Încărcarea corectă și asigurarea mărfurilor încărcate prin legături corecte sunt aspecte esențiale pentru un transport de mărfuri în siguranță. În consecință, este important ca asigurarea încărcăturii din camioane să fie făcută în conformitate cu standarde sau proceduri adecvate. În același timp, recomandările europene unitare trebuie să respecte prevederile naționale. Ca la alte aspecte ale transporturilor, IRU a realizat o scurtă listă de verificare a asigurării încărcăturii.
Contextul de reglementare
Directoratul General pentru Energie și Transport al Comisiei Europene DGTREN a realizat un manual cu cele mai bune practici europene din domeniu. Nevoia unui astfel de document era evidentă, mai ales în contextul în care diverse standarde acopereau același domeniu: EN, UNECE, IMO sau VDI, ultimul fiind printre cele mai riguroase, fiind emis de Germania.
În condiţii obişnuite, respectarea unor reguli de bază e suficientă, dar claritatea legală nu trebuie să acopere doar cazurile obişnuite.
Existenţa unor diferenţe mari între rezultatele bazate pe standarde diferite a impus revizuirea abordării domeniului. Analizarea aspectelor legale arată că există ţări din UE în care există bază legală pentru sancţiuni, doar la verificarea încărcării şi asigurării corecte a mărfurilor ADR.
Putem lua pentru exemplificare marfa împachetată într-o cutie de lemn de 10 tone. În America, ea se aşează în centrul compartimentului de încărcare şi se asigură cu un dispozitiv contra alunecării înainte, asigurat cu trei chingi sau lanţuri.
În Europa, recomandările ar putea impune până la 32 de chingi, iar aceasta e o diferenţă care să atragă atenţia. Standardele trebuie cunoscute de specialişti şi constituie baza pentru instruirea şoferilor. IRU a întocmit lista cu paşii de bază. Aceasta foloseşte şoferului şi oricărui alt delegat ce asistă sau pregăteşte încărcarea.
Lista de verificare
Înainte de încărcarea mărfurilor în camion
Determinaţi camionul potrivit pentru fiecare încărcătură
Asiguraţi-vă că platforma de încărcare şi compartimentul de marfă al camionului sunt curate
Determinaţi echipamentul şi metodele potrivite de încărcare
Determinaţi cea mai bună metodă de asigurare a încărcăturii: blocarea, prinderea directă cu chingi, asigurarea cu chingi pe deasupra mărfii sau o combinaţie de metode
Determinaţi numărul de chingi sau lanţuri necesare
Determinaţi numărul de folii antialunecare sau alte materiale de asigurare: paleţi, protecţii pentru muchii ascuţite etc
În timpul încărcării şi asigurării mărfurilor
Încărcaţi camionul cu respectarea masei maxime total autorizate
Încărcaţi camionul cu respectarea distribuţiei permise a încărcării pe axe
Combinaţi şi ordonaţi încărcătura optim: mărfurile mai uşoare deasupra, cele mai grele la bază, direct pe platformă
Încărcaţi mărfurile în conformitate cu secvenţa de încărcare – descărcare
Asiguraţ-vă că nu rămâne spaţiu inutil fără ca acesta să fie necesar între diferitele pachete sau grupuri de mărfuri
Verificaţi dacă aranjamentele de asigurare a mărfii distribuie forţele exercitate de aceasta cât mai uniform posibil şi dacă chingile sunt aşezate la unghiurile potrivite
Verificaţi calitatea şi starea materialelor de asigurare a încărcăturii
Verificaţi că aranjamentele de securitate nu afectează negativ încărcătura sau că încărcătura nu distruge elementele de asigurare
În timpul operaţiunii de transport
Când e posibil, recomandabil la intervale regulate din timpul transportului, verificaţi integritatea încărcăturii şi a elementelor de fixare
Dacă sunteţi obligat să frânaţi de urgenţă sau să faceţi altă manevră anormală sau dacă apar condiţii anormale, verificaţi încărcătura în cel mai apropiat punct de oprire
De fiecare dată când o încărcătură e descărcată, redistribuită sau încărcată, adaptaţi sau reverificaţi asigurarea mărfurilor
Conduceţi lin şi anticipaţi situaţiile de trafic, pentru a evita schimbările bruşte de direcţie sau frânarea bruscă; în acest fel, nu veţi determina creşterea forţelor exercitate de încărcătură
Pentru nevoile uzuale, doar vom enumera unii din parametrii care sunt introduşi în calculele detaliate: greutatea încărcăturii; frecarea statică cu sprafaţa de aşezare; frecarea dinamică; tensiunea din chingi; accelerațiile transversale și laterale; frecarea dintre elementele stivuite, inclusiv dintre suprafeţele lor laterale.
Europa şi-a revizuit standardele în anul 2010 şi după aceea diferenţele între sisteme au ajuns în limite tolerabile. O imagine sugestivă a capcanelor aproximării e cea cu un camion încărcat cu profile metalice, pentru care aplicarea unui standard conducea la nevoia de a fixa chingi de ancorare în fiecare spaţiu din şina de ancorare laterală.
Practic, se obţinea fixarea chingă lângă chingă. Pentru a avea o imagine a exigenţelor, să spunem că standardul german VDI este cel mai pretenţios, standardul IMO este cel mai lejer, cel european fiind intermediar.