Zilele blocate pen..." />

Distribuirea CEMT-urilor concurează nămeții

Zilele blocate pentru transportatori din cauza zăpezii ar putea fi egalate sau întrecute de zilele fără CEMT. Fără multe scăpări în procedură, distribuirea a suferit din necorelarea metodologiei cu perioada aplicării prevederilor. În perioada de personalizare și ridicare a CEMT-urilor, au avut loc și predarea autorizațiilor bilaterale pe ianuarie 2013, și o parte a procedurii de alocare a licențelor de traseu la transportul de persoane.

 Repartizarea

Repartizarea CEMT-urilor pe 2013 s-a făcut conform metodologiei, în perioada stabilită. Mare parte din rezultate erau previzibile, dar au apărut și surprize.

Cele mai mari emoții le-au avut transportatorii cu două camioane Euro 3 încrise. Matematic nu aveau prea multe șanse. La 7.811 camioane înscrise pe 1.096 de autorizații CEMT, cei cu două camioane Euro 3 ar fi avut șanse mai mici.

Transportul nu se face cu matematică pură. Specialiștii Ministerului Transporturilor (MT) au folosit matematica acolo unde contează: la eficiența utilizării CEMT. Prin folosirea unor coeficienți de repartizare diferențiați, s-a păstrat mare baza de transportatori cu acces la CEMT și s-a determinat utilizarea mai eficientă a CEMT-urilor existente.

Transportatorii cu Euro 3 nu vor mai conta anul viitor. Dacă statisticile ar fi arătat că cei cu două camioane nu folosesc autorizațiile eficient, puteau fi excluși de anul trecut. Aplicarea coeficienților diferențiați înseamnă că a fost repartizată o autorizație la cei cu două camioane, dar trei au fost acordate de la şase camioane în sus.

Cum era de așteptat, prevederile din metodologie au fost aplicate.

Cei ce au solicitat CEMT nerestricționate, dar n-au completat rutele corespunzătoare, au primit CEMT cu restricții. Cei ce au completat corect rutele, dar au bifat „X” la căsuțele cu numărul de CEMT libere, pe țările care aplică restricții, au avut același rezultat. Pe cerere era trecut să nu se marcheze cu „X”. Justificarea numerelor completate e simplă. Dacă ceri 5 CEMT, e posibil să nu trebuiască să fie toate libere pe Grecia, de exemplu, ci doar una.

Problematică a fost aplicarea prevederii ce stabilea că alocarea matematică va lua în considerare numărul total al copiilor conforme valabile la operatorii ce solicită un număr de CEMT mai mic decât al copiilor conforme valabile. La repartizare, unii cu mai multe camioane au constatat că n-au primit CEMT-urile solicitate.

 

Distribuirea

Când autorizațiile au ajuns la actualul Centru Național de Management pentru Societatea Informațională din Ministerul Comunicațiilor (CNMSI), procedura avea loc într-un spațiu mare, cu mai multe ghișee. Când a scăzut cererea, după integrarea în UE, spațiul de lucru s-a redus, prin montarea unui perete despărțitor. Începutul anului le-a readus transportatorilor o imagine cunoscută: spațiul de distribuire a crescut. Pentru perioada de șoc a distribuirii, a fost suplimentat numărul funcționarilor. Totuși, imaginea evocată e cea a unei săli pline ochi. Transportatorii și funcționarii sunt nervoși și depășiți de situație.

Ministerul a demonstrat înțelegere, prin prelungirea termenului de depunere, dar a fost un gest eclipsat de problemele repartizării. Repartizarea putea începe de anul trecut? Teoretic da, dar perioada de după alocare s-a suprapus cu sărbătorile și liberele date de executiv.

În aceeași perioadă, cei de la CNMSI au făcut şi distribuirea autorizațiilor bilaterale, și acordarea licențelor pentru transportul de persoane. Așa că suplimentarea funcționarilor n-a putut gestiona eficient afluxul de transportatori. Concluzia: procedura trebuia încheiată la începutul sărbătorilor de iarnă, iar problema e a MT.

Complicații procedurale. Două ministere

După alocarea CEMT, CNSMI trebuie să le personalizeze la cererea transportatorului. Pentru a le preda acestuia, autorizațiile trebuie trimise fizic la MT, pentru a ștampila restricțiile stabilite de țări. Apoi revin la CNMSI pentru a fi predate efectiv. Transferul nu e întotdeauna eficient.

Mai adăugăm insuficienta atenție a transportatorilor, ce vin uneori nepregătiți. La CEMT e mai simplu: e un tarif clar, anual. La autorizațiile bilaterale vin unii fără ordin de plată sau îl trimit ulterior prin e-mail. Funcționarii au fost înțelegători, dar dacă la o repartizare vin 200 de e-mail-uri, chiar și numai căutarea copiei ia minute bune. Omul e complet blocat pentru alți solicitanți. Dacă atribuirea CEMT și cea a autorizațiilor bilaterale se suprapun, rezultatul e greu gestionabil.

 

Scurte concluzii

Funcționarii CNMSI n-ar fi trebuit puși în asemenea situații. Cu toate eforturile, nu vor rezolva singuri situații similare. MT va trebui să stabilească alt calendar. Transportatorii trebuie să înțeleagă valoarea CEMT și să completeze cu atenție cererile. Ulterior să vină pregătiți cu documentele solicitate. N-ar fi fără importanță ca demersurile să fie după alocare. Anul acesta iureșul a început pe 7 ianuarie. Am primit un respiro de circumstanță prin decalarea Crăciunului pe rit vechi și inactivitatea unor clienți din zonele spre care se folosesc CEMT-urile.

Cea mai importantă concluzie: Transportatorii cu Euro 3 vor trebui să facă saltul la camioane mai performante, pentru a intra în procesul pentru CEMT 2014.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

sixteen + 13 =