IRU și ARTRI deschid, la București, porțile rutiere dintre Europa și Asia

În această lună, ARTRI – Asociaţia naţională garantă pentru Conven­ţia TIR din România, în colaborare cu IRU – organizația mondială a transportului rutier, promovea­ză, în premieră pentru spațiul pu­blic european, proiectul Inițiativa Autostrada Model (MHI).

Această importantă inițiativă, demarată de IRU încă din 2010, urmărește revitalizarea Drumului Mătăsii, dobândind consistența cu­venită și în țara noastră.

Eforturile ARTRI în domeniu au con­dus la obținerea statutului de obser­vator în cadrul proiectului, care des­chide pentru România un spectru diversificat de variante de lucru în acest adevărat „laborator de viziuni şi idei”. Avem privilegiul conectării informative directe la cele mai noi evoluții în plan internațional, astfel încât viitoarele decizii oficiale să fie luate în deplina cunoștință a acestor evoluții.

 

În plus, poziţionarea strategică a țării noastre la intersecţia celor mai importante rute de comerţ, transport și infrastructură între Asia Centrală şi Uniunea Europeană reprezintă, evident, o oportunitate deosebită de dezvoltare, care nu trebuie ratată.

Obiectivul central al proiectului Inițiativa Autostrada Model (MHI) urmărește sporirea considerabilă a deschiderii economice a Europei către Asia și a Asiei către Europa, realizabilă prin dezvoltarea legătu­rilor de transport și prin crearea de căi rutiere moderne, de înaltă calita­te și de maximă siguranță.

Analizele NELTI (Noua Inițiativă Eurasiană de Transport Terestru), efectuate pe rute comerciale dintre Orientul Îndepărtat, Asia Centrală, statele CIS, Orientul Mijlociu și Eu­ropa, au demonstrat că „peste 40% din timpul de transport este pierdut la frontiere din cauza procedurilor nepotrivite și că aproape 38% din costurile de transport sunt atribuite plăților ilicite asociate acestor trans­porturi”. Pentru toate guvernele din aceste țări, rezultatele de mai sus indică, pe de o parte, o stare de fapt preocupantă și, pe de altă parte, relevă un potențial deosebit pen­tru creșterea calității. Cu siguranță, dependența economiei globale de transporturi reprezintă argumentul forte pentru care statele implicate în acest mega-proiect doresc să meargă până la capăt cu realizarea lui.

Conform proiectului, „Autostra­da Model” va traversa teritoriile Afganistanului, Tadjikistanului, Kârgâzstanului, Kazahstanului, Azerbaidjanului, Georgiei și Turciei. Prin parcurgerea recent-înființatei Uniuni Euroasiatice, „Autostrada Model” poate deveni cel mai impor­tant coridor de legătură cu Uniunea Europeană. Comerțul, transporturi­le, turismul vor găsi, grație Inițiativei Autostrada Model (MHI), cele mai bune premise pentru dezvoltare.

Prin implicarea înțeleaptă în acest proiect, România are șansa unică de a deveni în mod real și categoric principala poartă comercială și ru­tieră între Europa și Asia. Depinde de noi dacă vom ști să înțelegem potențialul acestei mari oportunități geostrategice și să o gestionăm în termenii cei mai profitabili.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 × 2 =