Cel puţin 75% din l..." />

Harta riscurilor de înzăpezire din România

Cel puţin 75% din lungimea drumurilor naţionale şi autostrăzilor s-ar putea bloca dacă ar ninge abundent. Dobrogea şi judeţul Galaţi încă nu sunt contractate pentru deszăpeziri, iar contractele pentru autostrăzile Bucureşti-Piteşti şi Sibiu-Şoimuş vor fi încheiate astăzi. foto

Adevărul a prezintat harta drumurilor cu risc mare de înzăpezire, întocmită pe baza datelor centralizate la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), din care reiese că mai mult de trei sferturi dintre şoselele ţării s-ar putea bloca dacă ar ninge abundent.

La fel ca în 2013 şi ca în anii anteriori, şi acum avem sudul, sud-estul, nord-estul şi centrul ţării cu cele mai multe drumuri în pericol de înzăpezire.

Acest risc este unul natural, determinat în funcţie de precipitaţiile înregistrate în fiecare an, iar pe baza datelor astfel centralizate CNADNR stabileşte tronsoanele pe care activităţile de deszăpezire se pregătesc cu prioritate. Ei bine, chiar dacă în principiu se cunosc de mai mulţi ani tronsoanele cu risc mare de înzăpezire, unele şosele încă nu au fost atribuite în vederea deszăpezirii nici până acum, când iarna bate la uşă. CNADNR a transmis presei o situaţie din care reiese că unele secţii de drumuri naţionale (SDN) cum ar fi Constanţa, Tulcea, Galaţi sau Târgu-Jiu nu au fost încă atribuite.

Pentru loturile Constanţa, Tulcea şi Galaţi „ori nu au existat ofertanţi, ori ofertele prezentate nu erau eligibile“, a precizat CNADNR. Urmează săptămâna atribuirilor Contractele de deszăpezire pentru autostrăzile Bucureşti-Piteşti şi Sibiu-Şoimuş vor fi semnate luni, 24 noiembrie. „Pentru SDN Constanţa şi SDN Tulcea, menţionăm că existau contracte de deszăpezire semnate cu SC Teloxim, dar din cauza incapacităţii tehnice şi financiare a acestei societăţi comerciale, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Constanţa a fost nevoită să rezilieze contractele. Iar pentru SDN Galaţi au fost organizate proceduri de achiziţie publică fie la nivel central, fie la nivelul DRDP Iaşi, urmând ca miercuri, 26 noiembrie, să se finalizeze licitaţia privind atribuirea contractului de deszăpezire aferent iernii 2014-2015“. CNADNR a mai anunţat, de asemenea, că atribuirea în vederea deszăpezirii pe SDN Bucureşti, Iaşi, Constanţa, Craiova, Timişoara şi Braşov va fi definitivată „în cel mai scurt timp“.

„Suma pentru care se va organiza licitaţia la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova – Secţia de Drumuri Naţionale Târgu Jiu este de aproximativ cinci milioane de lei pentru activitatea de deszăpezire aferentă iernii 2014-2015″. În fine, CNADNR menţionează că pe loturile pentru care încă nu s-au finalizat procedurile de achiziţie publică, „activitatea de întreţinere curentă pe timp de iarnă va fi asigurată cu utilaje proprii, prin redistribuirea sau mărirea razei de acţiune a utilajelor de la Secţiile de Drumuri Naţionale apropiate“. Când vor veni marile zăpezi Ne aşteaptă o iarnă blândă, pentru că regimul termic prognozat de meteorologi pe următoarele trei luni este apropiat de normele climatologice multianuale.

Potrivit estimărilor de specialitate, în luna noiembrie 2014 valorile termice se vor situa peste medii în sud-est şi local în sud şi vest, iar în restul zonelor acestea pot fi apropiate de limitele normale. În ceea ce priveşte cantităţile lunare de precipitaţii, acestea vor prezenta o tendinţă de excedent în regiunile centrale şi local în cele vestice şi nordice, iar în restul teritoriului vor avea valori apropiate de mediile climatologice. În decembrie, cantităţile de precipitaţii se vor situa, în limitele climatologice, local în centrul ţării fiind posibile valori peste medii, iar în sud şi vest sub norme. Conform unei prognoze ANM citată de Agerpres, şi în luna ianuarie 2015 temperatura aerului va avea valori apropiate de mediile climatologice. Iar cantităţile lunare de precipitaţii vor fi apropiate de mediile multianuale în estul şi sudul ţării, cu o tendinţă de excedent în celelalte regiuni.

Cât vor costa deszăpezirile În anii trecuţi, deszăpezirea fiecărul kilometru de drum din România a costat între 1.500 şi 1.600 de euro, potrivit CNADNR. Astfel, toată reţeaua de 17.600 de kilometri a însemnat plăţi de aproximativ 28 de milioane de euro în fiecare sezon rece. Aprovizionarea şi transportul materialelor necesare până la bazele de deszăpezire au costat, în fiecare an, aproximativ 14 milioane de euro, iar cheltuielile pentru deszăpezirea cu autoutilaje proprii (reparaţii, piese de schimb, carburanţi, lubrefianţi, anvelope, acumulatori) au fost de aproape 3 milioane de euro. Pentru sezonul 2014-2015, costurile încă nu au fost estimate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

two × two =