Premierul Ludovic Orban i-a solicitat min..." />

„Măgăriile” la control

Premierul Ludovic Orban i-a solicitat ministrului Transporturilor să sesizeze Parchetul cu privire la „măgăriile” făcute de cei responsabili de lucrările efectuate în trecut pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva.

„Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăştia pe Lotul 3 nu plăteşte nimeni? Sper că aţi făcut sesizare. (…) Acolo a fost, cu siguranţă, un aranjament între managementul companiei şi constructor, ca să rezilieze contractul fără temei legal, tocmai pentru ca să creeze posibilitatea companiei să câştige, pentru că acolo lucrurile sunt … sar în ochi. Lipsa de apărare…astea toate trebuie sancţionate, adică trebuie trimis către Parchet, după părerea mea. Ce s-a întâmplat acolo, e de Parchet, acolo, după cum arată lucrurile, vă spun clar că totul e cusut cu aţă albă”, a spus Ludovic Orban, miercuri, în cadrul şedinţei de Guvern, după ce ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a făcut o prezentare a situaţiei privind Autostrada Lugoj-Deva.

Ministrul i-a răspuns: „Categoric, suntem în instanţă pe lotul 3, vă referiţi la cei 21 de km, constructorul spaniol”.

„Pe lotul 3, cu cei 21 de kilometri, este inadmisibil să ai cinci, şase recepţii parţiale perfecte şi când ajungi la 98% stadiu progres fizic, realizare, lucrurile să nu mai fie în regulă şi să reziliezi contractul”, a spus Bode.

În acelaşi context, ministrul a adăugat că, în privinţa lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, actuala guvernare trebuie să se uite cu atenţie la ce s-a întâmplat în anul 2013.

„Pe 2, domnule prim-ministru, cred că anul 2013 este anul în care ar trebui să ne uităm cu atenţie ce s-a întâmplat, şi nu numai noi, şi instituţiile statului, ce s-a întâmplat cu acest lot. După ce s-a semnat contractul în octombrie, cu toate că Agenţia de Mediu i-a informat pe cei din compania de drumuri să nu semneze contractul pentru că este în derulare-evaluare, reevaluarea acordului de mediu şi emiterea unui nou acord de mediu revizuit faţă de cel iniţial din 2010, la o lună, în noiembrie, s-a dat ordinul de începere; pe 21 decembrie s-a permis accesul în şantier şi în 24 decembrie, la trei zile, s-a publicat avizul, acordul de mediu revizuit. Diferenţa între valoarea iniţială a contractului este de 560 de milioane de lei, valoare iniţială a contractului, iar suplimentările solicitate au fost de aproximativ 800 de milioane de lei, adică cu 140-150%. Am câştigat la Comisia de adjudecare a disputelor în 2017, pentru că lucrurile sunt foarte clare: nu poţi să suplimentezi valoarea unei lucrări cu 140-150%. Însă la Paris, la Curtea de Arbitraj de la Paris, am pierdut, pentru că statul român, prin instituţiile responsabile, în special Compania de Drumuri, nu şi-a apărat corect şansele”, a afirmat Bode.

Ministrul a adăugat că „este inadmisibil să nu mergi şi să nu accesezi proba cu martori”.

„Statul român nu a apelat la proba cu martori, în vreme ce reclamantul a depus sute de documente şi, în final, am aflat acum, pentru că anul trecut, în august, au rămas în pronunţare cei de la Curtea de Arbitraj şi s-au pronunţat acum, s-a publicat hotărârea în aprilie 2020”, a afirmat Bode.

Şeful Executivului a transmis: „Deci, aici pe mine mă interesează să efectuaţi un control şi toate rezultatele controlului privind toate ilegalităţile şi toate, cum să spun, deciziile în defavoarea statului român să fie cuprinse acolo, să fie trimise la Parchet, pentru că nu putem accepta să pierdem bani din cauza ticăloşiei unora care au alte interese decât să construiască autostrăzi”.

Ministrul a spus: „Şi pentru lotul 3 şi pentru lotul 2”, premierul răspunzând: „Pentru lotul 2, asta este”.

„Trebuie reluată licitaţia cu cât e suma suplimentară. Am înţeles că Comisia Europeană acceptă să ne deconteze şi atunci trebuie reluată rapid procedura, să finalizăm”, a spus Orban.

Bode a mai afirmat: „Să semnăm contractul în acest an, contract de proiectare şi execuţie. Acesta este obiectivul nostru”. AGERPRES/ (A,AS – autor: Daniel Florea, editor: Mihai Simionescu, imagine: Guvernul României, redactare video: Marilena Gheorghiță, montaj: Andrei Cârlan, editor online: Irina Giurgiu)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 × 4 =