După integrare, Rom..." />

Depunerea cererilor CEMT – primele concluzii

După integrare, România a primit de la Comisia CEMT 1.300 de autorizaţii, folosite parțial. Procedurile consacrate au impus o scădere a cotei de autorizaţii pe perioada următoare. Cererea tot mai mare din ultimii doi ani ne-a arătat că am devenit victime ale lipsei de strategie. Creșterea simbolică a contingentului pe anul 2013 ne determină să analizăm și să luăm decizii curajoase.

Consecvență în metodologie

Deoarece condițiile din 2012 nu au evoluat semnificativ, iar cererea estimată e în limite rezonabile, autoritățile au păstrat linia metodologică anterioară.

Transportatorii i-au apreciat simplitatea și, se pare, i-au acceptat limitele. Dacă vrem mai multe autorizații sau să utilizăm mai eficient contingentul, trebuie renunțat la EURO III, ceea ce ministerul a și precizat:

„Ţinând seama de coeficienţii de conversie aprobaţi pentru 2014 pe EURO III sigur (x 2), dezavantajoşi pentru categorie, începând cu 2014 România nu va mai acorda autorizaţii CEMT pentru vehiculele EURO III sigur”.

Pentru comparație, coeficientul de multiplicare pentru EURO V e 10.

Structura contingentului CEMT alocat României pentru 2013

nr. CEMT de bază nr. total CEMT din care pentru vehicule:
EURO III sigur EURO IV sigur EURO V sigur
178 1006 (2) 500 96 410
Din care: fără restricţii pe Austria(96 aut. CEMT de bază) 96
fără restricţii pe Grecia(90 aut. CEMT de bază) 90
fără restricţii pe Italia(55 aut. CEMT de bază) 110 44 220
fără restricţii pe Ungaria(155 aut. CEMT de bază) 310 124 620
fără restricţii pe Federaţia Rusă (67 aut. CEMT de bază) 134 54 268

Secretariatul CEMT a informat statele membre despre posibilitatea ridicării pe 2013 a restricţiei la autorizaţiile CEMT admise în Rusia

Când Secretariatul CEMT confirmă ridicarea restricţiei, toate autorizaţile vor avea acces în Rusia, în anumite condiţii ce vor fi comunicate la începutul anului 2013. Se prevede limitarea terţelor ce pot fi efectuate cu o autorizaţie în Rusia.

Numărul de curse admise va fi între 12 şi 18, cel mai probabil 18. Limitarea se va aplica numai transporturilor terţă ţară, transporturile directe (România – Federaţia Rusă) nefiind limitate. Decizia se va lua până la repartizarea CEMT-urilor pe 2013. Direcţia Rutieră din MTI va informa corespunzător operatorii de transport ce au primit autorizaţii.

Neglijență la completare

Aceeași problemă de anul trecut a fost întâlnită și anul acesta: unii transportatori au declarat rute de transport diferite de cele logice pentru cererile specifice.

Nu era nevoie de alte documente doveditoare şi nici de precontracte, dar rutele acoperite de contracte trebuiau să fie declarate corect și în concordanță cu cererea de CEMT. Transportul Germania – Turcia nu impune CEMT liber pe Austria, de exemplu. Dacă faci Olanda – Turcia nu poți cere un CEMT liber pe Grecia.

Calculul numărului de autorizaţii nerestricţionate pentru Italia, Ungaria şi Rusia s-a făcut prin aplicarea procentul de conversie stabilit pentru autorizaţiile CEMT, valabile pentru vehicule EURO III sigur (50%), EURO IV sigur (10%), EURO V sigur (40%), la numărul autorizaţiilor de bază pentru relaţiile respective (55 pentru Italia, 155 pentru Ungaria şi 67 pentru Federaţia Rusă), la care se aplică coeficienţi de conversie specifici ( x 4 pentru EURO III sigur, x 8 pentru EURO IV sigur, x 10 pentru EURO V sigur).

Cea mai gravă problemă a fost că, deși se specifica faptul că trebuie trecut numărul de CEMT-uri solicitate pe fiecare relație restricționată, cei ce solicitau doar un CEMT au bifat X. Metologia preciza să nu se folosească X pentru particularizarea cererii, pentru că nu ar reieși câte autorizații nerestricționate se solicită.

Pentru cele cinci relaţii pe care sunt impuse restricţii, Comisia CEMT va lua în considerare numai cele declarate prin cererea pentru acordarea de autorizaţii CEMT pe 2013. La completarea greșită, se consideră că solicitantul nu utilizează intensiv autorizaţia pe relaţia respectivă.

Deşi numărul de CEMT de bază a crescut în 2013. Diminuarea coeficientului de conversie pentru CEMT-urile EURO III sigur de la x5 la x4 a condus la diminuarea numărului total de autorizaţii CEMT pentru 2013. Alocarea matematică va lua în considerare numărul total al copiilor conforme valabile pentru operatorii de transport ce solicită un număr de autorizaţii CEMT mai mic decât cel al copiilor conforme valabile.

Turcia a remis autorităților române un tabel cu durata estimată a curselor din Turcia spre alte state. După acest tabel și seriile CEMT-urilor se controlează corectitudinea folosirii CEMT-ului de către transportator. Și alte state fac verificări similare, inclusiv asupra regulii celei de-a treia curse cu CEMT.

Ministerul a demonstrat înțelegere, prin prelungirea termenului de depunere ca urmare a începerii ezitante a procesului. Chiar și așa au fost unii întârziați.

După cum reise și din metodologie, pentru liberalizarea CEMT-urilor pe Rusia transportatorii trebuie să mai aștepte. Eepartizarea nu începuse la închiderea ediției, dar estimăm că distribuirea se va face până la sfârşitul anului.

Conferința din Albania

Grupul de lucru ITF pe probleme de transport rutier s-a întrunit pe 12 octombrie la Durres, în Albania. Problema restricțiilor pe Rusia a evoluat ca o telenovelă, cu reveniri, insistențe și compromisuri.

Singurul rezultat e cel sintetizat în metodologie. Olanda propusese stimularea transportului intermodal, prin necontabilizarea unei curse intermodale la cele trei curse în afara statului de origine, stabilite de regula CEMT.

Precizarea „după acest număr maxim de trei curse cu încărcătură făcute în afara statului de înmatriculare, autovehiculul, încărcat sau gol, împreună cu autorizaţia CEMT, trebuie să se întoarcă pe teritoriul statului de înmatriculare” nu făcea nici o diferență la intermodalitate.

Și ședința de la începutul anului 2013 se anunță interesantă, dacă nu cumva Rusia va detensiona situația prin decizia preconizată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

18 + 5 =