În strategia sa de dezvoltare, Eur..." />

Din nou în UE cu carnet TIR

În strategia sa de dezvoltare, Europa 2020, adoptată la Adunarea generală din aprilie 2012, IRU a prevăzut și restabilirea Transporturilor, sub acoperirea carnetului TIR, între două puncte vamale ale Uniunii Europene. Pentru ca acest deziderat să devină realitate, trebuie adoptate unele amendamente în viitorul Cod vamal al uniunii.

Dacă este amendat corespunzător codul vamal, regimul TIR va putea fi folosit din nou pentru transportul mărfurilor din SUA care ajung în porturile de coastă și care sunt destinate locațiilor din interiorul UE. Aceste mărfuri circulă și acum sub tranzit vamal, dar doar sub acoperirea sistemului T. IRU are în vedere să ofere beneficiile sistemului TIR unui număr de 12 milioane de camioane din UE, dar, în primul rând, vrea ca aceștia să poată avea o alternativă. În acest moment, operațiunile din UE sunt derulate prin câteva sute de agenți care, pe baza garanției oferite, derulează 99% din tranzitele din sistemul T.

Accesul direct al transportatorilor la sistemul T nu este tocmai facil din punct de vedere financiar, mai ales dacă ținem cont că 80% dintre societățile de transport sunt întreprinderi mici și mijlocii. Prin derularea operațiunilor și sub regimul TIR, transportatorii mici și mijlocii nu ar trebui să mai depindă de agenții vamali pentru obținerea garanției și ar fi mai flexibili în configurarea optimă a operațiunilor lor.

Reproșul transportatorilor și al reprezentanților acestora era acela că transportatorul era obligat să lucreze cu unii intermediari pe care nu-i agrea.

Restricționarea posibilităților de a deschide carnetul TIR pentru mărfuri destinate UE la punctul vamal de intrare a apărut o dată cu stabilirea sistemului T. Unele restricții nu pot fi justificate nicicum, iar în ce privește regimul TIR, în perioada trecută a existat argumentul performantului sistem informatic integrat al vămilor din UE. Tranzitul era înregistrat la plecare în sistem și era eliberat imediat după prezentarea la destinație. Reproșul transportatorilor și ale reprezentanților acestora era acela că transportatorul era obligat să lucreze cu unii intermediari pe care nu-i agrea.

Între timp, și urmărirea carnetelor TIR s-a informatizat, iar UE înregistrează în sistem toate tranzitele de la frontiera sa. Informația despre închidere circulă la fel de repede și pentru TIR și pentru T. Mai mult, IRU a pus la dispoziția transportatorilor programul TIR EPD, prin care aceștia să înregistreze în sistemul informatic declarațiile despre tranzitele TIR.

Deși relațiile contractuale stabile cu un agent pot aduce pentru transportator un preț decent pentru tranzit, în regimul TIR se garantează același preț pentru toate operațiunile și pentru toate mărfurile din compartimentul de marfă. Taxarea individuală a fiecărei partide de marfă dintr-un grupaj a fost și este un permanent reproș al transportatorilor pentru operațiunile T.

Pentru un transportator dintr-o țară, va fi mai scump să obțină tranzitul pe care îl obține cu un anumit preț în țara sa.

În final, după analiza situației la zi, se ajunge la considerentele de ordin legal. Conform prevederilor Conveției TIR, operațiunile TIR trebuie să fie permise între două puncte ale teritoriului vamal, situate pe teritoriul unuia sau mai multor state membre. Restricțiile impuse regimului TIR sunt contrare politicii UE de concurență loială și obligațiilor Comisiei Europene. Restricțiile sunt contrare și Cartei Drepturilor Fundamentale a UE.

Pentru prima dată, statele membre vor dezbate prevederile specifice din Codul vamal al Uniunii, iar Consiliul Uniunii trebuie să finalizeze o poziție în prima parte din 2013. Parlamentul European trebuie să centralizeze, prin Comitetul IMCO, amendamentele propuse pentru Codul vamal până la 16 Octombrie. La 28 noiembrie 2012, Comitetul IMCO va vota raportul pregătit, iar Parlamentul va decide în luna aprilie a anului viitor.

Transportatorii interesați pot face sesizări prin asociațiile lor, care au și început un amplu proces de loby la nivelul autorităților naționale competente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

four × 3 =