Ar putea creșt..." />

Imaginându-ne Noul Drum al Mătăsii fără embargo

Ar putea crește fluxurile de marfă pentru Noul Drum al Mătăsii dacă Rusia ar ridica embargo-ul și ar duce la reducerea traficului între Europa și China? Depinde.

În august 2014, Rusia a introdus interdicția importului de alimente din Uniunea Europeană, SUA, Albania, Australia, Muntenegru, Liechtenstein, Islanda, Norvegia și Ucraina. Potrivit ziarului polonez Rzeczpospolita, Kremlinul a extins acum embargo-ul asupra alimentelor occidentale cu încă un an. Ce se va întâmpla când se va încheia embargo-ul? Efectele potențialei ridicări a embargo-ului și impactul rezultat asupra transportului feroviar sunt discutate de șeful Departamentului European de Transport Feroviar la AsstrA-Associated Traffic AG, Ewa Trochimiuk.

 

Dacă Rusia ar ridica embargo-ul privind transportul de produse alimentare în tranzit, ar crește semnificativ fluxurile de marfă pe Noul Drum al Mătăsii?

Eu așa cred. Căile ferate reprezintă încă o alternativă atractivă pentru transportul aerian mai rapid, mai scump și mai ieftin și mai lent.

Chinezii s-au interesat de mult timp să importe produse alimentare din Europa. Produsele europene sunt foarte populare în Regatul Mijlociu și sunt considerate „mărfuri de lux”. Piața locală este din ce în ce mai deschisă către importurile din străinătate, iar companiile din UE sunt dornice să intre pe piață. Consumatorul mediu chinez este membru al unei clase de mijloc în continuă creștere, care va număra în curând aproape jumătate de miliard de oameni. El preferă să cumpere mâncare importată, deoarece pare mai sigură decât alternativele produse la nivel local. Chinezii vor să mănânce alimente sănătoase, ecologice, care sunt proaspete și sunt disponibile rapid la prețuri favorabile.

În ultimii ani, după introducerea embargo-ului, pe piața chineză au apărut noi jucători. Printre acești jucători se află Belarus, care exportă produse lactate precum lapte praf, lapte complet gras, înghețată și brânză, precum și păsări de curte și carne de vită în China. Rusia este, de asemenea, unul dintre cei mai importanți parteneri ai Chinei, al căror export de produse alimentare în China cresc în fiecare an.

 

Oare exporturile europene de produse alimentare în China pot echilibra fluxurile de transport feroviar de mărfuri din China către Europa?

Este dificil să dăm un răspuns decisiv aici. Șansele sunt bune, însă, având în vedere evenimentele recente, în special războiul comercial dintre China și Statele Unite, poate dura mai mult timp pentru a echilibra fluxurile de transport feroviar din Europa spre China.

În prezent, observăm semnale mici că partenerii chinezi caută soluții de livrare pentru a ocoli Polonia. Trebuie amintit că orice tulburări care au loc pe arena politică se reflectă cel mai rapid în industria transporturilor. Reglementările UE au închis piața anumitor mărfuri din China, dar funcționează și invers. Mulți factori influențează modul în care se vor dezvolta căile ferate. Transportul feroviar de containere este în prezent subvenționat de guvernul chinez, astfel observatorii preconizează că va reduce această finanțare în viitorul apropiat.

În prezent, nu putem prezice care vor fi consecințele. Probabil că țările UE care sunt interesate să intre pe piața chineză vor plăti în plus pentru a-și expedia produsele acolo, așa cum fac exportatorii ruși de câțiva ani. Pentru sprijini financiar aceste expedieri de bunuri, guvernul rus compensează jumătate din costurile transportului feroviar către China.

În al doilea rând, nu știm cum se va dezvolta în continuare economia chineză. Faptul că astăzi China este cel mai mare importator de produse alimentare nu înseamnă că în câțiva ani China nu va fi o țară care să hrănească Europa. Regatul Mijlociu este unul dintre cei mai mari investitori la nivel mondial în sectorul agricol. Companiile chineze au achiziționat milioane de hectare de terenuri agricole africane și au dezvoltat în mod activ agroindustria.

Să sperăm că în următorii ani, după ridicarea embargo-ului rus și interesul continuu al consumatorilor chinezi pentru alimentele europene, numărul trenurilor care se vor duce în China cu producție alimentară europeană va crește, iar costurile transportului de mărfuri vor reflecta acest lucru.

 

Când vor fi răspândite fluxurile de transport feroviar din Europa către China?

Observăm o creștere a transportului feroviar de mărfuri din Europa spre China de câțiva ani. Când vine vorba de produse alimentare, conexiunile care ne interesează cel mai mult sunt încă blocate de embargo-ul impus de Rusia. În acest caz, rutele maritime sunt în continuare cele mai atractive. Se pot face unele previziuni, dar după cum am menționat mai sus, situația geopolitică este încă instabilă, de la embargo-ul rusesc până la războiul comercial dintre China și Statele Unite. Toți acești factori au un impact semnificativ asupra transportului feroviar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

1 × one =