Comisia bilaterală româno - turcă pe pro..." />

Din nou spre Turcia

Comisia bilaterală româno – turcă pe probleme de transport rutier, ce a avut loc în 2 – 3 octombrie, la București, a adus în sfârșit terțele suplimentare de care aveau nevoie transportatorii români. Penultima ședință, ce avusese loc la Istanbul, s-a încheiat fără un rezultat mulțumitor.

După un deceniu de bune relații și intrarea României în UE, Turcia are un contingent de autorizații românești ce acoperă nevoile, iar România trebuie să obțină pentru transportatorii săi tot mai multe terțe.

Informația cea mai utilă este că pentru anul 2012 au fost obținute încă 750 de autorizații terțe, dintre care 250 au fost predate imediat. Contingentele pe anul 2012 au fost stabilite astfel încât Turcia va avea 33.000 de tranzite fără plată, dintre care au fost predate deja 25.000, iar restul se va preda în două săptămâni. România va avea 4.000 de autorizații terțe, din care 3.250 au fost deja predate și restul vor fi emise în două săptămâni.

Pentru anul 2013, Turcia va avea 29.000 de tranzite fără plată, 7.000 fără plată pentru Euro 3, 23.000 de tranzite de 36 de ore, ce costă 100 de euro, precum și tranzite cu plată nelimitate. România va avea 13.000 de tranzite fără plată, tranzite fără plată pentru Euro 3 și 4.500 de autorizații terțe.

Autorizațiile de terță țară sunt autorizații cu caracter special, nu uzuale. Unele țări nici nu acordă asemenea autorizații. Realizarea unui echilibru bilateral cu Turcia este un lucru util transportatorilor români, dar sunt și costuri.

Astfel, paritatea pentru creșterea numărului de autorizații de interes este de o autorizație de terță țară pentru şapte autorizații de tranzit scutite. Prin acest principiu, se stabilește un echilibru, care poate evita blocaje la negocierile viitoare. Acest schimb se va face însă doar dacă vor exista nevoi suplimentare, agreate de ambele părți.

Pe lângă contingentul bilateral generos de autorizații de tranzit, Turcia a avut și un număr mare de autorizații CEMT, foarte valoroase pentru transportatorii lor. Turcii sunt preocupați de orice modificări ale cotei CEMT. Ambele țări împart o preocupare comună pentru atitudinea Rusiei, mai exact pentru restricțiile impuse.

Delegația turcă a predat MTI tabelul cu numărul de zile luate în considerare pentru toate destinațiile, după care agenții din frontieră verifică utilizarea corectă a CEMT-urilor.

De exemplu, pentru Germania sunt necesare patru zile pentru o cursă simplă sau opt pentru una dus-întors. Au mai fost stabilite și alte aspecte bilaterale, dar esențial rămâne principiul echilibrului necesar în viitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

three × three =