Declaraţie ARTRI: Propunem Guvernului înfiinţarea unui fond special pentru sumele destinate infrastructurii

Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI) urmăreşte permanent evoluţia preţurilor la carburanţi. Recenta intenţie declarată a Guvernului – de creştere a accizelor la combustibili cu aproape 30 de bani/litru, de la 1 ianuarie 2014, ridică cel puţin 3 mari întrebări.

Prima: este această creştere oportună pentru transportatori, în particular, şi pentru mediul de afaceri, în general? A doua: care va fi reacţia pe termen scurt şi mediu a furnizorilor de carburanţi din România? A treia: putem fi siguri că fondurile obţinute din această creştere vor fi destinate dezvoltării infrastructurii naţionale?

Să le luăm pe rând. În România trendul accizelor este unul crescător. Trăim într-un stat cu împrumuturi de zeci de miliarde de euro la FMI, BM şi BCE, parte din aceste sume în curs de rambursare în aceşti ani de criză, şi nimeni nu îşi face iluzii că Guvernul României nu va apela la măsura creşterii presiunii financiare. Dar această presiune pe costul carburanţilor generează profit pentru unii şi pierderi pentru alţii. Pentru transportatori, fiecare mărire a costurilor carburanţilor produce un dezechilibru în managementul afacerilor. La nivel practic, firmele sunt obligate să îşi revizuiască ofertele din mers. Dacă nu ajustează preţurile, riscă unele pierderi. Dacă le ajustează, îşi complică situaţia pe piaţa concurenţială. Fiecare mărire a costurilor carburanţilor este o castană clocotită pentru întreg mediul de afaceri. Şi reacţia acestuia nu se va lăsa aşteptată.

Opinia conform căreia această mărire a accizelor se va resimţi puternic în 2014 este împărtăşită şi de ARTRI, care solicită Guvernului o abordare responsabilă în paşii 2 şi 3.

Concret, e o datorie legitimă a Guvernului să se angajeze oficial că va monitoriza permanent, prin instituţiile sale specializate, reacţia şi conduita furnizorilor de carburanţi. Dacă vom avea de la 1 ianuarie 2014 o avalanşă de creşteri la pompă, atunci efectele acestei măsuri guvernamentale se vor întoarce şi mai tare împotriva transportatorilor şi a mediului de afaceri. Acciza mărită va aduce bani la buget, dar va genera, cu siguranţă, o creştere a insolvenţelor în România.

În fine, după experienţa Germaniei – unde recent s-a pus problema urmăririi banilor din accize destinaţi infrastructurii -, ARTRI propune Guvernului României înfiinţarea unui fond special pentru această colectă. Fondul acesta să primească un nume, să aibă un responsabil cu gestiunea şi să fie transparent în toate etapele sale. Fără aceste minime măsuri de siguranţă, ne este imposibil să acceptăm ideea transferării acestor sume de bani către lucrările de infrastructură. ARTRI sprijină dezvoltarea infrastructurii, de care avem mare nevoie în România, dar speră că intenţia declarată a Guvernului de a finanţa infrastructura să fie pusă şi în practică.

În concluzie, ARTRI primeşte cu rezerve anunţul creşterii accizelor la combustibili în 2014 şi solicită Guvernului României să analizeze în detaliu consecinţele deciziilor din domeniul fiscal, astfel încât aplicarea acestora să nu afecteze suplimentar industria transporturilor româneşti, taxată tot mai puternic de la an la an.

Florinel Andrei,

Secretar general ARTRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

one × three =