UPDATE Gre..." />

Greva de avertisment de la Aeroportul Otopeni a fost amânată

UPDATE Greva anunțată pentru vineri de angajații companiei Globe Ground Romania, care oferă servicii de handling aeronave la sol și tractare aeronave, se amână după ce Tribunalul Ilfov a decis, vineri dimineață, că protestul trebuie amânat până la demonstrarea legalității acțiunii, transmite Digi 24. foto

Protestatarii anunțaseră că intră în greva de avertisment între orele 13.00 și 15.00, nemulțumiți de salarii, de programul de lucru, dar și de dimensionarea personalului și normarea activității în raport cu volumul și condițiile de muncă.

Potrivit liderului Sindicatului Liber de Handling Aeronautic, Alexandru Cioc, cea mai stringentă problemă este cea a dimensionării personalului și normarea activității în raport cu volumul și condițiile de muncă, în contextul în care, în ultimii doi ani, între 100 și 150 de salariați ai companiei au demisionat, iar volumul de muncă a rămas același, poate chiar a crescut.

„S-a ajuns la grevă deoarece, după aproape patru luni de discuții, nu am găsit un numitor comun împreună cu reprezentanții conducerii. S-a ajuns aici în urma nemulțumirii oamenilor, cel mai important punct fiind dimensionarea personalului și normarea muncii în raport cu volumul și condițiile de muncă. În ultimii doi ani, pe fondul nemulțumirilor, au plecat peste 100, poate chiar 150, de angajați. Aceștia au demisionat din varii motive, dar majoritatea nemulțumirilor au fost de ordin financiar, iar toată această lipsă de personal se regăsește în volumul de muncă. Volumul de muncă a rămas același, poate chiar este mai mare, personalul este mai redus cu 100 de oameni. Ați văzut ce înseamnă activitatea de handling portuar care presupune și încărcări/descărcări de bagaje, mărfuri, cargo, poștă. Lipsa, să zicem, a 10-15 oameni se simte imediat, darămite a unui număr de 70-80 de oameni dintr-un departament”, a declarat, pentru AGERPRES, Alexandru Cioc.

A doua nemulțumire a salariaților vizează programul de muncă, aceștia nemaiavând, conform liderului de sindicat, timp de refacere sau de activități familiale.

„Din cauza lipsei de personal, s-au făcut peste 100 de programe de lucru. Programul cel mai uzitat pe aeroport este 12 cu 24, 12 cu 48, prin care se asigură o activitate continuă. Din cauza lipsei de personal, s-a ajuns să avem peste 100 de programe de muncă și angajatul nu mai are timp de odihnă și refacere, nu mai are timp de activități socio-familiale. Este una din problemele majore. Oamenii nu mai au timp să se refacă. Și munca asta suplimentară la un moment dat te face să clachezi”, a explicat el.

De asemenea, angajații firmei de handling reclamă faptul că nu li se asigură transportul spre și dinspre locul de muncă, respectiv aeroportul Henri Coandă (Otopeni), și nici decontarea acestuia, în condițiile în care turele de lucru încep în cursul nopții.

„Încă o nemulțumire și o revendicare în același timp este asigurarea transportului sau decontarea acestuia la deplasarea către și de la locul de muncă. Aceste peste 100 de programe de lucru fac ca să începem la 1 noaptea, 2 noaptea, 3 noaptea, 4 noaptea, 5 noaptea… Sunt programe de între 4 și 12 ore. Începem noaptea, nu avem asigurat nici transportul și nici decontarea acestuia. E clar că foarte mulți angajați care nu au mașină proprie dau bani la taxi. Vin din zone în care nu este asigurat transportul. Pentru cei din București mai există expresul, dar pentru cei din zonele limitrofe Otopeniului, dinspre Ploiești, la orele acelea nu există mijloc de transport în comun. Nu ni se decontează și nu ni se asigură transportul. Este o mare problemă”, a subliniat Cioc.

În acest context, liderul de sindicat a reiterat faptul că acest program de lucru arată astfel tot din cauza lipsei de personal. La toate aceste probleme se adaugă cea a salariilor mici, necorelate cu volumul de muncă și cu responsabilitatea celor care lucrează în domeniul aviației.

