Importurile României au atin..." />

Importurile și centrele logistice

Importurile României au atins 18,682 miliarde de euro în ianua­rie – aprilie 2014. Exporturile au fost de 16,933 miliarde de euro, conform estimărilor preliminare INS.

Comparativ cu perioada si­milară din 2013, importurile au crescut cu 10,2% (valori în lei). Deficitul comercial a fost de 1,749 miliarde de euro în primele patru luni, mai mare cu 71,4 milioa­ne de euro decât acum un an. Între 1 ianuarie şi 30 aprilie a.c., ponderi importante în structura importuri­lor sunt deținute de „mașini și echi­pamente de transport” (35,0%) și „alte produse manufacturate” (30,1%).

IMAGINEA DE ANSAMBLU

Eficiența afacerilor e influențată şi de calitatea logisticii. Specialiștii cred că 15% din prețurile de raftsunt influențate de ineficiența logistică. Mărfurile cu ponderea cea mai mare, din China, intră în Europa prin Portul Constanța doar în proporție de 1%. Restul, prin porturile vestice. Alături de Portul Constanța, in­frastructura are o influență importantă. Chiar și așa, centrele logistice naționale sunt cele ce deservesc majoritatea retailerilor și celorlalți comercianți. În Ro­mânia sunt peste 50 de parcuri industriale cu capital de stat sau privat. Cele din Prahova, spre exemplu – 12 la număr, ocupă 600 ha, au creat peste 14.000 de locuri de muncă şi au atras investiţii de peste 500 de milioane de euro. În ele, operatorii logistici principali, 20 – 30 de jucători importanți, se străduiesc să convingă clienții de importanța serviciilor de calitate.

CONTEXTUL

Pe fondul tensiunilor din Ucraina, logistica românească e în fața unei oportunități. Clienții vor centre logisti­ce cât mai aproape de piețe şi își doresc să fie în zone sigure. E de așteptat ca unele hub-uri logistice să fie relocate din zona de conflict spre România sau țările vecine. Unii transportatori au speculat rapid oportu­nitatea unor formalități în Belarus, pentru a scăpa de cele deteriorate din Rusia. Logistica românească nu a putut folosi R. Moldova în același scop, deși pentru mulți ani putea fi. Portul Constanţa trebuie însă dez­voltat şi legat cu vestul României şi restul Europei. Co­ridorul IV paneuropean (Nădlac – Arad – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Constanţa) e făcut din bucăți de autostra­dă. Calea ferată, ce face la alții diferența între succes și mediocritate, e afectată de probleme pe toate palie­rele. Starea de spirit e și mai proastă după privatizarea ratată. Acciza pe carburant e alt element ce contează. Toți cei din lanțul logistic sunt afectați: clienții plătesc mai mult; transportatorii nu pot transfera o parte din costurile suplimentare generate de acciză; logisticienii au probleme cu ambele categorii.

INFORMATICA PERFORMANTĂ

Complexitatea operațiunilor logistice de azi și eficiența solicitată nu sunt posibile fără informatică perfor­mantă. În acest domeniu activează câțiva dezvoltatori specializați, ce oferă clienților soluții personalizate. Nevoia de eficientizare a logisticii stimulează dezvolta­rea soluțiilor informatice. Unii operatori încep cu soluții locale. După ce se dezvoltă și complexitatea crește, trec la soluții mixte sau le personalizează pe cele de la producători consacrați. Multinaționalele adoptă soluții consacrate, ce controlează întreg traseul mărfurilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

9 + seven =