Cea mai recen..." />

Dependenţa planetei de avansul Asiei, în creștere

Cea mai recentă actualizare a datelor colectate asupra situaţiei transporturilor de marfă la nivel mondial, colectate de către Internaţional Transport Forum la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare în Europa până în aprilie 2013, indică faptul că imaginea de ansamblu asupra transportului de marfă la nivel mondial continuă să fie incertă şi este generată de:

► Dependenţa Statelor Unite ale Americii și UE27 de creşterea economică din Asia;

► Datele de transport maritim, ce indică cererea slabă de import, atât în Statele Unite, cât şi în UE 27;

► Datele privind transportul intern de  marfă, rutier și feroviar, care indică activitatea internă slabă;

► Declinul importurilor maritime ale Chinei în economiile nord-atlantice.

Imaginea de ansamblu, pentru transportul de marfă la nivel mondial, continuă să fie incertă în UE27 și Statele Unite ale Americii. Nivelurile importurilor rămân sub cele de dinaintea debutului global al crizei economice (luna iunie a anului 2008), în timp ce exporturile către Asia rămân ridicate, mărind dependența lumii occidentale de Asia pe baza exporturilor.

Comerțul exterior total pe căile maritime scade din nou la nivelul anului 2009 în Statele Unite ale Americii (13% sub nivelul pre-criză), în timp ce comerțul în UE-27 stagnează la nivelul din iunie 2008 (-1% față de iunie 2008).

Transportul aerian, considerat ca fiind un indicator fundamental, sugerează incertitudini suplimentare pentru creșterea economică, atât pentru Statele Unite, cât și pentru Europa. De la începutul anului 2012, comerțul aerian total (5%) a rămas sub nivelul celui din luna iunie a anului 2008 (-7%).

Zicală populară din vremuri de depresiune economică: „Nu pot produce ei cât de puţin putem consuma noi”

Datele de transport maritim indică cererea slabă de import, atât în ​​UE, cât și în Statele Unite. Importurile maritime rămân sub nivelul pre-criză în UE-27 (-10%), în timp ce importurile maritime din Statele Unite au continuat să scadă (-25%).

Datele recente cu privire la transportul intern de marfă, rutier și feroviar, contribuie la un sentiment al pieţei privitor la o  activitate internă slabă.

Volumelor de transport feroviar de marfă (în tone-kilometri) au stagnant în trimestrul IV al anului 2012, în SUA și în zona UE (5%, respectiv 9%, sub nivelul de vârf din anul 2008).

Volumele de mărfuri transportate au scăzut în continuare în zona UE cu 15% sub nivelul de vârf din anul 2008, situandu-se la cea mai mică cotă de la debutul crizei încoace.

Deși Asia, în mod special China, rămâne locomotiva de creștere, există semne de încetinire. Importurile maritime ale Chinei din economiile nord-atlantice au scăzut de la mijlocul anului 2012.

Chiar înaintea debutului crizei, o tendinţă devenise prestantă: Orientul producea, iar Occidentul consuma. În prezent, situaţia a devenit dramatică.

Pe fondul crizei, consumul Occidentului a scăzut foarte mult, în timp ce Orientul (cu deosebire statele BRICS), încă în detentă economică, a devenit, pe fondul creşterii prosperităţii, mare consumator.

Fluxurile de mărfuri s-au inversat. Întrebarea de 12 puncte este: ce se va întâmpla dacă statele BRICS se vor opri dintr-o creştere economică despre care mulţi spun că ar fi nesustenabilă?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

fourteen + twenty =