În contextul programului de lucrări de reparații/reabilitări a părții carosabile pe care urmează să-l desfășoare în acest an, CNAIR SA a organizat, în data de 28.04.2021, o întâlnire la sediul instituției la care au participat reprezentanți ai principalelor asociații profesionale ale operatorilor de transport, ai Direcției Rutiere din cadrul IGPR și, prin teleconferință, reprezentanți ai DRDP București, Timișoara, Cluj și Constanța. Din partea MTI au participat dl. Horațiu Cosma – Secretar de Stat și dl. George Ursachi – Consilier Personal Cabient Ministru. Întâlnirea și-a propus să analizeze posibilitățile de desfășurare a traficului rutier în perioada executării acestor lucrări.
În urma discuțiilor, au fost făcute următoarele observații/propuneri:
- Referitor la lucrările executate pe DNA68A, sectorul 39+900 – 54+000, s-a propus restricționarea traficului vehiculelor cu MTMA mai mare de 7,5 tone pe DN68A, sectorul km 38+600 – km 54+000, pentru o perioadă de două luni calendaristice. Dat fiind că pe acest sector de drum se face legătura între autostrada A1 – nodul rutier Margina și A1 – nodul rutier Holdea, traficul este intens, în special cu vehicule de transport de mărfuri, ceea ce ar împiedica desfășurarea în bune condiții a lucrărilor.
Reprezentanții operatorilor de transport au evidențiat că restricția va genera pierderi pentru operatorii de transport și pentru beneficiarii acestora prin întreruperea traficului cu vehicule care depășesc masele și/sau dimensiunile maxime admise pe relația Sibiu-Timișoara. Reprezentanții CNAIR au subliniat importanța realizării acestor lucrări și au prezentat măsurile menite să ducă la respectarea și chiar la devansarea termenului de execuție.
- Referitor la lucrările executate la podurile dunărene Fetești – Cernavodă, A2, km. 155+415 – km 161+497, reprezentanții CNAIR SA au precizat că lucrările se derulează conform graficelor de execuție, la terminarea lucrărilor urmând a se ridica restricția pentru vehiculele cu MTMA mai mare de 40 tone.
- Referitor la lucrările executate la podul peste pârâul Azuga, pe DN1 km 135+332, circulația vehiculelor cu MTMA mai mare de 7,5 tone va fi restricționată în perioada 05.05.2021-15.12.2021, ruta alternativă urmând a fi sectorul Ploiești-Brașov al DN1A. Reprezentanții operatorilor de transport nu au fost de acord cu instituirea acestei restricții, DN1 asigurând legătura între nordul și sudul țării. Reprezentanții CNAIR SA au arătat că soluția construirii unui nou pod nu este fezabilă tehnic si că studiul efectuat de CESTRIN nu a evidențiat impedimente majore pentru preluarea traficului pe DN1A. În plus, împreună cu reprezentanții Poliției Rutiere Prahova se va realiza un plan de management al riscului care să includă asigurarea unui dispecerat și a unui telefon de urgență pe toată perioada lucrărilor.
- Referitor la lucrările executate la podul peste râul Arieș, pe DN1 km 448+840, în localitatea Turda, reprezentanții CNAIR SA au precizat că, din cauza unor lucrări la rețeaua edilitară a orașului Turda, au existat cazuri în care vehiculelor destinate transportului greu de mărfuri nu li s-a permis utilizarea rutei ocolitoare avizate de autoritatea publică. În acest context, au fost inițiate demersuri către Primăria Municipiului Turda și Poliția Locală Turda pentru evitarea pe viitor a unor astfel de situații.
În încheiere au fost discutate unele probleme de interes general, dupa cum urmează :
Reprezentanții operatorilor de transport au făcut următoarele propuneri:
- Administratorul drumurilor, împreună cu antreprenorii să prezinte mai multe variante alternative, astfel încât să poată fi aleasă varianta optimă ;
- Modificarea Codului Rutier, în sensul creșterii vitezei maxime admise pentru vehiculele care transportă mărfuri periculoase peste limita actuală de 70 km/h ;
- Crearea unei comisii interministeriale care să sprijine și să reprezinte operatorii de transport în fața organelor de control din alte state.
Reprezentanții MTI au precizat următoarele :
- Contractele pentru lucrările de infrastructură și în special cele care generează restricții de circulație trebuie să prevadă, pe viitor, lucrul în mai multe schimburi, inclusiv pe timp de noapte ;
- Se impune realizarea unor proceduri care să permită mediatizarea în timp util a restricțiilor în cazul lucrărilor de drumuri;
- În prezent se analizează posibilitatea modificării Codului Rutier astfel încât viteza maximă admisă de circulație pe drumurile expres să fie crescută peste 100 km/h;
- Se va analiza posibilitatea promovării unui act normativ de înființare a comitetului interministerial propus.
by ARTRI