobilul era suspendat printr-un dispozitiv de puntea din faţă și era tractat de un altul.

August Charles Fruehauf (1868 – 1930) este creditat cu mai multe merite pentru promovarea conceptului de semiremorcă. Fost fierar şi constructor de căruţe, a dezvoltat prima afacere de profil în jurul conceptului la a cărei definire a contribuit decisiv. Un client i-a cerut prin anul 1914 lui Freuhauf să-i construiască un dispozitiv pentru a-şi transporta barca.

Aşa că antreprenorul a construit o semiremorcă, ce putea fi ataşată la partea din spate a omniprezentului Ford Model T. Inovaţia s-a bucurat de o apreciere aşa de mare, că Freuhauf s-a apucat să o aplice şi pentru alte tipuri de de transport marfă, ca de exemplu transportul de cherestea pentru construcţia bărcii cu care începuse totul.

Şi-a denumit produsul „semi-trailer” sau semiremorcă şi şi-a transformat afacerea dedicând-o în întregime fabricării acesteia şi derivatelor sale. În anul 1916, Freuhauf era recunoscut ca fabricant de semiremorci, iar în anul 1918 compania sa se numea deja Freuhauf Trailer Company.

Încă un pas

La început, semiremorcile erau cuplate şi decuplate manual și erau necesari mai mulți muncitori. John C. Endebrock, provenit dintre constructorii de căruțe, ca și Freuhauf, a promovat un concept prin anul 1915.

Edenbrock propunea denumirea „Trailmobile”, de la automobil şi trailer, dar termenul de „semitrailer” propus de Freuhauf s-a impus. Numele lui Edenbrock se leagă însă de mecanismul de cuplare, prin manevrarea camionului spre semiremorcă.

Dispozitivul de cuplare a fost perfecționat și de Charles Martin, un constructor de camioane, care a pornit de la adaptarea de structuri de căruţe pentru a fi tractate motorizat. Primele capete tractor folosite pentru aceste remorci modificate au impus folosirea unei legături cu o oarecare libertate de mişcare pentru drumurile vremii.

Transportul cu semiremorci se făcea iniţial doar pe distanţe scurte. Doar dezvoltarea drumurilor a făcut posibil transportul rutier pe distanţe mai mari şi concurenţa căilor ferate.

Prin anul 1926, s-a început urcarea camioanelor şi, ulterior, doar a semiremorcilor pe calea ferată, iar încercările diverse au durat peste 25 de ani. Urcarea semiremorcii pe vapoare a fost încercată mai timid și mai limitat.

Spre configurația consacrată

Malcolm McLean a fost proprietar de companie de transport şi lucra, prin anii 50, la dezvoltarea unor containere intermodale. El încercase iniţial să transfere intermodal semiremorcile cu totul.

La încărcarea pe vapoare sau în tren, sistemul de rulare masiv ocupa un spaţiu care putea fi considerat pierdut. Aşa au apărut containerele moderne.

Freuhauf a fost printre primii care a montat compartimentele frigorifice pe semiremorci, la fel cu instalarea primelor cisterne pe structuri de semiremorcă.

Ca un fapt divers, gheaţa şi sarea turnată în compartimentele laterale ale structurii, pentru păstrarea temperaturii până la destinaţie, a asigurat primele livrări de… înghețată!

Ce mai așteptăm?

Nu vom subestima potențialul inovativ al industriei. Dar deocamdată discuțiile și preocupările merg spre rafinarea și optimizarea configurațiilor posibile de vehicule, remorci și semiremorci.

Sistemul modular european are numeroși adepți și vine cu propuneri de ajustare legislativă, care să permită combinațiile necesare.

Containerele se măresc, presiunea pentru eficiență este mare, dar Europa pare a avea o limită: calea ferată. În acest moment, chiar și variantele optimizate sunt tratate cu precauție, dacă se apropie de limita de greutate peste care UE înclină spre calea ferată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

7 + 15 =