Eurobarometru: 71% dintre europeni susțin concurența sporită în transportul feroviar

Deschiderea către concurență a sistemelor naționale și regionale de transport feroviar este susținută de 71% dintre cetățenii UE. Sprijinul total este de peste 60% în toate statele membre, cu excepția a două (Țările de Jos și Luxemburg). foto

78% dintre cetățenii UE sunt de părere că o concurență mai mare va fi în beneficiul călătorilor. Conform unui sondaj special Eurobarometru, mai puțin de jumătate dintre europeni sunt mulțumiți de propriile sisteme feroviare (46%), deși gradul de satisfacție s-a îmbunătățit față de 1997 (41%). Nivelul de satisfacție variază de la 67% în Finlanda până la 18% în Bulgaria, fiind în general destul de scăzut în statele membre din Europa Centrală și de Sud-Est (Republica Cehă, Ungaria, Slovenia, Slovacia, Polonia, România, Bulgaria și Grecia). Pentru majoritatea europenilor, deschiderea către concurență va avea o influență pozitivă în ceea ce privește prețul biletelor (72%), calitatea serviciilor pentru călători la bordul trenurilor (71%), confortul și curățenia trenurilor (70%), frecvența trenurilor (68%), punctualitatea trenurilor (66%), modul în care sunt administrate întreprinderile feroviare (63%) și numărul de stații sau rute care vor fi deservite (62%).

Majoritatea absolută a europenilor se așteaptă ca o concurență mai mare pe piața feroviară să fie benefică pentru părțile interesate individuale, precum călătorii (78%), operatorii feroviari privați (68%) și salariații operatorilor de transport feroviar (55%).

În fine, 70% din cetățenii UE doresc ca în urma sporirii concurenței să beneficieze de servicii feroviare minimale, similare celor ale companiilor aeriene low-cost, iar 43% doresc dezvoltarea de servicii premium (mâncare, filme, ziare etc.). De asemenea, aproape două treimi (65%) dintre europeni doresc mai multe modalități de achiziționare a biletelor (de exemplu online, prin intermediul telefoanelor inteligente sau la bord).

Etapele următoare

În lunile următoare, Comisia Europeană intenționează să adopte un nou pachet de măsuri, denumit „cel de-al patrulea pachet feroviar”, având ca scop deschiderea către concurență a piețelor interne de transport feroviar de călători, reducerea timpului necesar introducerii pe piață a materialului rulant (prin consolidarea rolului Agenției Europene a Căilor Ferate) și îmbunătățirea guvernanței în sectorul infrastructurii feroviare (pentru a consolida eficiența exploatării feroviare și a ameliora concurența).

Context

Peste jumătate dintre europeni (55%) utilizează trenurilor naționale sau regionale: cel puțin săptămânal (6%), de mai multe ori pe lună (4%), de mai multe ori pe an (19%) sau cel mult o dată pe an (26%). Mai mult de patru din zece europeni nu au folosit niciodată acest tip de trenuri (45%).

Puțin peste patru din zece europeni (41%) utilizează trenuri suburbane: cel puțin săptămânal (7%), de mai multe ori pe lună (5%), de mai multe ori pe an (13%) sau cel mult o dată pe an (15%). Aproape șase din zece europeni nu au folosit niciodată acest tip de trenuri (59%). Principalul motiv pentru care călătorii folosesc trenurile naționale sau regionale îl constituie călătoriile de agrement (7%); doar câțiva dintre călători menționează că merg cu trenul la muncă sau la cursuri (10%) sau în călătorii de afaceri (10%).

Atunci când europenii care nu călătoresc cu trenul niciodată sau cel mult o dată pe an sunt întrebați ce îmbunătățiri i-ar încuraja să facă acest lucru, mai mult de patru din zece menționează scăderea prețurilor (43%). Alte îmbunătățiri sunt menționate mult mai rar: rețele mai bune, cu mai multe rute sau stații (20%), călătorii mai rapide (17%), servicii mai fiabile (16%), trenuri mai confortabile și mai curate (16%) și servicii mai frecvente (14%).

Aproape trei respondenți din zece dintre cei care nu călătoresc niciodată sau rareori cu trenul au menționat în mod spontan că nimic nu i-ar putea încuraja să facă acest lucru (28%). Aproape jumătate dintre europeni (46%) sunt mulțumiți de actualul sistem feroviar național și regional din țara lor. Cu toate acestea, o proporție semnificativă răspund că nu sunt mulțumiți (36%).

Majoritatea europenilor (71%) sprijină deschiderea către concurență a sistemului feroviar național și regional cu condiția ca toți operatorii să fie obligați să respecte aceleași standarde de siguranță.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × one =