IRU ȘI ARTRI susțin dezvoltarea transporturilor rutiere pe termen lung

Urmează trei decenii de schimbări majore în industria transporturilor din UE

În vreme ce producătorii de autovehicule caută soluții de adaptare la piață și transportatorii comenzi, europoliticienii se pregătesc să administreze industriei transporturilor o schimbare profundă.

În următoarele trei decenii, transporturile rutiere vor asista la o diminuare progresivă a pieței, nu pentru că nu vor mai fi comenzi, nu pentru că se preconizează o prăbușire a comerțului, ci pentru că ceea ce le revenea acestora (prin mecanismele unei economii libere) va fi redirecționat (din rațiuni geopolitice) spre transporturile feroviare și navale.

Cartea albă a transporturilor (2011) – o lectură obligatorie pentru profesioniști domeniului – este o „profeție bruxelleză” care s-ar putea adeveri în toate statele UE până în 2050.

Cum a fost bagatelizată în România Directiva 96/53/CE  de amatorii din transporturi

În România anului 2013, Directiva 96/53/CE a fost pusă în discuție doar pentru că a generat „problema plăcuței dimensiunilor și maselor maxime autorizate”. Printr-o interpretare voit îngustă, strict motivată de impactul economic (real) pe termen scurt și de potențialul propagandistic, introducerea în România a acestei plăcuțe – obligatorie de la 1.01.2014 – a fost descrisă ca un „jaf al statului român, prin intermediul MT și al RAR”.

Încercarea anulării introducerii plăcuței dimensiunilor și greutăților maxime autorizate a fost un eșec strategic, dar, obiectiv vorbind, achiziționarea acesteia va genera anumite costuri, afectând direct buzunarele transportatorilor.

La fel de obiectiv judecând, trebuie făcută și următoarea mențiune, care a scăpat total amatorilor care au exploatat tema plăcuței. „Plăcuța producătorului”, invocată de aceștia drept motiv suficient pentru respingerea noii plăcuței, evidențiază legătura directă a autovehicului cu originea sa (cu țara, cu producătorul etc).

Plăcuța cea nouă evidențiază subordonarea statelor membre față de deciziile instuțiilor UE, în cazul de față de reglementarea dimensiunilor și greutăților maxime acceptate în spațiul comunitar. În textul Directivei 96/53/CE, la articolul 6, scrie astfel:

„Statele membre (inclusiv România, așadar) adoptă măsurile necesare pentru a asigura că vehiculele menționate la art. 1 (cele din categoriile M2, M3, remorcilor acestora de categoria 0, N2, N3 și remorcile acestora din categoriile 03, 04) care respectă prezenta directivă dețin unul din cele două certificate prevăzute la literele (a), (b) și (c)”.

Textul este foarte clar și autoritățile naționale, care au impus aplicarea plăcuței de la începutul anului acesta, pot fi „acuzate”, în cel mai rău caz, de respectarea unor acorduri oficiale.

Criza nu poate motiva o viziune discriminatorie pentru transporturile rutiere

Forma finală a Directivei 96/53/CE, care urmează să fie votată în plenul PE pe 14.04.2014, ar putea întârzia decizia de transfer a volumelor de mărfuri de la transportul rutier spre celelalte moduri sau ar putea să o grăbească.

O formă care ar permite creșteri punctuale de greutate și de dimensiuni pentru transporturile rutiere (de mărfuri și persoane) ar fi pe placul IRU și al ARTRI. O formă care ar menține strict datele actuale ar genera pe termen mediu o abordare statică, în defavoarea dezvoltării transporturilor rutiere.

Solicitarea CE de a menține strânse actualele dimensiuni maxime este văzută de IRU ca „o amenințare” și ca „o discriminare”. Ca o amenințare pentru că în următorii 36 de ani industria transporturilor rutiere este pusă sub semnul recesiunii progresive; ca o discriminare pentru că li se oferă căilor ferate și navale o mega-sarcină pe care nu se știe dacă o vor duce fără noi investiții masive.

Poziții recente de la Strasbourg arată că Parlamentul European se va orienta spre un compromis cu specialiștii din CE. Compromisul din jurul Directivei 96 vizează respingerea legalizării utilizării „megatruks-urilor” (cap tractor cu semiremorca + remorcă) pentru toate statele UE (chiar dacă acum sunt unele țări care le permit), dar acceptarea unor coridoare pentru aceste megacamioane – în cazul solicitării a două state vecine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

thirteen + eight =