„Pe o piaţă e..." />

International Lazăr Company – o afacere de familie

„Pe o piaţă extrem de concurenţială, ca aceea pe care activăm, nu poţi rezista fără pragmatism şi fără a avea o strategie clară şi vizionară” foto

Aşa spune Ion Lazăr, un om dinamic, activ, care nu-şi face timp de vorbe. Pentru că a avut „o strategie clară şi vizionară”, camioanele lui roşii şerpuiesc prin toată Europa sau pot fi văzute prin Rusia, dar ajung şi până în Asia şi Africa.

După 1990, aducea piese de schimb pentru Dacia din… Ungaria. Mergea în Turcia. Informaţia şi viteza de reacţie au constituit bazele afacerilor lui Ion Lazăr încă de la începuturi. Auzise că există un stoc-tampon de piese auto româneşti de camioane Roman şi de ARO în Polonia şi Germania de Est (fosta RDG). Erau piese de schimb pentru maşinile exportate pe timpul regimului comunist. A mers în 1994 acolo.

În noiembrie 1994, a înfiinţat Internaţional Lazăr Company, pentru a legaliza comerţul cu piese auto. Avea magazin de piese auto închiriat în Bascov. La Cuca avea un depozit mare, unde stoca piesele. În timp, a înfiinţat magazine la Bucureşti, Râmnicu-Vâlcea şi Sibiu.

Anul 1995 l-a finalizat cu un profit de 800.000 de mărci germane. Era foarte mult atunci pentru o companie cu doar 16 angajaţi. A fost capitalul de start al afacerii, pe care nu l-ar fi putut obţine de la nici o bancă. Situaţia era tulbure şi nimeni nu ar fi finanţat o întreprindere particulară mică.

A dezvoltat reţeaua de magazine şi de distribuţie în ţară. Trebuiau maşini pentru transportul pieselor. Avea un Mercedes D 310  Sprinter, un camion DAF – primul camion, din 1995. I-a adăugat o remorcă făcută la Mârşa. A vândut unele dintre piesele importate de 20 de ori mai scump decât preţul de achiziţie, după cum altele nu au fost vândute niciodată;au rămas „piese de muzeu”.

Afacerile din Transporturi

Au început să apară solicitări pentru transport. Orice fel de mărfuri. Nu existau companii private de transport pe atunci. Ion Lazăr era un pionier în transporturile private din România. A cumpărat trei camioane International din America, la mâna a doua, a mai luat un DAF tot second-hand. „Abia în 1998 am început să achiţionăm primele şase camioane noi în leasing. Erau foarte scumpe, abia apăruse Euro 3. DAF cerea avans 30%, avea reticenţe faţă de noi. Acum am ajuns cel mai bun client al lor din România. Noi am cumpărat cele mai multe camioane de la DAF”, povesteşte directorul comercial Daniela Midvichi.

Joint-venture cu austriecii

În anul 2002, Lazăr a realizat un joint-venture cu austriecii de la Hoedlmayr: 51% e proprietatea Hoedlmayr şi 49% Internaţional Lazăr Company. Austriecii l-au preferat pe Ion Lazăr.

„În prima etapă, au încheiat cu noi un contract de franciză. Noi lucram sub logo-ul lor, dar erau camioanele noastre. Am făcut o investiţie în 20 de camioane transportor de autovehicule, specializate. Le-am luat în leasing şi noi le plăteam, noi eram utilizatorii, dar erau inscripţionate Hoedlmayr. Şoferii noştri au fost instruiţi la sediul lor. Câteva luni mai târztiu, am semnat documentele pentru a constitui această nouă companie, cu sediul la Bascov”, explică Daniela Midvichi.

Ion Lazăr a achiziţionat 30 de hectare pentru amenajarea facilităţilor necesare atât Internaţional Lazăr Company, cât şi pentru Hoedlmayr Lazăr România.

Partener strategic pentru Renault

Din anul 2002, Ion Lazăr lucrează cu Automobile Dacia SA. A fost primul trasportator român contactat de Dacia ca să facă transporturi naţionale, ca alternativă la filiera lor proprie de transport. Francezii voiau să-şi externalizeze transportul.

„Voiau să scape de filiala lor de transport de la Dacia, care era o gaură în buget. Era scumpă şi cu pierderi mari: aveau camioane vechi, care consumau peste 50 de litri de motorină la 100 km, transportau şase metri de podea şi 10 tone. Noi transportam 20 de tone, 13,60 metri de podea şi consumam 33 de litri la 100 km. Ei erau plătiţi cu cinci lei pe kilometru, în condiţiile în care noi lucram cu 1,8 – 2 lei. Am ajuns acum unul dintre partenerii strategici Dacia”, spune Daniela Midvichi.

Ion Lazăr lucrează şi pentru furnizorii Dacia din Europa de Vest. Inclusiv pentru Maroc, Rusia şi Iran.

Criza nu alege

La fel ca toate companiile, Lazăr Internaţional s-a resimţit din cauza crizei, dar şi-a revenit.

