G..." />
control isctr sibiu

ISCTR – Avem inspectorat unic de control pentru transportatori

Guvernul Boc se achită de singura promisiune realizabilă, referitoare la transportul rutier conţinută în programul de guvernare, prin Hotărârea nr. 1088 din 2 noiembrie 2011. Aceasta definitivează structura independentă de control denumită Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier. foto

Cea mai importantă promisiune electorală se referea la construirea multor kilometri de autostradă, dar cred că nimeni nu şi-a făcut iluzii. La un moment dat, părea că subiectul organismului unic de control e deranjant şi constituirea organismului va fi amânată. De foarte mulţi ani, transportatorii acuzau constrângerile din relaţia cu ARR-urile locale, bazate pe prerogativele extinse ale acestora.

Practic, transportatorul se lovea în toate aspectele activităţii sale de aceleaşi persoane. Ele acordau licenţa, verificau pregătirea profesională, existenţa avizelor tehnice ale vehiculelor, făceau verificările în trafic şi cele anuale…

Naştere chinuită Transportatorul acuză ceea ce nu funcţionează bine. Colindând acum şoselele Europei Occidentale, el remarcă uşor existenţa altor soluţii administrative. Știe că în unele ţări e controlat doar de inspectorii agenţiei specializate de control. Nu că aceştia ar fi mai toleranţi, dimpotrivă.

Dar nu vorbim despre toleranţa în trafic, ci despre tot ansamblul relaţiilor cu autorităţile de reglementare sau control, care trebuie să fie lipsit de abuzuri. ARTRI a militat mult timp pentru schimbări în relaţia cu autorităţile.

Una dintre urmările cele mai dramatice a fost mutarea autorizaţiilor de transport la o structură din Ministerul Comunicaţiilor. Pe vremea transportului cu autorizaţii spre UE, puterea unui ARR era uriaşă şi a rămas mare şi ulterior.

O altă disfuncţionalitate semna lată de transportatori a fost influenţa angajaţilor ARR în procesul de pregătire profesională. În acest subiect, FATII-ARTRI a avut o implicare semnificativă, propunând finanţarea de către asociaţiile profesionale a unei structuri independente în domeniu.

Modelul era tot unul validat în administraţii puternice, cum e cea din Franţa. Apariţia în programul de guvernare a obiectivului înfiinţării organismului unic de control nu l-a transformat automat în rezultat cert. Aşa că abia înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) demonstrează angajamentul pentru obiectivul asumat.

Activitatea inspectoratului se va manifesta în principal în verificarea condiţiilor de realizare a activităţilor de transport rutier, a celor de pregătire în vederea obţinerii permisului de conducere, verificarea siguranţei transporturilor, protecţia mediului, starea tehnică a vehiculelor, verificarea maselor şi dimensiunilor maxime admise, respectarea plăţii tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale.

Inspectoratul va fi încadrat cu 400 de angajaţi, dintre care cel puţin 320 vor fi inspectori. Este o menţiune binevenită, pentru că ar rezulta că se evită dimensionarea anormală, prin umflarea personalului auxiliar.

E de aşteptat cel puţin ca inspectorii să fie preluaţi dintre cei cu atribuţii de control la ARR, chiar dacă nu integral. Oficial, se prevede ca angajările să fie făcute exclusiv prin concurs. Directorul ARR se exprima public în sprijinul procedurii de selecţie în noua structură, cu referire directă la zecile de controale făcute de ARR la filiale, soldate cu multe demiteri anulate de instanţe.

Multe nereguli găsite la controale erau în legătură cu procedurile discutabile de control. O problemă nu tocmai pe placul celor din ARR şi RAR: transferul unor sume pentru procedurile administrative de înfiinţare şi apoi vărsarea lunară a 60% din banii încasați de ARR şi 30 din cei încasați de RAR pentru finanţarea independentă a Inspectoratului.

Se aşteaptă ca acţiunile de inspecţie şi control să fie desfăşurate numai de către inspectori cu o pregătire profesională care să corespundă standardelor europene şi care îşi vor însuşi bunele practici în domeniu, implementate la nivel comunitar.

Pentru ca acest lucru să fie realizat cât mai bine, aceşti inspectori vor urma cursuri anuale de perfecţionare. ISCTR va avea acces la bazele de date specifice ale celorlalte organisme cu atribuţii în domeniu, pentru a corela datele de control cu situaţiile din evidenţă.

Inspectoratul va avea în structura sa organizatorică opt inspectorate teritoriale, conduse de câte un inspector şef, numit şi revocat prin ordin al ministrului Transporturilor si Infrastructurii, la propunerea inspectorului de stat şef.

Conducerea inspectoratului de stat se asigură de către un consiliu de conducere format din cinci membri, al cărui preşedinte e inspectorul de stat şef. Cei cinci membri sunt numiţi pentru mandate de patru ani. Inspectoratul va avea o relaţie de subordonare doar faţă de minister, colaborând cu celelalte structuri.

Inspectorii pot imobiliza vehiculul şi reţine plăcuţele de înmatriculare ale vehiculului, până la îndeplinirea de către transportator a condiţiilor legale, pot suspenda dreptul de utilizare a vehiculelor sau reţine documente în legătură cu activitatea de transport sau cu cea de pregătire a conducătorilor auto.

Agitaţia selecţiei şi concursurilor

Punerea în practică a prevederilor actelor normative referitoare la inspectorat a provocat agitaţie în toate structurile ministerului. Multe alte activităţi au trecut pe plan secund, inclusiv unele comisii mixte, planificate pentru noiembrie.

Nu este vorba doar despre puţinele posturi de conducere sau despre apariţia unor posturi auxiliare interesante, ci chiar despre grosul echipei de inspectori. În postul de Inspector de Stat şef a fost numit Virgil Cucliciu, o persoană cu mulţi ani de activitate diversă în domeniul Transporturilor.

Nelipsit din aspectele vieţii profesionale şi sociale a transporturilor, Virgil Cucliciu prefigura noua poziţionare faţă de guvernul actual la lansarea unui proiect de finanţare din fonduri europene. La lansarea din 2010 a unui proiect pe Institutul SETAR, pe care-l prezidează, Virgil Cucliciu o avea invitată chiar pe Anca Boagiu.

Proiectul are ca obiectiv, emblematic, instruirea şi perfecţionarea femeilor, pentru eliminarea segregaţiilor profesionale în domeniul Transporturilor, într-un minister cu posturi-cheie ocupate de femei. Proiectul este legat de activitatea şi infrastructura SETAR, cu care Virgil Cucliciu şi-a suprapus o parte din activitatea profesională.

Domnul Cucliciu a dovedit o cunoaştere a Transporturilor şi determinare de a aplica legea, iar în noua funcţie va avea nevoie de ambele. Trecând peste detaliile organizării activităţii, transportatorii aşteaptă mai multă calitate în licenţiere şi control şi, mai ales, relaţii administrative corecte cu cei cu care interacţionează. Vorbind strict despre controlul în trafic, vom şti de acum încolo cine controlează un transportator: inspectorii specializaţi ai ISCTR.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

10 + 19 =