Declarația ARTRI cu privire la importanța strategică a Inițiativei Autostrada Model a IRU

Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) au organizat, în premieră pentru spațiul public european, prezentarea Inițiativei Autostrada Model a IRU (MHI).  Evenimentul a avut loc pe 23 iunie, la București. 

La conferință au participat reprezentanți ai Guvernului, Parlamentului, Ministerului Transporturilor, Ministerului Economiei, Ministerului Dezvoltării regionale, CNADNR, Direcției Generale a Vămilor, ai mediului de afaceri și ai celui universitar.

Declarația ARTRI cu privire la importanța strategică a Inițiativei Autostrada Model a IRU: 

Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) promovează astăzi, în premieră pentru România, Inițiativa Autostrada Model a IRU.

Instituțiile centrale ale statului român, ambasadele țărilor participante la proiectul Inițiativa Autostrada Model, mediul de afaceri și mediul universitar au reacționat cu promptitudinea cuvenită față de această oportunitate strategică, sesizând beneficiile de natură economică și socială, pe termen mediu și lung.

Din 2007, România și-a început drumul european. Inițiativa Autostrada Model a IRU a debutat în anul 2010. Acum, dacă privim cu atenție la Vest și la Est de noi, România se află la intersecția a două mega-proiecte de infrastructură; cel european și cel euroasiatic. Din rațiuni economice globale, aceste mega-proiecte tind să se întâlnească pentru că Europa și Asia au nevoie una de cealaltă. Uniunea Europeană tinde spre Asia prin două mari coridoare de transport: coridorul paneuropean 4 (de la Dresda/Nurnberg la Constanța) și coridorul paneuropean 9 (care traversează Europa de la Nord la Sud-Est, străbătând partea de Est a României și mergând spre Alexandroupolis).

Prin Inițiativa Autostrada Model, Asia tinde spre Europa prin 2 mari rute: ruta nordică (prin Kazahstan, Rusia, Belarus spre Polonia); și ruta sudică (din China prin Kazahstan, Kârgâzstan, Uzbekistan, Tadjikistan, Turkmenistan, Azerbaidjan, Georgia, Turcia cu posibile prelungiri spre porturile din estul Mării Negre – Constanța și Varna, ocolind sau traversând Marea Caspică, respectiv Marea Neagră).

Să luăm notă, aici, de trei aspecte fundamentale:

Procesul internațional de interconectare economică dintre Europa și Asia este ireversibil și mai presus de animozități sau ambițiile regionale. Toate structurile suprastatale și toate țările implicate tind să profite la maximum de oportunitățile generate de această situație.

Coridoarele și rutele de legătură dintre Europa și Asia nu se dezvoltă de la sine, ci prin implicarea plenară, operativă, a guvernelor, băncilor, mediului privat din fiecare țară. Ritmul dezvoltării lor este și va fi diferit. Mai mult, aceste coridoare și rute se află într-o competiție acerbă și fiecare întârziere în decizii și fapte poate să aducă pierderi masive pe termen lung.

În ce ne privește, itinerariul european al Drumului Mătăsii – reînviat și prin Inițiativa Autostrada Model – va pendula în analizele investitorilor între ruta centrală (prin România) și ruta sudică (prin Bulgaria). Și din acest punct de vedere, România se află la un moment de răscruce. Poate deveni principala poartă economică dintre Europa și Asia – dacă se înțelege cât de importantă este această poziție geostrategică, sau poate rata această șansă unică – dacă se va lucra într-o manieră dezorganizată și profund politizată.

În ciuda integrării în UE, constatăm că, de aproape 25 de ani, transporturile din România s-au dezvoltat cvasi-spontan, fără o ‘foaie de parcurs’ pe termen mediu și lung și fără un grup de lucru multidisciplinar, care să genereze un parteneriat strategic de dezvoltare între Guvern, mediul de afaceri și transportatori. Am ieșit din execuția bugetară europeană 2007-2013 cu rezultate modeste și riscăm să intrăm la fel de descoperiți în cea din intervalul 2014-2020.

Pentru ARTRI, Asociația națională garantă pentru Convenția TIR, cu o experiență de 50 de ani în transporturi, acest mod de lucru nu mai poate continua. Perpetuarea acestei stări va îngropa afacerile din transporturi și va afecta grav creșterea economică, chiar în perioada în care oportunitățile internaționale ne surâd din ce în ce mai tare.

Prin abordarea sistemică a mega-proiectelor de infrastructură despre care am vorbit, România are posibilitatea construirii unei strategii de dezvoltare economică pe ambele continente.

Iată de ce astăzi, aici, lansăm o dublă provocare pentru societatea românească.

Prin importanta prezență a tuturor oficialităților naționale și internaționale la acest eveniment, România a ieșit din faza de simplu spectator al Inițiativei Autostrada Model.

În calitate de observatori, responsabilitatea noastră este de a analiza cât mai bine raportul costuri-beneficii pe termen mediu și lung, într-o structură multidisciplinară de autorități și de experți.

Dintotdeauna am fost poarta Europei și nu am avut numai de câștigat din poziția noastră.
Credem că a venit vremea unei schimbări istorice.

Florinel Andrei,
Secretar general ARTRI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twenty + 7 =