Suntem la ..." />

FĂRĂ LICENŢĂ? Se apropie vremea maşinilor fără şofer

Suntem la peste o jumătate de secol de la apariţia primei maşini ce se conduce singură, şi totuşi ideea încă nu e pusă în faptă. Mulţi dintre managerii producătorilor de vehicule susţin însă în continuare că se apropie momentul când a ţine mâinile pe volan va deveni anacronic.
General Motors a lansat încă din anii ‘50 modelele de vis Pontiac Firebird II şi Cadillac Cyclone cu facilităţi de ultimă generaţie, precum senzori de proximitate, lasere, sisteme radar, GPS, camere şi microcipuri, acum mult mai puţin costisitoare decât în urmă 50 de ani.
Oficialii din industrie nu agreează explicit maşinile cu pilot automat. Dar funcţii precum controlul călătoriei sau asistenţa în ambuteiaj, încetinirea automată sau folosirea frânelor în anumite circumstanţe stabilite de computer sunt deja realităţi. Viitorul e aventuros.
„Întregul concept al unei maşini ce se conduce singură e destul de profund”, spune Larry Burns, fost şef pentru cercetare-dezvoltare la GM, azi consultant pentru maşina Google cu pilot automat, explicând: „E cea mai mare transformare în industria auto din ultimii 125 de ani”.
Conceptul Cadillac Cyclone din anul 1959 era un habitat de autoturism sprijinit pe două rachete. Avea pilot automat. Radarul din nasul maşinii avertiza asupra impactului cu un obstacol şi activa frânele.
Pontiac Firebird II, lansat în anul 1956, includea un sistem de supraveghere ce ar fi comunicat permanent cu o linie de ghidaj a maşinii pe autostradă. Trei ani mai târziu, car-conceptul rachetă Cadillac Cyclone a venit echipat cu pilot automat.
Dincolo de aspectul său de OZN călare pe două rachete de croazieră sol-aer, botul dublu ascuţit al maşinii conţinea un radar ce mirosea orice pericol de coliziune şi comanda intrarea în funcţiune a frânelor.
Ritmul invenţiilor s-a înteţit, cu marile firme GM, Ford, Toyota şi Volkswagen dezvoltând tehnologii care să-i ajute pe şoferi să evite accidentele. Ceea ce urmează e ciudat pentru noi, cei de azi.
Chris Urmson, şeful programului tehnic Google pentru maşina automată, spune că „în trecut toţi am călătorit pe cai şi acum a călări e o distracţie”, iar acum, asemănător, „ne pregătim ca într-o zi să conducem maşinile din amuzament”.
Statele americane Nevada şi Florida deja au adoptat legi ce permit înmatricularea maşinilor cu pilot automat.
Graba e acum să faci condusul un lucru cât mai lesne pentru şoferi. Ultima ţintă e să iei absolut complet roata ce se învârte din mâinile consumatorilor şi astfel să elimi accidentele.
„Odată ce avem o maşină ce nu se ciocneşte niciodată, de ce să n-o lăsăm să se conducă singură?”, spune Nady Boules, director de dezvoltare a tehnologiei pentru maşina automată la GM.
Boules şi ceilalţi manageri ca el trebuie să înfrunte însă rezistenţa şoferilor care nu-şi lasă soarta pe mâna unui robot. Alţii, precum camionagiii, ar putea respinge tehnologia, de teamă să nu-şi piardă locurile de muncă, explică Automotive News.
Bryan Reimer, un cercetător de la Massachusetts Institute of Technology, studiază comportamentul uman legat de siguranţa transporturilor şi a colaborat cu BMW, Ford şi Toyota.
El spune că oamenii sunt deosebit de conservatori când vine vorba să se lase pe seama unei maşini care face ceea ce au învăţat ei în locul lor şi preferă una care îi ajută să conducă mai uşor.
J.D. Power & Associates a descoperit, într-un studiu din martie acest an, că 37% dintre şoferii din Statele Unite sunt interesaţi de tehnologia maşinilor ce se conduc singure, dar numai 20% vor cumpăra o astfel de maşină, iar aceasta la un preţ de… 3.000 $!
Firma de consultanţă Accenture a anunţat anul trecut că estimează că doar jumătate dintre şoferii americani şi britanici chestionaţi au spus că s-ar simţi în siguranţă într-o maşină în care ar fi simpli spectatori.

Ce te faci cu legislaţia rutieră?

Chiar dacă industria va reuşi să câştige inimile şi minţile majorităţii consumatorilor cu maşina ce se conduce singură, trebuie totuşi să ai infrastructura pregătită pentru asemenea maşini.
Lucrurile nu se opresc aici. Nu doar tehnologia trebuie pusă la punct, ci şi partea juridică. Cine e responsabil, bunăoară, dacă totuşi o asemenea maşină face accident?
Trebuie ani de zile pentru ca aceste lucruri să fie puse la punct. Bill Windsor, vice-preşedinte asociat responsabil cu siguranţa consumatorului la compania de asigurări Nationwide Mutual, subliniază că în aeronautică s-a ajuns într-adevăr că avioanele au pilot automat, iar aceasta de mulţi ani.
Dar avioanele încă au piloţi de înaltă calificare, ce deţin inclusiv controlul asupra sistemelor automate de conducere. Windsor afirmă că acelaşi lucru va fi valabil şi pentru maşini.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one × 2 =