Veniturile totale la sfârşitul anului… 2008 83.921.631  
2009 62.823.630
2010 73.057.654
2011 83.654.548

Sursa: Internaţional Lazăr Company

Investiţiile

Din anul 2003, compania s-a mutat în sediul nou de la Bascov, cu facilităţile unei companii de transport moderne, inclusiv cu dormitoare şi duşuri pentru şoferi, cu parcări, cu staţii de alimentare carburanţi, service auto şi spălătorie. Ion Lazăr deţine circa 400 de camioane, la care se adaugă altele 50 de vehicule subcontractate. Flota este mai mult de jumătate Euro 5, DAF şi Mercedes. Deşi a fost criză, a investit în fiecare an.

„Acesta e secretul pe care se bazează dezvoltarea unei afaceri, pe care alţii din Occident o realizează în două-trei generaţii. Viteza de reacţie, să fii cu un pas înaintea concurenţei permanent, să nu laşi nici o oportunitate nefructificată şi să ştii să-ţi asumi riscul”

În 2008, Ion Lazăr a construit un prim depozit de 8.300 mp, cu dotări Clasa A. Din cauza crizei, a închiriat integral pentru Leoni Wiring Systems, cu 700 de angajaţi care produc cablaje. Agromec Topoloveni a aparţinut statului. Făcea servicii pentru mecanizare agricolă, dar a renunţat la această activitate. Are o bază materială foarte solidă: hale, depozite, pe care Ion Lazăr le-a închiriat unor firme străine, ce fac producţie. A decis să investească acolo: a cumpărat 10 camioane pe numele acestei companii, care lucrează pentru chiriaşi.

BAT Bascov e Baza de Ateliere şi Transporturi. Se ocupă de service pentru industria petrolieră. Rectifică, stochează, repară tubulatura pentru foraj şi alte echipamente pentru Petrom. Mecanpetrol Găeşti confecţionează echipamente pentru exploatări petroliere complexe şi de dimensiuni mari. Inclusiv rezervoare subterane pentru staţiile de benzină, schimbătoare de căldură, tancuri pentru gaz lichefiat. Principalul client: tot OMV Petrom.

În anul 2011, Ion Lazăr a dezvoltat o nouă hală de service, pentru a oferi şi altora servicii tehnice. „Reparăm şi pe traseu, mergem chiar şi până în Franţa când considerăm că e mai ieftin”, spune Cătălin Lazăr, fiul lui Ion Lazăr. Anul trecut a investit într-un depozit în incinta BAT Bascov. A fost construit în şase luni şi e destinat materialelor grele: tablă adusă cu trenul de US Steel, Košice. Depozitul are în interior cale ferată.

Cea mai nouă societate e Lazăr Natural Fruits, de la Cuca. „Acolo vom face colectarea, depozitarea şi refrigerarea. Vom produce sucuri şi dulceţuri naturale din fructe. Am depus dosarul pentru a accesa fonduri europene. Tata cumpără terenuri pentru livadă şi fabrică. O face din suflet, avea de gând s-o facă de multă vreme”, spune Cătălin Lazăr. UE oferă 500.000 de euro pentru această afacere.

Un management modern

Flota e dotată cu sisteme de management. În afară de GPS standard, care oferă informaţii despre locul şi viteza vehiculului, acest aparat oferă posibilitatea comunicării cu şoferul fără limită de caractere şi e foarte uşor de manevrat, cu costuri mici.

„Aparatul ne ajută să vedem nivelul de combustibil în rezervor şi variaţiile bruşte ale combustibilului, precum şi consumul maşinii. Le putem oferi şoferilor cu abateri dovada cea mai clară, fără dubii. Acest aparat e conectat la Canbus, computerul din fabrică al maşinii. Această informaţie nu se poate vedea la bord. Putem vedea toate datele de tahograf – kilometraj, cât a condus şoferul, ce pauză a avut”, spune Daniela Midvichi.

Camioanele lui Ion Lazăr merg în Rusia până în regiunea Moscova şi valea Volgăi, la Ufa, în Munţii Ural, în apropiere de Celiabinsk. El foloseşte şoferi români din Basarabia, care cunosc limba. „Avem un profit de risc pentru această direcţie. Nu facem transport în masă pentru preţuri mici”, precizează directoarea.

A doua generaţie

Iată un caz fericit: Ion Lazăr a avut pentru cine munci. Ionuţ şi Cătălin Lazăr nu mai joacă fotbal. Au firma lor: fiecare cu 50% din acţiuni.Firma mea nu are nici o legătură cu tata, el nu ştie cum merge, spune Cătălin. Mi-am făcut bani, cumpăr camioane cu banii jos, nu stau să fac leasing. Am pornit cu o maşină de şapte tone şi am ajuns  la 11 camioane, pe care le ţinem pe Comunitate: lucrez cu o casă de expediţie şi ei mă încarcă atunci când vor, cu ce vor. Eu negociez preţul la kilometru. Aduc camioanele acasă la două – trei luni. Nouă au fost achitate integral. Îmi plac camioanele. Ne-a intrat în sânge fierul, am crescut în maşini. La 12 ani, noi conduceam maşinile la rece”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

four + 5 =