Caracteristicile de bază ..." />

Elemente de aerodinamică la camioane

În precedentul număr al revistei, am detaliat cazul camionului aerodinamic Mercedes Actros, ale cărui tendinţe aerodinamice plasează din nou fabricantul german în avangarda meseriei de a fi un bun carosier auto, la peste jumătate de secol după ce tot Mercedes a uimit lumea ca primele Săgeţi Argintii. Să descriem acum pe rând elementele care asigură o aerodinamicitate crescută a camionului.

Caracteristici comune aerodinamice. Caracteristici de bază

Caracteristicile de bază care influențează aerodinamica unui vehicul pot fi determinate prin caietul de sarcini al vehiculului și trebuie luate în considerare când se achiziționează vehicule noi sau folosite.

Reducerea decalajului cabină – remorcă

Micşorarea decalajului dintre cabină și remorcă pe vehiculele articulate e o modalitate simplă de a îmbunătăți performanța aerodinamică. O distanță mare între capul tractor și remorcă duce la formarea de curenţi de aer între componente, ceea ce determină frânarea vehiculului.

Rotunjirea feţei cabinei

Frânarea prin frecarea cu aerul, produsă de vehicul poate fi redusă prin rotunjirea marginea din față a cabinei. Reducerea frânării depinde de forma vehiculului. La cabinele moderne, colţurile tind să fie rotunjite.

Egalizarea înălţimii cabinei şi remorcii

O mai mare apropiere cabină – remorcă reduce rezistenţa aerului. Înălţimile pot fi egalizate cu deflectoare aerodinamice. Frânarea mai poate fi redusă în continuare şi dacă din construcţie cabina este mai teşită în faţă, deoarece acest lucru reduce zona frontală de contact aerian a vehiculului.

Caracteristicile cabinei camionului. Deflector pentru acoperişul cabinei

Montată pe acoperișul cabinei, placa plană sau profilată deflectoare poate fi setată la unghiuri diferite, pentru a se potrivi corpului cabinei și este probabil cel mai eficient gadget pentru vehiculele care utilizează cabine şi remorci de înălțimi diferite.

Cu cât acest deflector este mai extins, cu atât el reduce mai mult rezistența la înaintare. Dacă o remorcă nu e ataşată şi deflectorul e coborât, frecarea aerului creşte.

Acoperiş stilizat cabină cap tractor

Acesta este cel mai eficient gadget şi poate fi reglabil sau nu. Carenajul acoperişului e mulat tridimensional, potrivindu-se pe acoperișul cabinei. Dacă e reglabil în funcţie de înălţimea remorcii, permite economii maxime.

Manşon de legătură pentru cabină

Aceasta este fie o piesă fixă ​, fie o extensie a acoperişului. Un manşon de legătură face trecerea lină între cabină și corp când e utilizat cu un acoperiș adecvat și o punte de legatură cabină – remorcă, de-a lungul lateralelor și acoperișului.

Stilizare laterală, eventual prin faruri

De obicei este pe marginile laterale ale cabinei, sub nivelul parbrizului. Aceste mici extensii pot reduce rezistența la înaintare dacă acoperă margini ascuțite și ajută la reducerea adunării de resturi de pavaj şi murdărie de pe carosabil. Facilitate trebuie specificate la comandarea unui camion nou.

Bara de protecţie aerodinamică

Vehiculele cele mai moderne sunt dotate cu astfel de bare, ce funcţionează ca nişte baraje pentru aer, dar şi camioanele fără aceste componente pot fi modernizate. Aerul nu mai trece pe sub corpul cabinei şi e deviat pe lateralele vehiculului.

Carenaje laterale cabină-remorcă

Aceste deflectoare fac legătura între cabină şi corpul remorcii pe laterale, tot pentru reducerea rezistenței la înaintare. Sunt disponibile la camioanele noi sau se pot adăuga.

Caracteristici de șasiu. Panouri laterale cap tractor

Panourile laterale de la capul tractor acoperă golul dintre roțile din față și cele din spate ale tractorului și pot fi montate pe camionul nou sau adăugate. Panourile reduc frecarea aerodinamică, prin limitarea fluxului de aer de la șasiul vehiculului.

Panouri de şasiu cap tractor

Aceste panouri au cel mai bun efect la camioanele cu decalaj mare între componentele șasiului. Panoul e atașat pe suprafața superioară a șasiului, în spatele cabinei.

Șasiu / Trailer panouri laterale

Aceste panouri laterale acoperă lacunele de sub corpul vehiculelor sau remorcilor rigide articulate. Frecarea e redusă prin limitarea interacţiunii fluxului de aer cu șasiul. Panourile sunt disponibile ca noi sau se pot adăuga.

Caracteristici ale corpului. Garnituri sau stabilizatoare vortex

O astfel de garnitură de legătură are impact mai mare la camioane cu decalaj mare cabină – remorcă. O garnitură de decalaj e montată pe fața corpului. Un stabilizator vortex similar se ridică însă la doar trei sferturi din înălțimea cabinei. Stabilizatorii vortex pot fi de asemenea montate pe gulerul cabinei. Gadgetul oferă o alternativă eficientă pentru autovehiculele articulate.

Reducerea înălţimii acoperișului trailerului

Frecarea aerului poate fi redusă dacă înălțimea remorcii la vehiculele articulate e mai mică decât a capului tractor. Cu toate acestea, beneficiul la combustibil trebuie pus în balanță cu orice pierdere a veniturilor din spațiul de încărcare mai mic.

Container stilizat față

Aceste containere sunt mulate în jurul marginii din față a capului tractor sau remorcii. Acest carenaj direcţionează fluxul de aer de-a lungul camionului, peste acoperiş şi pe flancuri, reducând rezistența la înaintare.

Acoperiş frontal înclinat

Panta aerodinamică a acoperişului a fost concepută pentru a îmbunătăți profilul aerodinamic al vehiculului articulat. Înălțimea maximă de încărcare potențială internă e de obicei în jurul valorii de 3,30 m, deci punțile mai mici sunt utilizate pentru sarcini vrac. Remorcile vin de obicei echipate cu aerodinamicităţi de rază mare și sunt ranforsate în fibră de sticlă sau plastic. Acoperișul aerodinamic înclinat trebuie să fie cerut expres când se comandă un trailer nou.

Caracteristici auxiliare. Ramă pentru acoperișul cabinei

Aceasta e o piesă ce se ridică la marginea acoperișului cabinei. Va fi în principal benefică pentru cabinele cu muchii ascuțite. Oferă o locație bună pentru a face publicitate numelui unui operator şi de obicei e unul dintre motivele principale de cumpărare.

Parasolare

Parasolarele pot fi de două tipuri și măresc confortul șoferului. În ciuda formelor aerodinamice, acest gadget măreşte frecarea şi este destinat cu prioritate confortului şoferului. O versiune mai nouă de design, mai rotunjită, prelungeşte, acest spoiler peste partea de sus a parbrizului cabinei şi poate îmbunătăţi aerodinamicitatea.

Oglinzi joase

Rotunjirea oglinzilor pe cabină poate reduce rezistenta la înaintare. Oglinzile pot oferi un aspect de camion inteligent.

Lumini suplimentare

Aceste elemente vor mări, în general, frecarea camionului și sunt în mod normal utilizate în scopuri cosmetice. Cu toate acestea, impactul negativ poate fi limitat dacă sunt retrase de pe marginea din faţă a cabinei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

two × 5 =