Deschiderea unei noi treceri a Dunării la Calafat, disputele locale și încetineala cu care sunt începute noi proiecte – sunt factorii ce pun presiune pe numărul liniilor de feribot dintre România, pe de o parte, și Bulgaria și Serbia, pe de altă parte.
Două linii de feriboat între România și Bulgaria sunt suspendate, iar cu Serbia nu s-a reușit deschiderea unei linii. Principala trecere spre Serbia e rutieră, la Porțile de Fier.
Spre Bulgaria
Călărași – Silistra
Linia a fost inaugurată în anul 2007 cu fonduri europene. Deschiderea acesteia urma să dea posibilitatea transporatorilor să circule civilizat, în condiţii optime, între cele două ţări, reducându-se cu 300 km traseul de tranzit rutier spre Orientul Apropiat, pe relaţia Bulgaria – România – Moldova – Ucraina şi mai departe, spre Țările Baltice şi Scandinavia.
Linia a funcționat doar până în 2011, când au apărut disensiuni între firmele românească și cea bulgărească ce operau. Blocajul s-a datorat, potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean Călărași (CJ), Răducu George Filipescu, neînţelegerilor dintre operatorii de transport de pe cele două maluri.
Ca să resusciteze afacerea, CJ, proprietarul feribot-ului, pentru care s-au plătit 600.000 de euro, caută acum investitori care să preia platforma de transport şi să se reia traversarea.
Aceasta ar intensifica dezvoltarea economică a orașelor. „Vreme să angrenăm afaceri, pentru a fi create locuri de muncă, nu dorim doar o trecere cu feribotul”, spune Filipescu.
Potrivit înțelegerilor semnate de România și Bulgaria, toate liniile de feribot trebuie să implice perechi de firme, una din fiecare țară, care să administreze ruta.
Calafat – Vidin
Linia, foarte cunoscută, și-a încheiat existența în iunie, la inaugurarea podului. Pur și simplu, operatorii nu au reușit să găsească tariful de echilibru, care să asigure profitabilitatea, pe de o parte, dar și rentabilitatea, pe de altă parte.
Spre exemplu, dacă trecerea cu feribotul costa 23 de euro, deschiderea podului a coborât la şase euro prețul traversării. Presiuni sunt puse și de linia învecinată Bechet – Oriahovo.
Potrivit presei, înainte de deschiderea podului Calafat – Vidin feribotul făcea chiar şi 18 curse la capacitate maximă. Acum numărul a scăzut la 11, maximum 12. Uneori, feribotul se îndreaptă spre malul bulgăresc cu câteva maşini la bord.
Turnu Măgurele – Nicopol
Firma Eurobac SRL
Internet: www.feribot-eurobac.ro/servicii/
Program de trecere (un tir e trecut imediat)
Plecare: 9.00, 12.00, 16.00, 19.00
Întoarcere: 9.20, 12.20, 16.20, 19,20
Telefoane de contact: +40766.718.238, +40765.816.664
Persoane de contact: Adrian Bîță, administrator
Tip de vehicul | Preț de trecere (€) |
tir cu remorcă | 60 + 7** |
camion cu remorcă | 40 + 7 |
microbuz | 30 +3 |
autoturism | 10 + 1 |
*taxă de trecere de urgență în afara programului: 60 de euro
**taxa de operare
Timpi de aşteptare: un tir este trecut imediat. Capacitate: şase tiruri, timp de îmbarcare 15 minute.
Bechet – Oriahovo
Firma Spet Shipping SA București
Internet: www.spet.ro
Program de trecere non-stop, ore fără soț de pe malul românesc, ore cu soț de pe cel bulgăresc. Plecările la ora 5.00 sunt sub semnul întrebării.
Telefoane de contact: tel/fax +40251.337.248, +40251.306.259
Persoane de contact: Ion Bostangiu, mobil: +40722.602.388, Nicolae Nistor, mobil: +40722.480.728
Tip de vehicul | Preț de trecere
|
|
străini (€) | români (lei) | |
tir cu sau fără remorcă | 50 | 250 |
camion sau autocar | 40 | 180 |
camion sau autocar
cu remorcă |
45 | 200 |
microbuz | 30 | 140 |
microbuz cu remorcă | 40 | 180 |
autoturism | 12 | 60 |
autoturism cu remorcă | 20 | 90 |
motocicletă | 2 | 10 |
pasager | 1 | 5 |
NOTA: șoferul nu plătește, a doua persoană plătește 1 euro
Timp de aşteptare: circa 30 de minute
Zimnicea – Svishtov
Firma InterAgro SA
Program
Plecare: 8.30, 11.30, 14.30, 17.30, 20.30
Întoarcere: 7.00, 10.00, 13.00, 16.00, 19.00
Telefoane de contact +359.882.661.555, +359.888.251.072, +359.887.591.312
Persoană de contact: Nicola Popov
Tip de vehicul | Preț de trecere (€) |
tir | 71 |
camion > 25 tone brut | 63 |
camion 12 – 25 tone brut | 48 |
camion 7,5 – 12 tone brut | 39 |
camion 3,5 – 7,5 tone brut | 32 |
camion < 3,5 tone brut | 20 |
autobuze > 9 locuri | 20 – 27 |
microbuze < 9 locuri | 8 |
autoturism < 7 locuri | 5 |
autoturism <5 locuri | 4 |
remorcă autovehicule mari | 20 |
remorcă autoturisme | 8 |
remorcă mini | 4 |
motocicletă | 3 |
bicicletă și pieton | 2 |
Timp de așteptare: circa 15 minute
Altele: două bacuri, dintre care unul de rezervă
Internet: http://www.ferry.bg/ferry_ro.php
e-mail: ferryboat@abv.bg
Dinspre Bulgaria
Nicopol – Turnu Măgurele
Vidin – Calafat
nota: Nu mai funcționează din luna iunie. Era operat de CNFR Navrom Drobeta, tel +40252.315.296, fax +40252.318.350.
Silistra – Călărași
nota: nu mai funcționează
Oriahovo – Bechet
Svishtov – Zimnicea
Spre Serbia
Trecerea Dunării se face doar prin Serbia, pe la Ram (nu de pe teritoriul românesc). Se ajunge acolo pe la Oraviţa, apoi pe DN 57, spre Serbia. Nu există nici o trecere directă România – Serbia, ci doar discuții preliminare pentru înființarea unei astfel de linii. În 2009, primăria Drobeta Turnu Severin și cea din Kladovo (Serbia) au semnat un acord de cooperare pentru înființarea unei linii de feribot, în special cu destinație turistică. Turiștilor urma să li se deschidă în fața ochilor obiective frunoase, ca Porțile de Fier I, ruinele podului Împăratului Traian sau insula Simian, unde au fost mutată o parte din cetatea de la Ada-Kaleh. O linie similară a funcționat până acum 12 ani.