De ce ne-au luat-o ..." />

Descentralizarea infrastructurii naţionale

De ce ne-au luat-o bulgarii înainte la infrastructură? De ce am rămas atât de mult în urma polonezilor?

Din două motive esențiale: am gândit conectarea la rețeaua europeană din aval către amonte, de la Constanța la Arad, iar finanțarea europeană am politizat-o, pompând „contra curentului” miliarde de euro de la București spre graniță.

ARTRI propune soluția viabilă pentru dezvoltarea infrastructurii naționale
Dacă privim, de exemplu, situația autostrăzilor din România, împărțite de constructori în trei categorii („în folosință”, „în pregătire” și „în curs de execuție” – deși mai există și categoria „în paragină”), observăm foarte ușor că numărul cel mai mare de kilometri finalizați sunt în jurul Bucureștiului.

Invers, numărul cel mai mic al kilometrilor aflați în execuție se află spre ieșirile din țară. Concluzia e simplă și tristă: finalizarea a fost orientată spre centrul politic iar execuția a fost descentralizată și nesusținută.

În ciuda declarațiilor oficiale emise către UE, lucrurile au fost făcute de-a-ndoaselea. De aceea, pentru 2014 – 2020, singura soluție viabilă pentru dezvoltarea infrastructucturii naționale este descentralizarea viziunii și a finanțării, declară Daniel Mazilu, subsecretar general al ARTRI.

POS-T 2007-2013: un exemplu de inadecvare la interesele transportatorilor
În România ultimilor șase ani, informațiile care au definit la nivel oficial acțiunea Guvernului cu privire la mobilitate au stat sub titlul Programul Operațional Sectorial „Transport” 2007 – 2013.

Banii (mai bine de 5 miliarde de euro) au fost alocați pe patru axe: Axa Prioritară 1 (3,854.87 milioane €) – prin care s-a dorit modernizarea și dezvoltarea axelor prioritare TEN-T în scopul dezvoltării unui sistem de transport durabil și integrării acestuia cu rețelele de transport ale UE; Axa Prioritară 2 (1,397.30 milioane €) – prin care s-a urmărit modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naționale de transport în afara axelor prioritare TEN-T în scopul creării unui sistem național de transport durabil; Axa Prioritară 3 (322.89 milioane €) – prin care s-a încercat modernizarea sectorului de transport în scopul creșterii protecției mediului și a sănătății publice și siguranței pasagerilor și Axa Prioritară 4 (122.58 milioane €) – prin care s-a sprijinit asistența tehnică pentru POS-T.

Ce reușite am avut? Să așteptăm un raport al Guvernului, dar e de ajuns să privim lista beneficiarilor acestor patru axe ca să înțelegem că ne mișcăm într-o ecuație în care interesul direct al transportatorilor rămâne o necunoscută.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

12 − four =