Sfaturi practice pentru cei care lucreaza..." />

Izolati, dar impreuna

Sfaturi practice pentru cei care lucreaza de acasa

 

„Trebuie să păstrăm emoţiile pozitive prin activităţi creative, recreative, lucruri simple. Avem nevoie de un program, să alocăm timp pentru muncă, personal şi pentru familie, aşa cum făceam înainte.“

În această perioadă, de pandemie de coronavirus, persoanele aflate în autoizolare, izolare sau carantină, atât cele care lucrează de acasă sau cele care acum doar stau acasă pentru că activau în domenii ce nu pot practica munca remote, trebuie să fie organizate şi disciplinate pentru a putea face faţă situaţiei creeate de noul virus COVID-19.

„Pentru toţi sunt schimbări, pentru că toate planurile sunt date peste cap, cele sociale, individuale, profesionale, familiale. Trebuie să facem faţă unui număr mare de informaţii şi evident, suntem suprasolicitaţi fizic şi emoţional. Un lucru impotant este să ne concentrăm pe organizare, adică disciplină şi autodisciplină. Aici este cel mai greu pentru că avem tendinţa să cădem uşor în faţa sentimentelor şi a afectelor care sunt declanşate de această pandemie“, a spus An­dreea Chiţu, psiholog clinician, psihotera­peut de orientare psihanalitică, psihanalist-în-formare în Centrul MindCare, în cadrul emisiunii ZF Medici Live, parte a demersului #izolatidarimpreuna.

De asemenea, conturarea unui program zilnic şi respectarea activităţilor zilnice, considerate obişnuite înainte de pandemia de coronavirus, pot fi de ajutor în această perioadă. „Trebuie păstrată rutina, respon­sabili­tăţile pe care le avem de zi cu zi. Spre exemplu, ne trezim cât de cât la aceeaşi oră ca atunci când plecam la serviciu, trebuie să ne schimbăm de pijamale, să aerisiem casa, să păstrăm igiena personală. Să ne orga­nizăm ziua, să facem un plan cu activităţi“, a adăugat Andreea Chiţu.

Însă, programul trebuie să fie împărţit astfel încât să satisfacă atât nevoile perso­nale, pe cele legate de job, dar şi nevoile familiale. „Trebuie să păstrăm emoţiile pozitive prin activităţi creative, recreative, lucruri simple. Avem nevoie de un program pentru muncă, personal şi pentru familie, aşa cum aveam înainte. Sunt două tendinţe, una de delăsare, care duce spre dezorganizare, iar cealaltă care duce către exagerare, muncă, extenuare şi burnout.“

De altfel, pauzele scurte şi dese sunt utile şi atenţia acordată nevoilor, precum cea de hidratare sau de hrănire. Am mai observat că oamenii uită să bea apă sau să mănânce. „Trebuie să avem grijă pentru că este foarte uşor să cădem în haos şi alimentaţie necorespunzătoare“, a spus Andreea Chiţu.

Ea este de părere că în această perioadă, oamenii au nevoie de interacţiune, iar unul dintre sfaturile ei ar fi ca cei aflaţi acasă să intre în discuţii, prin intermediul diverselor căi de socializare, cu prieteni, familie, rude, cunoştinţe mai vechi, şi să desfăşoare activităţi creative care să le facă plăcere.

„Înainte nu aveam timp să stăm cu noi, acum avem. Înainte găseam alternative pentru că ceea ce a făcut această situaţie a fost să ne forţeze la schimbări şi noi ştim că avem o toleranţă redusă la schimbare. Ieşim din zona de confort dacă vrem noi, în rest, dacă suntem presaţi avem tot felul de reacţii, iar în acest caz în care avem o dezorientare generală şi masivă şi ne confruntăm cu sentimente puternice de neputinţă şi incertitudine, timpul trece altfel, percepţia timpului este altfel, conştientizăm altfel totul. Ne este afectat inclusiv simţul spontaneităţii. Suntem restricţionaţi“, a adăugat Andreea Chiţu.

Vezi si aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

nineteen − sixteen =