In conditi..." />

Despre ce e vorba în Pachetul de mobilitate rutieră

In conditiile in care in sectorul transportului rutier comercial lucreaza circa 5% din totalul angajatilor UE, pentru ca aproape jumatate din totalitatea marfurilor se deplaseaza pe sosele, pentru ca transportul de calatori se estimeaza ca va creste cu 42% pana in 2050 si cel de marfuri cu mai mult de 60%, este clara importanta pe care acest sector o are in ansamblul economic si social al UE.

Pachetul de mobilitate rutiera emis de Comisia Europeana, insumeaza trei initiative referitoare la principalele aspecte legate de transportul rutier comercial in Uniunea europeana, fiind cea mai semnificativa schimbare in domeniul regulilor care guverneaza transportul rutier si acoperind mai multe aspecte ale activitatilor din aceasta industrie.

Pachetul de mobilitate rutiera are ca scop, printre altele, armonizarea si simplificarea regulilor aplicabile in transport, o mai buna implementare a acestora in toate statele membre, sustinerea echitatii sociale, competitia justa, reducerea impactului negativ al transportului rutier asupra mediului inconjurator si incurajarea inovatiei.   

Initiativele care tin de Pachetul de mobilitate au fost dezvaluite in trei etape:

  1. Pachetul 1, din iunie 2017 – propunerile sale se refera la:
  • accesul la piata transporturilor rutiere si la profesia de operator de transport pentru marfa si calatori;
  • specificul vehiculelor pentru transport de marfuri;
  • taxele de drum si plata acestora, taxarea electronica;
  • regulile referitoare la timpii de conducere si de odihna;
  • detasarea lucratorilor;
  • controlul;
  • taxe aplicate vehiculelor;
  • monitorizarea emisiilor de CO in cazul vehiculelor grele.
  1. Pachetul 2, din noiembrie 2017 – propunerile sale se refera la:
  • accesul la piata transporturilor rutiere de calatori ;
  • Directiva pentru vehicule nepoluante;
  • Directiva pentru transport combinat;
  • standardele de emisii COpentru autoturisme si vanete;
  • initiativa despre baterii.
  1. Pachetul 3, din mai 2018 – propunerile sale se refera la:
  • standardele de emisii CO2 pentru vehiculele grele;
  • digitalizarea documentelor pentru transportul de marfuri (toate modurile de transport) ;
  • dezvoltarea tehnologiilor pentru vehicule avansate;
  • managementul sigurantei pentru infrastructura rutiera.

Noutati/propuneri :

  1. Eurodeputații TRAN au propus recent excluderea transporturilor rutiere internaționale de la regulile de detașare. Aceste reguli se vor aplica în timpul operațiunilor de cabotaj.
  2. Perioada de repaus săptămânal trebuie efectuată în spații de cazare sau în cabina camionului, dar numai atunci când camionul se află într-o parcare sigură și securizată.
  3. Întoarcerea acasă la 3 săptămâni sau odihna într-o altă locație, aleasă de șofer, se vor face pe cheltuiala companiei.
  4. Perioada de cabotaj se va menține la intervalul de 7 zile, cu obligativitatea de a face doar 48 de ore cabotaj într-un stat membru. După o pauză de 72 de ore în teritoriul respectivului stat, se poate relua operațiunea.
  5. In plus, Comitetul TRAN urmareste realizarea taxarii uniforme pentru folosirea drumurilor in toate statele membre UE (Directiva Eurovinieta), cu scopul declarat de a se directiona parte din transporturi – marfa si calatori – catre celelalte moduri de transport (!).

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

five − 2 =