Zi de zi, ceas de ceas, le respectăm, le iu..." />

Doamnele în trafic

Dr. Dragoş Andrei IGNAT (Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”)

„Să nu conduci autovehiculul nicicând mai repede decât poate zbura îngerul tău păzitor!”

Zi de zi, ceas de ceas, le respectăm, le iubim, le adorăm. În acelaşi timp, ne dau viaţă, ne îngrijesc, ne iubesc, ne dăruiesc minunile ce se cheamă copii… Aşa fiind, nu pot începe fără a le oferi cu dragoste tuturor fetelor şi femeilor un mărţişor, fie şi pe această cale.

Femeia la volan… Controverse, misonginism, feminism, grobianism, eleganţă, parfum etc. Totuşi, egalitate de şanse, îndrăznesc să afirm. Puţină lume cunoaşte că, de-a lungul timpului, femeile au contribuit decisiv la dezvoltarea siguranţei traficului rutier.

Astfel, Mary Anderson a inventat ştergătorul de parbriz, în 1902, la New York. Tot o femeie, Florence Lawrence, a creat semnalizatorul din spate al autovehiculului. Desiré Wilson a câştigat Formula 1 în 1980, iar de anul trecut două femei fac parte din echipele Williams şi Marussia.

Peste două milioane de femei deţin permis de conducere în România – conducătoare de autobuze, troleibuze, tramvaie, taxi ori chiar instructori auto. Multe dintre ele conduc foarte bine. Prima femeie instructor auto în ţara noastră a fost Barbara Panco, încă din 1976, autoare de carte în domeniu din anul 2008, adepta maximei ce constituie titlul demersului de faţă.

Conform ştiinţei rutiere, într-un minut, un conducător auto ia aproximativ 80 de decizii şi execută aproximativ 60 de activităţi. În aceeaşi unitate de timp, doamnelor li se adaugă şi grijile copiilor, gospodăriei, coaforului etc.

Să le respectăm, aşadar! Să încercăm să le zâmbim atunci când mai săvârşesc vreo stângăcie.

La final, o floare  oferită în dar tuturor Florilor, de ziua lor, pe 8 Martie!

Dr. Daniel Mazilu (ARTRI)

„În era vitezei, prezența doamnelor la volan a devenit un fapt obișnuit.

De la Bertha Benz (prima femeie șofer) la Maria de Villota (prima femeie pilot de Formula 1), le vedem conducând mașini mici, de familie, bolizi de sute de cai putere, microbuze, taxiuri, autoutilitare burdușite. Le găsim instructori pe mașinile de școală sau conducând tancuri.

Totuși, cineva ar putea spune că mai există un domeniu în care femeile nu au îndrăznit să se avânte: transportul rutier de marfă. Ei bine, cine ar comite imprudența de a afirma că femeie șofer de TIR nu există va trebui să dea socoteală doamnei Emilia Balaban din Constanța și altora ca domnia-sa din lumea întreagă.

Să recunoaștem: omniprezența doamnelor în trafic a înfrumusețat atmosfera cazonă a circulației. Când o femeie întreabă ceva prin stație, în secunda a doua zece gentlemani îi dau „informațiile complete”.

Alții, mai romantici și fără soții în dreapta, se oferă să le țină companie pâ-ână la destinație. Pe de altă parte însă, așa cum arată Tom Vanderbilt în cartea Trafic (2008), numărul tot mai mare al femeilor șofer a generat o creștere a ambuteiajelor rutiere.

În astfel de situații, graba, stresul, lipsa manierelor transformă dialogul gentil în scenete furtunoase de „misoginism rutier”. Alteori, chiar când vor să ajute la creșterea mobilității, femeile devin ținta unor glumițe. Un TIR avea pană și lângă roată, cu un levier în mână, se afla…o femeie.

Imaginea aceasta neobișnuită i-a făcut pe mulți șoferi să filosofeze, prin stație, kilometri întregi, despre dificultatea vieții la volan și despre fericirea de a face pană exact în călătoria în care soția a insistat să vină.  Dincolo de toate acestea, să nu uităm că un bun șofer are la el nu doar Codul Rutier, ci și Codul Bunelor Maniere.

La mulți ani, Doamnelor! Bine ați venit în trafic!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

six + nineteen =