„S-au făcut programele acestea din lipsa de personal. Aici se învârte marea problemă: lipsă de personal, muncă multă, banii au rămas aceiași de ceva timp. Banii au rămas puțini în raport cu domeniul în care ne desfășurăm activitatea. Lucrăm în aviație, activitatea de handling presupune coordonarea activităților lângă aeronavă, presupune asigurarea documentației, a actelor de zbor…Orice greșeală de încărcare, de acte ar periclita siguranța zborului. Odată ce omul vine cheaun la program la 1 noaptea, la 2 noaptea, nu i se asigură transportul, nici măcar salariul nu este pe măsură. Un salariu de început, când te angajezi la departamentul unde te ocupi de bagaje, este sub 1.200 de lei net, în condițiile în care acel angajat dă peste 300-400 de lei pe transport, venind cu mașina personală, pe navetă sau taxi. Aici sunt problemele și revendicările de ordin financiar: pur și simplu nu se reflectă în domeniul de activitate în care lucrăm. Lucrezi în aviație, risc mare, responsabilitate mare, salarii foarte mici”, a spus Alexandru Cioc.

Potrivit acestuia, în cele două ore anunțate pentru grevă, respectiv 13,00 — 15,00, angajații companiei de handling vor înceta complet lucrul.
„Oamenii vor sta la locul de muncă, nimeni nu-și va părăsi locul de muncă, dar pentru două ore încetează activitatea”, a arătat acesta.

Sindicalistul a precizat că această grevă de avertisment nu a fost premeditată, însă oamenii au ajuns „la o anumită limită”. El spune că sindicaliștii așteaptă să fie chemați la negocieri reale, pentru a se identifica modalități de rezolvare a problemelor pe care ei le întâmpină.

„Nu ne dorim această grevă, nu a fost ceva premeditat, pur și simplu vrem să se rezolve câteva probleme arzătoare pentru angajați. Oamenii au ajuns la o anumită limită. Sperăm că, poate, mâine să discutăm. Așteptăm să fim invitați în continuare la negocieri reale. Până în momentul de față nu au fost negocieri reale. Am ajuns la acest conflict de muncă deoarece angajatorul ne-a băgat pumnul în gură și de la început a mers pe ideea ‘să încerc să îi desființez’, nu ‘hai să încerc să negociez ceva cu ei’. Aici e problema. Nu s-a dorit găsirea numitorului comun. În loc să ne concentrăm să găsim rezolvări ale problemelor, preferăm să ajungem la eventuale greve de avertisment, greve generale în care atâția oameni ar avea de suferit”, a spus Cioc.

Reprezentantul salariaților admite că ar putea fi anumite întârzieri la decolarea avioanelor programate în cele două ore de grevă, însă spune că nu ei trebuie să se gândească la asta, ci conducerea companiei. Aceste întârzieri vor fi de maximum două ore, în funcție de orele la care sunt prevăzute decolările.
„Este și pentru noi prima experiență de gen, dar asta ar presupune (greva — n. r.) — întârzieri. Pe urmă, activitatea va fi normală, dar vor fi anumite întârzieri. În ceea ce privește avioanele care vin — noi ne întrerupem activitatea două ore — nu noi trebuie să ne gândim. Sunt persoane care vor trebui să se gândească la așa ceva. Sperăm conducerea să ne cheme la negocieri reale și să încheiem acest conflict”, a adăugat el.

În plus, Alexandru Cioc a spus că Globe Ground România este o firmă prestatoare de servicii și nu deține monopolul pe aeroportul Henri Coandă, așa că se pot găsi soluții pentru urgențe majore.

„Noi suntem o firmă prestatoare de servicii și nu există un agreement care să ne oblige să asigurăm un procentaj din activitate. Există patru companii de handling pe aeroport, nu este monopol, așa că sunt soluții pentru urgențe majore”, a precizat el.

În ceea ce privește numărul de avioane afectate, liderul de sindicat a spus că acesta se va cunoaște vineri.
„Vom ști în ziua respectivă (câte avioane vor fi afectate de greva de avertisment — n. r.). Este un grafic al aeroportului care previzionează exact câte curse sunt în intervalul respectiv”, a explicat acesta.

Globe Ground România a fost înființată în 1992. Printre operatorii aerieni deserviți de compania de handling se numără Air France KLM, Alitalia, Austrian Airlines, Carpatair, easyJet, LOT Polish Airlines, Lufthansa, flydubai, TAP Portugal, TAROM, Swiss International Air Lines, Cyprus Airways, Aegean Airlines, AirBaltic, Adria Airways, Aerosvit, Air Europa, Air Malta, EL-AL Israel Airlines etc.

În 2014, Globe Ground România a consemnat un profit net în creștere de 10,37 milioane de lei și o cifră de afaceri de 73,85 milioane de lei. Numărul de angajați era de 792.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

two × 1 =