Chiar și imperiu..." />
rusia drumuri

Jalea din transporturi omoară economia Rusiei

Chiar și imperiul rus poate fi luat prin surprindere, fiindcă nici acolo iarna nu-i ca vara. După două zile de viscol, autostrada dintre Moscova şi Sankt Peteresburg s-a blocat. Fiindcă nu au mai investit mai nimic în Transporturi, guvernanții au găsit vinovații: șoferii care nu și-au pus cauciucuri de iarnă.

Andrei Belousov, ministrul Dezvoltării Economice, a criticat dur politica din Transporturi din ultimii 10 ani. Reducerea cheltuielilor guvernamentale, specifice construcţiei de drumuri, reducerea fondurilor pentru autostrăzi şi creşterea accizelor la combustibili au provocat consecinţe economice grave.

Problema nu e reprezentată doar de pierderile provocate de colapsul magistralei „Rossia”, care nu leagă totdeauna cele două capitale ale ţării. Esenţial este că degradarea infrastructurii de transport subminează şansele creşterii economice. Şi în acelaşi timp face inutile tentativele autorităţilor de îmbunătăţire a climatului pentru investiţii. Această diagnoză alarmantă a politicii din Transporturi contrastează puternic cu tentativele de a explica blocajele care se produc pe drumuri numai din cauza lipsei caucicurilor de iarnă pentru camioane.

Belousov a reamintit că în Uniunea Sovietică se inaugurau anual 10.000 – 12.000 de kilometri de drumuri publice. În prezent, se finalizează doar 2.000 de kilometri şi „noi nu putem schimba situaţia nicicum”. „Am inventat un nou mecanism: fondurile rutiere. Se pare că este un mecanism foarte bun, dar a avut numai efecte proaste”, a spus Belousov.

Sursa de finanţare pentru drumurile publice sunt accizele din vânzarea benzinei, însă concomitent au fost introduse măsuri stimulative de reducere a accizelor, prin creşterea calităţii benzinei. „În consecinţă, când creşte calitatea benzinei se întrerupe alimentarea fondurilor pentru drumuri”, explică Belousov.

Belousov avertizează că scade capacitatea de transport a autostrăzilor din Rusia. „Avem eşecuri reale din cauza proiectelor de investiţii din industria alimentară, pentru că produsele nu ajung până la clienţi”, a afirmat ministrul. Nu se poate rezolva această problemă fără a se atrage bani din vânzarea petrolului şi a gazelor, bani din Fondul de rezervă. „Este unica modalitate de sprijinire a construcţiei de  drumuri”, susţine Belousov. Alte surse de finanţare, a precizat el, sunt foarte limitate din cauza rentabilităţii scăzute a acestor proiecte. De aceea, starea drumurilor din Rusia a devenit atât de gravă. „Starea actuală a drumurilor va degrada sută la sută mediul de investiţii”, subliniază Belousov. El crede că tocmai drumurile reprezintă principala problemă a investitorilor.

Drumarii nu fac faţă la ninsoare

Remarcăm că politica deliberată de a reduce consumurile din construcţiile de drumuri a început în primul mandat prezidenţial al lui Vladimir Putin. În timpul recentului premier Vladimir Putin a apărut o schemă de finanţare a lucrărilor de la drumuri, prin creşterea constantă a accizelor la benzină. Acum, ministrul Dezvoltării Economice critică aceste soluţii.

Magistrala M10 „Rossia” leagă uneori Moscova de Sankt Peteresburg. Alteori nu. La începutul lui decembrie, o distanţă de 200 de kilometri (adică o treime) din magistrala principală a ţării era paralizată din cauza troienelor. Pe 3 decembrie, situaţia a început să revină la normal.

Dmitri Medvedev s-a ocupat personal de problemele de pe autostrada M10. La consfătuirea cu vicepremierii, el a ascultat raportul lui Dmitri Rogozin despre ceea ce se întâmplă pe magistrala de rău augur. Şi s-a constatat următorul lucru: drumarii nu făceau faţă fizic ninsorii. Acest lucru nu este surprinzător, fiindcă ei au încercat să rezolve problema cu forţe extrem de limitate.

