Comisia bilaterală cu Turcia s..." />

Frământări în relația cu Turcia

Comisia bilaterală cu Turcia s-a încheiat, fără a se obține rezultatele așteptate de transportatorii români. Din datele de la comisie și din analiza evoluțiilor ulterioare a reieșit că partea română a fost pusă în fața unor variante incomode. Problemele pe care le-a declanșat această comisie confirmă dificultatea opțiunilor oficialilor noștri.

Turcii au avut în ultimul contingent 18.000 de autorizaţii de tranzit fără plată valabile pentru orice camioane – şi le-au folosit integral, 7.000 de autorizaţii de tranzit fără plată Euro 3 – folosite integral, dar şi 23 000 de autorizaţii de 100 Euro / 36 de ore – 54% utilizate. Pentru stimularea liniei de feribot Istanbul – Constanţa, România a mai acordat pentru 2012 4.000 de autorizaţii de tranzit scutite, pentru camioanele care o folosesc. România a avut 13.000 de autorizaţii fără plată, 7.000 fără plată, pentru minim Euro3, şi 3 000 de autorizaţii de terţă ţară. Pentru anul 2011, România beneficiase de un supliment de 1.500 de autorizaţii de terţă şi avea motive să spere la o suplimentare cel puţin similară.

 

Variante pentru autorizații

Primele variante despre care ar trebui să vorbim ar fi cele legate de distribuția pe un an calendaristic a autorizațiilor mai solicitate. Din această categorie, fac parte și autorizațiile terțe de Turcia și ne vom limita la ele în acest articol. Ar fi cel puțin două variante: a) repartizarea unei medii lunare pentru cele 12 luni și distribuirea autorizațiilor către transportatori în această limită și b) repartizarea autorizațiilor la cerere, cu speranța că prin negociere se vor obține suplimentări. Nu aș reproșa nimic celor de la minister, pentru că au mers pe varianta b). Din păcate, Turcia nu a fost dispusă la negocieri în limitele estimate.

După primele variante analizate și după rezultatul celei adoptate, lucrările Comisiei bilaterale cu Turcia au dus la alte două variante. În varianta A, Turcia ar fi repartizat României un număr de terțe sub nivelul necesar, în schimbul unei creșteri a contingentului autorizațiilor de tranzit fără plată. Introducerea unui număr de autorizații de tranzit fără plată în contingent ar afecta și mai mult echilibrul instabil la care s-a ajuns, așa că delegația a refuzat oferta. Varianta B presupunea o analiză a factorilor care au dus la situația actuală și verificarea utilizării autorizațiilor de către turci.

Reprezentanții Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) au optat pentru varianta B, care are un mare dezavantaj: implică o perioadă de două – trei luni, în care românii nu mai pot obține terțe de Turcia. Reprezentantul ARTRI ar fi susținut și o variantă intermediară, care ar fi adus chiar și un număr mic de terțe suplimentare, dacă pretențiile turcilor nu ar fi fost prea mari.

 

Verificările din frontiere

Transportatorii au reacționat imediat la lipsa autorizațiilor terțe de Turcia și au confirmat inconvenientul major al soluției alese. Ministerul a primit foarte multe reclamații pe această temă.

Presiunile transportatorilor au grăbit controalele, care erau oricum în planul reprezentanților MTI. Pe 9 iulie, o comisie a ministerului, instituțiilor subordonate cu atribuții în domeniu și asociațiilor profesionale a organizat un control în punctul de frontieră Giurgiu. Pe sensul de intrare în România, au fost verificate documentele camioanelor prezentate. Durata controlului a fost limitată de restricțiile ce au oprit camoanele după ora 11.

În scurta perioadă de control au fost identificate câteva camioane fără autorizație sau cu autorizația nevizată. Cea mai importantă concluzie a venit din modul de organizare a controlului de către autoritățile române. Configurația punctului de control permite camioanelor care nu opresc voluntar să ocolească punctul de control și să circule pe riscul lor, fără a avea bonul de cântar, dar și fără a folosi autorizația. În concluzie, turcii dispun de un contingent de autorizații bun, pe care-l exploatează suplimentar prin procedee incorecte.

Controlul efectuat a doua zi pe sensul de iesire nu a evidențiat camioane fără autorizație. Poate fi doar o întâmplare dar, pe de altă parte, șoferii se anunță între ei prin stație în legătură cu problemele curente de pe traseu și e foarte probabil ca și turcii să fi făcut la fel.

 

Ce este de făcut

Cei ce au făcut controlul au tras concluziile, iar cei responsabili trebuie să ia măsuri în Vama Giurgiu. Eliminarea punctelor slabe ale controlului trebuie întărită de repetarea unor asemenea verificări inopinate. Fără scăpările datorate configurației zonei de control, eventualele camioane fără autorizație ar putea exista numai cu complicitatea unor agenți de control.

Propunerile unor transportatori, de a retrage din autorizațiile repartizate turcilor, scapă din vedere importanța respectării angajamentelor semnate. Dialogul stabilit la comisie trebuie continuat pentru a ajunge la o înțelegere mai bună. Oficialii și transportatorii au datoria să privească autorizațiile terțe cu realism, pentru că sunt autorizații excepționale, nu autorizații normale, autorizații acordate ca excepție, nu ca regulă.

Este de așteptat ca repartizarea CEMT-urilor pentru anul 2013 să fie și mai dificilă decât cea de anul trecut. Pe lângă lupta pentru CEMT-urile fără restricție pe Rusia, va apărea cererea pentru CEMT-rile simple, care garantează încărcările din sau spre terțe țări pentru Turcia. Într-o perioadă foarte dificilă, economia Turciei merge, iar aceasta se vede din existența cererii de transport pe această relație.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

eleven + 4 =