Gheorghe Piperea: Afacerea făcută doar pe banii băncii, cale sigură spre faliment

După ce a abordat, în prima parte a interviului acordat Revistei Mișcarea, statutul transportatorilor în dosarele de insolvență, avocatul Gheorghe Piperea vorbește despre finanțările ce te feresc de insolvență, precum și despre abuzurile statului la colectarea taxei de utilizare a drumurilor.

În numărul trecut, explicați motivele pentru care e bine ca un întreprinzător din Transporturi trebuie să îşi țină cât mai separate între ele afacerile. Se poate face însă acest lucru în cazul unei singure firme, pentru a fi protejate părți cât mai mari din aceasta?
Chiar şi o societate cu mai multe divizii poate să facă aceasta. E obligatoriu să le separe. Acum sunt în Codul Civil mai multe modalităţi de a separa afacerile, de a crea bariere în interiorul unei firme, de a crea clase ce nu pot interfera. E vorba despre fiducia (administarea bunurilor). Sunt chestii tehnice, pe care nu insist. E vorba despre a segrega creditorii în mai multe categorii, care nu pot interfera şi, respectiv, a-ţi asigura integritatea unei părţi din patrimoniu faţă de creditorii celorlalte divizii.

Gheorghe Piperea, avocat: „Ar trebui evitată desfăşurarea afacerii exclusiv pe credit bancar sau leasing. Activitatea cu credit 100% nu se poate desfășura, nu ai cum. E cea mai bună cale spre faliment”

E recomandabilă începerea unei afaceri cu credite bancare? Nu aduc acestea investitorul în sapă de lemn?
Cea mai mare problemă e supraîndatorarea. Dacă e posibil, ar trebui evitată începerea afacerii exclusiv pe credit. Bancar sau leasing. Activitatea cu credit 100% nu se poate desfășura, n-ai cum. E cea mai bună cale spre faliment, ar trebui ca o parte consistentă din afacere să ţi-o finanţezi din surse interne dacă se poate, mai ales în perioade de criză.

Sale and leaseback: Vânzarea unui imobil, pentru ca, pe un contract de leasing pe termen lung, vânzătorul să-și păstreze dreptul de folosire a bunului, în schimbul unei chirii. Avantajul vânzătorului e că își deblochează o sumă mare de bani pentru alte investiții, beneficiind de o sursă de finanțare dacă îndatorarea la bancă e foarte mare sau activele sunt subevaluate, în cazul unui credit bancar. Operațiunea eliberează o sumă importantă de bani prin transformarea activului deținut în lichiditate, dar nu destabilizează activitatea companiei, deoarece bunul poate fi în continuare utilizat în aceleași condiții.

Ce mijloace sunt pentru astfel de finanțări?
Poţi folosi credit furnizor sau credit comercial, dacă ai termene mai mari de plată. Poţi utiliza diverse formule de genul „sale and leaseback”. E o formulă pe care eu încep să o utilizez şi la Oltchim.

Gheorghe Piperea, avocat: „(Rovinieta – n.n.) e un contract în care părţile sunt pe poziţii egale, nu un raport juridic de drept fiscal, unde părţile sunt într-o poziţie subordonată. E complet contra oricărei idei de echilibru ca tu să-l forţezi pe partenerul tău contractual să plătească, amendându-l”

Potrivit unor propuneri recente de modificare legislativă ale Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură (la OG 15/2002), șoferilor ar urma din nou să le fie reținut talonul la nedeținerea unei roviniete valabile. Măsura a funcționat până în primăvara anului trecut. Cum vedeți reintroducerea ei?
E o surpriză neplăcută ce îmi spuneţi. Sper să nu se pună în practică. De obicei, veştile proaste devin realităţi. Rovinieta, din punctul meu de vedere – validat de zeci, sute de hotărâri judecătoreşti , nu e o taxă, un impozit, ci un tarif pe care îl încasează o companie.

Chiar dacă aceasta e publică, naţională, ea e o societate comercială, iar tariful e pentru un serviciu pe care ţi-l prestează ţie, utilizator al drumului naţional. Dacă e vorba despre şoferi de camioane sau, mă rog, maşini ce aparţin unor corporaţii, se poate pune problema dacă nu cumva astfel de contracte, pe care eşti obligat să le închei când cumperi o rovinietă, sunt sau nu valabile, din perspectiva aşa-numitelor „clauze abuzive”.

În ceea ce priveşte persoanele fizice ce utilizează rovinieta pe drumurile naţionale, suntem toţi consumatori. E drept că suntem protejaţi de legislaţia protecţiei consumatorilor din foarte multe puncte de vedere.

De exemplu, rovinieta aceasta e un contract forţat: dacă nu îl închei, eşti pasibil de responsabilităţi contravenţionale. Evident că acest contract conţine clauze abuzive, cum ar fi posibilitatea oferită CNADNR să te amendeze.

E vorba despre un contract în care părţile sunt pe poziţii egale, nu de un raport juridic de drept fiscal unde părţile sunt într-o poziţie subordonată. E complet contra oricărei idei de echilibru ca tu să-l forţezi pe partenerul tău contractual să plătească, amendându-l.

Poţi eventual să-l execuţi silit, cum fac băncile, dar să-l amendezi, să-i reţii talonul pentru plata unui tarif, e complet în afara ideii de protecţie a consumatorilor.

O încălcare a drepturilor acestora. Pe legislația comunitară, cum s-ar situa această măsură?
Dacă s-ar reimpune măsura reţinerii talonului, s-ar mai încălca un principiu, care unul din cele trei mari principii ale UE: libertatea de circulație. Mă forțezi să mă deplasez cu orice altceva decât o mașină pe care să o conduc eu. Talonul se reține doar când pui în circulație o mașină ce e un pericol public, în acest caz se justifică.

Vă gândiți la eventuale acțiuni în Justiție pentru a lupta împotriva acestei posibile măsuri?
Nu mă gândesc la a relua această chestiune, cu contestaţiile la contravenţiile impuse de CNADNR. În urma miilor de procese declanşate în anii anteriori, s-a modificat legea şi nu mai e atât de aberantă cât era înainte de 2012.

Pe de altă parte însă am nuanţat încă de acum doi ani ideea unui proces colectiv, pentru a se încerca anularea acestui tip de impunere a tarifului, cum e rovinieta.

Nu e exclus, dacă se introduce această restricţie a reţinerii talonului pentru neplata rovinietei, să se pună problema unui proces colectiv, care să ducă la anularea întregii legi, pentru că sunt multe motive ce mă fac să cred că sunt încălcate principii ale UE, printre care cel al libertăţii de circulaţie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 − three =