„Aş vrea să menţionez un lucru: încă de la începutul viscolului, pe o porţiune de 45 de kilometri din magistrala M10 (de la kilometrul 227 la 272) acţionau în total şase maşini KDM (utilaje combinate pentru drumuri – n.r.), un greder şi un încărcător frontal. Dacă analizăm dotările companiilor respective, ele au de trei ori mai multe utilaje. Cu toate acestea, doar o treime au ieşit pe drumuri”, s-a revoltat Rogozin, pentru că responsabilii cu drumurile au dat rasol. Rogozin a absolvit filologia și se pricepe la orice. Și la rachete, și la tunuri, și la troiene, dar este și trimisul lui Putin pentru Transnistria.

Numai 38,6% din cei 48.000 de kilometri de drumuri federale corespund normelor într-o măsură sau alta. Datoriile vechi ale statului faţă de drumari se ridică la trilioane de ruble şi nimeni nu are de gând să le plătească. În planurile de guvernare până în anul 2014, se asigură finanţarea ramurii în proporţie de 100%, ceea ce va permite repararea a 9.300 de kilometri de drumuri federale.

Rosavtodor s-a angajat să stingă datoriile pentru reparaţiile din anii trecuţi pe seama rezervelor interne. Fondurile se vor lua de la articolul „Drumuri” din planul guvernamental. Adică bani de la deszăpezire, curăţarea gunoiului, cosirea ierbii de pe marginea drumurilor etc. Iată de ce Compania de drumuri a scos şase maşini de curăţat în loc de 18. Şi a încasat criticile la conferinţă de la însuşi premierul Medvedev.

O problemă de sistem

Verticala puterii din Rusia demonstrează în mod repetat că este incapabilă să ia decizii economice şi politice potrivite pentru a depăşi problemele sistemului. Iar această particularitate a conducerii ruse priveşte toate aspectele vieţii. Pur şi simplu, dezastrele naturale – inundaţii, incendii, cutremure, viscole – dezvăluie în mod clar impotenţa şi incompetenţa oficialilor. Cum se întâmplă cu autostrada M10. Rogozin a propus ca şoferii să fie obligaţi să pună cauciucuri de iarnă, iar premierul a aprobat pozitiv.

Camionagiii au ajuns în stare de şoc: de ce nu s-au sfătuit şi cu profesioniştii? Transportatorii spun că acest lucru le afectează direct afacerile şi politicienii încearcă să le rezolve „la nivel de grădiniţă, la televizor sau pe Twitter”. Iată şi părerea lui Vladimir Tian, director general la holdingul „Sovtransavto”, cu privire la schimbarea cauciucurilor de vară cu cauciucuri de iarnă.

Omul pare confuz: „Nimeni nu schimbă anvelopele pentru camioanele de pe autostradă, fiindcă ele sunt utilizabile pentru orice condiţii de exploatare, în orice sezon pe drumurile moderne. Problemele apărute pe şoselele federale în această perioadă şi la o asemenea dimensiune au cauze pur organizatorice. Adică sunt rezultatul unei activităţi proaste în serviciile respective”.

Un reprezentant al Asociaţiei Transportatorilor Internaţionali din Rusia care a dorit să-şi păstreze anonimatul a comentat iniţiativa lui Rogozin pentru presă. El ştie că problema este în studiu. Medvedev a dat însărcinări pentru rezolvare cu termene stricte.

„Conform normelor internaţionale, un TIR care are cauciucuri pentru toate sezoanele poate circula în orice condiţii pe timpul anului. Cauciucurile de iarnă sau chiar şi lanţurile puse la roţi, când troeinele de pe autostradă au jumătate de metru şi mai mult, devin pur şi simplu inutile. Drumul trebuie menţinut în condiţii de utilizare”, a subliniat el. Asociaţia a calculat la cât se ridică aplicarea propunerii lui Rogozin: aproximativ 200.000 de ruble pe un TIR. Costurile vor cădea pe expeditorii de mărfuri, care vor fi nevoiţi să crească preţul la produse şi la servicii pentru toţi beneficiarii. Dar cine se mai gândeşte la asemenea mărunţişuri când oficialii încearcă să lupte cu stihiile?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

3 × 1 =