La Salonul Internați..." />

La modă, aplicaţiile electronice pe maşini

Ultima găselniţă destinată atragerii clientelei – conectarea prin Internet la bord – figurează în catalogul a doi piloni de bază din industria auto: fabricanţii germani de autovehicule Bayerische Motoren Werke AG (BMW) şi Mercedes-Benz din Grupul Daimler. În cazul constructorului bavarez, un computer de bord oferă acces călătorilor la un portal dedicat, permiţându-le să găsească restaurantul, magazinul sau muzeul preferat. Prin intermediul sistemului, şoferii vor avea acces la buletinele de ştiri, informaţiile meteo şi, în general, la informaţiile şi sfaturile practice. La maşinile din Grupul Daimler, Internetul este opţional pentru noul model din Clasa B, un automobil de oraş care a fost prezentat cu mare pompă la Salonul de la Frankfurt.

Maşina va avea încorporat de asemenea, din anul 2012, sistemul LINGUATRONIC de comandă vocală. Vor fi disponibile, pe de altă parte, două soluţii alternative de condus, una mai costisitoare şi alta mai economică, în funcţie de bugetul şoferului. Totul în noul pachet multimedia oferit de fabricantul german. Conducătorul auto poate accesa orice website de pe Internet, dar aceasta numai şi numai atunci când maşina este oprită. În mers, nu va avea dreptul decât la o selecţie de aplicaţii oferite sub sigla Mercedes-Benz, croite astfel încât să nu distragă deloc atenţia şoferului de la condus.

În curând, „nori“ la bord

În viitor, majoritatea maşinilor vor permite conectarea şoferului la muzica, filmele şi documentarele stocate în calculatorul de acasă sau găzduite de un „nor de date“, aşa cum sugerează Ford cu prototipul său Focus Cloud. Ford Motor Company şi AT&T anunţaseră încă din primăvară că au încheiat o înţelegere, pentru a conecta printr-un sistem wireless noul Ford Focus electric, primul autoturism de serie complet electric. Noul Focus ar urma să intre în producţia de serie până la sfârşitul acestui an. „Prin conexiune wireless, vom putea să aflăm cât de încărcată este bateria şi astfel care este la un anumit moment dat autonomia maşinii, dimpreună cu o aplicaţie pentru planificarea minuţioasă a călătoriilor“, a declarat Ed Pleet de la Ford Connected Services. Autoturismul va putea fi făcut să-şi închidă şi să-şi deschidă singur uşile, să pornească şi să oprească aerul condiţionat, dar să şi stabilească o anumită temperatură în habitat. Cu ajutorul GPS-ului, dacă eşti distrat poţi afla exact unde anume îţi este maşina. Producătorii de echipament original de profil, cum sunt germanii de la Bosch sau francezii de la Valeo, explorează de asemenea diferite piste alternative. Valeo, de exemplu, prezintă un nou sistem, care să-i permită unei maşini să se parcheze singură, fără şofer la volan. Din punctul nostru de vedere, aceasta deja este prea mult, pentru că redefineşte ceea ce trebuie să ştie să facă un şofer şi va pune probleme şi noţiunii de contravenţie şi infracţiune rutieră, precum şi infracţionalităţii în general. Pe urmă, chiar dacă şoferul îşi formează la şcoala de şoferi deprinderi de condus, dacă apoi îşi va cumpăra un astfel de autoturism le va pierde şi va deveni dependent de infrastructura prezentă la bordul vehiculului, ceea ce nu este bine.

Cele mai dorite servicii de acest gen de către şoferi sunt cele ce îi ajută în timpul condusului. Spre exemplu, localizarea punctelor de service, apoi consultarea mesajelor din e-mail sau din reţelele de socializare, arată un studiu realizat de Bitkom – Federaţia germană a companiilor high-tech.

„Pentru moment, este vorba mai degrabă despre un moft“, însă Internetul accesat de la bordul maşinii „ar trebui să devină o banalitate, întrucât le permite constructorilor să propună maşini atrăgătoare pentru clienţii lor“, explică Stephen Reith, specialist pentru agenţia de consultanţă Booz & Company. Apariţia Internetului la bordul automobilelor, cu sistemul de comenzi prezent pe volan, este o certitudine, deoarece „atunci când piaţa spune că doreşte ceva, ea şi obţine acel ceva“, adaugă Frank Biller de la banca regională LBBW. Neatenţie şi risc de piratare Aceste noi servicii însă nu sunt lipsite de riscuri. „Trebuie să răspundem cererii (conectarea autovehiculului la Internet), astfel încât accesul la web să fie lesnicios, dar simultan şoferulsă conducă fără să-i fie distrasă atenţia“, explică Martina Koederitz, membru în conducerea Bitkom. O dată cu conectarea automobilelor la Internet, există totodată şi riscul de a deveni ţinta hackerilor, a subliniat recent un reprezentant McAfee. „Una este ca o căsuţă de email, un computer sau un laptop să fie supuse acestui risc, alta este ca o maşină să fie piratată. Este vorba, în acest ultim caz, despre un pericol pentru securitatea personală a conducătorului auto şi a tuturor participanţilor la trafic“, explică patronul McAfee, Stuart McClure. Foarte precaute în chestiunile de viaţă privată, autorităţile germane se tem că aceste maşini, mai ales cele electrice, ar putea ajunge, fără ştirea proprietarului, firmei-proprietar sau a statelor care le deţin, un instrument folosit de către persoanele rău intenţionate. „Sistemele trebuie să fie astfel configurate, încât să ofere cât mai puţine date personale“, pentru a evita, spre exemplu, ca Google să afle amănunte despre modul de a conduce al şoferului – cum ar fi informaţia depre gradul de încărcare a bateriei automobilului, a punctat Peter Schaar, însărcinatul guvernului german pentru astfel de chestiuni. Evident, aceste deziderate sunt în prezent în stadiu de analiză pur teoretică. Experienţa ne învaţă că este foarte dificil ca un calculator, ca şi un calculator de bord al unei maşini să nu poată fi spart de un hacker, oricât de bun ar fi sistemul de securitate al acestuia şi oricâte firewall-uri şi alte tipuri de bariere ar fi puse, cum ar fi, spre exemplu, encodarea transmisiilor ordinatorului ori realizarea unei liste de mac-uri admise sau excluse ale acestui ordinator de bord.

Park4U te parchează fără să ştii să conduci.

 După ce a fost lansat cu succes în Europa, sistemul Valeo Park4U echipează Fordul Lincoln, pe modelele MKS şi MKT . Acestea au fost primele vehicule americane care au încorporat tehnologia. Park4U oferă şoferilor o parcare confortabilă şi sigură a maşinii, chiar şi pe cele mai strâmte locuri de parcare. Sistemul foloseşte senzori ultrasonici frontali şi laterali, care calculează cu precizie spaţiul existent în locul de parcare şi introduce automat în ordinatorul de bord manevrele necesare pentru parcarea maşinii fără „puparea“ nefericiţilor vecini. Park4U este deja disponibil pe şase modele de la Volkswagen, pe Audi A3 şi pe Skoda Superb încă din anul 2009, iar din anul 2010 a fost montat pe alte 18 vehicule.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

6 + five =