Franța și Belgia mai bagă un băț în roatele transportatorilor  est-europeni

Franța și Belgia au interzis recent odihna săptămânală normal a conducătorilor auto la bordul vehiculelor. Sancțiuni aplicate contravenienților, mai drastice decât în caz de discriminare rasială! E ca şi cum ai merge cu frâna de mână trasă la cinci dinţi…

 Deși vorbim despre piață unică, despre liberalizarea Transporturilor în UE, lucrurile se desfășoară în realitate în sens invers. Protecționismul național, apărarea propriilor interese – au devenit puncte cheie ale politicilor țărilor dezvoltate din UE, desigur nerecunoscute oficial. Argumentul pentru a masca adevăratele rațiuni e cel al dumpingului social: obținerea unor avantaje de către un competitor în fața altui competitor, prin încălcarea de către primul a drepturilor sociale cuvenite angajaților. Surprinzător e că această grijă a ţărilor UE faţă de conducătorii din estul Europei nu o are Comisia Europeană, însărcinată cu respectarea standardelor comune, ci o au anumite state membre. În ultimele două luni, Belgia și Franța au adoptat legi ce interzic șoferilor să îşi facă odihna săptămânală normală la bordul camioanelor. Potrivit reglementărilor, odihna săptămânală normală e de45 de ore. Aceasta poate fi redusă, dar nu la mai puţin de 24 de ore. Orice odihnă săptămânală mai scurtă de 45 de ore se consideră redusă. În Franța a intrat în vigoare Legea nr. 790 din 10 iulie 2014, publicată în  Monitorul Oficial francez nr. 159, din 11 iulie 2014, prin care se interzice conducătorilor auto să efectueze repausul săptămânal normal în cabina vehiculului. Nerespectarea regulamentului se consideră infracțiune și e amendată cu 30.000 € și un an de închisoare pentru administratorul firmei.

„Amenzi de până la 30.000 de euro, un an de închisoare pentru nerespectarea regulamentului în Franța! Despre ce pericol public vorbim aici? Pentru rasism, francezii dau nouă luni de pușcărie. Cu ce deranjează societatea un șofer european care se odihnește în cabină?”, se întreabă Daniel Mazilu, subsecretar general ARTRI.

El atenționează că există riscul ca dispozițiile să se extindă la nivelul UE. „Din analizele noastre, reglementările repausului săptămânal din Franța și Belgia, deși gândite într-un mod experimental în două țări europene vecine, au șanse să devină o practică extensibilă în UE. Din 2011, ARTRI atrage atenția asupra diminuării importanței transporturilor rutiere în Cartea albă a Transporturilor. Ce se întâmplă acum în Franța și Belgia, ce va urma să aibă loc în Germania din 2016 reprezintă efectele unei slabe reacții din partea transportatorilorrutieri din toate țările europene. Pentru transportatorii români vestea aceasta a căzut ca un trăsnet. Vom continua să ridicăm problema repausului săptămânal la București, la Ministerul Transporturilor, și la Bruxelles, la Parlament și la Comisie, alături de toți omologii noștri din IRU”, adaugă Daniel Mazilu.

Nemulțumirile au cuprins toate asociațiile de transporturi din România. Unele au propus inclusive ca șoferii să se odihnească în corturi, lângă camioane. „Dormitul șoferilor români în cort, lângă camion nu poate fi o soluție, nici măcar provizorie. Amenzile acestea trebuie evitate cu orice preț. Transportatorii români au puterea de a-și adapta cursele, dar guvernanții noștri trebuie să ia atitudine față de aceste măsuri exagerate”, spune subsecretarul general ARTRI. Una dintre soluții, cel puțin până când măsuri similare nu sunt applicate și în alte state UE, e ca repausul să fie făcut în alte țări, înainte de intrarea în Belgia sau Franța. Cele două țări pot verifica aplicarea legislației naționale doar pe teritoriile proprii și nu pot cere dovezi asupra modului cum a fost făcut repausul săptămânal normal în perioadele precedente, mai ales dacă a fost pe teritoriul altor state.

Există argumente?

Introducerea obligativității de cazare la hotel / pensiune etc, nu de odihnă la bord sau unde crede conducătorul auto de cuviință, nu e în nici un fel argumentată de inițiatorii legii franceze. Aceasta e una a „luptei contra concurenței sociale neloiale”. Ce poate fi neloial ca un conducător auto să se odihnească 45 de ore în camion, atâta timp cât acesta e dotat cu spații dedicate de odihnă? Senatorul francez Anne Eemery-Dumas, raportor pe tema proiectului de lege, invocă prevederile Regulamentului CE 561/2006. „Regulamentele comunitare exclud repaus normal al conducătorului în cabină. În virtutea articolului 8.8 din Regulament, doar perioadele de repaus zilnic și săptămânal pot fi la bord, dacă conducătorul auto cere acest lucru și există dotările necesare”, scrie senatorul francez. Francezii au găsit chichița. „Dacă un conducător auto solicit aceasta, perioadele de repaus zilnic și cele de repaus săptămânal reduse, departe de baza de staționare a vehiculului, pot fi la bordul vehiculului, cu condiția ca el să fie dotat cu cabină de dormit corespunzătoare și să fie în staționare”, se arată în Regulament, scris într-un an când România nici nu era membru UE. De opt ani, de  când a fost adoptat, Regulamentul nu a conți ut niciodată sancțiuni, ca urmare nimeni nu a ținut cont de el. „Legal, francezilor li se poate reproșa prea puțin. Amenzile ridicate însă demonstrează că au avut în vedere nu atât protecția socială a conducătorilor auto, cât concurența transportatorilor din est, în special polonezi”, spune un specialist în transporturi rutiere. El reamintește angajamentul țărilor UE de a merge în direcția liberalizării transporturilor rutiere și spune că măsura adoptată de francezi, dimpotrivă, restrânge accesul pe piață. Legea franceză e criticată chiar de asociații ale transportatorilor francezi. „Sancțiuni grele (un an de închisoare, amenzi de 30.000 €), par total disproporționate față de obiectivul urmărit (…) De fapt, în Europa și în Franța e recunoscut că unitățile de cazare pentru conducătorii auto și parcarea potrivită pentru greutăți sunt în mare măsură insuficiente ca număr. Prin urmare, FNTR, TLF și UNOSTRA solicită ca sancțiunile propuse să fie coborâte. Intrarea în vigoare a dispozițiilor penale să fie condiționată de dovada că se garantează confortul angajaților și siguranța vehiculelor și sarcinilor lor”, arătau într-un comunicat de presă comun, din primăvara acestui an, Federația Națională a Transporturilor Rutiere (FNTR), Uniunea Națională a Organizațiilor Sindicale din Transporturile  Rutiere (UNOSTRA) și Uniunea Firmelor de Transport și Logistică din Franța (TLF).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

eleven − nine =