Declarația ARTRI cu privire la importanța reducerii consumului de carburanți pe termen mediu și lung

La data la care vorbim, transportatorii de mărfuri români alocă aproape 30% din costurile de exploatare pentru achiziția carburanților. În conformitate cu analizele noastre, problema reducerii acestor costuri va deveni o temă prioritară pentru firmele de transport pe termen mediu și lung.

Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI) ridică astăzi această problemă spinoasă și semnalizează existența unor factori care pot afecta negativ afacerile din transporturi în următorii ani. Pentru a fi mai clari, vom împărți acești factori în externi, interni și subiectivi. 

Documente strategice de la Bruxelles, precum studiul Comisiei Europene, Cartea albă a transporturilor, impun statelor europene o reducere masivă a dependenței de petrol pentru următorii 30 de ani, adică a dependenței de benzină și de motorină, spre a fi mai clari. Aceste planificări au fost făcute în vremuri în care Federația Rusă – marele exportator – se comporta ca un partener previzibil și interesat de conlucrarea cu UE. Din 2013, pentru cine a avut ochi ca să vadă, Rusia a dat semne că este interesată de un alt scenariu geopolitic. Această schimbare de atitudine reprezintă un factor major pentru piața carburanților din România. Contribuția rusească pe piața de carburanți din România, piață estimată la aproape 10 mld de euro/an, este în creștere în ultimii doi-trei ani, depășind probabil 1/3 din valoarea totală. Se știe că aceste companii rusești prezente la noi, neglijând acționariatul minoritar, se află sub influența politică a Kremlinului.

O eventuală retragere a acestor companii din România în următorii ani ar genera pe piață un gol masiv de carburanți, gol care, înainte de a fi acoperit de alte companii, va conduce la alte măriri de prețuri greu de estimat.

În dezbaterea publică recentă au apărut opinii oficiale conform cărora prețul intern al motorinei va continua să scadă după recenta creștere din 1 aprilie fie din motive de marketing regional al benzinarilor, fie din motive externe. O ușurare a embargoului asupra Iranului ar putea genera mici scăderi de preț la nivel internațional, dar chiar și așa România va rămâne dependentă de un volum considerabil de țiței extern și de serviciile scumpe de prelucrare.

Solicitarea transportatorilor rutieri români privind returnarea unei părți a accizei din 1 aprilie a fost îndreptățită și ARTRI a susținut acest demers. Există argumente juridice europene și economice. Există modele din alte țări. Dar mai există și câteva temeri. Noi nu avem garanția că banii colectați prin această acciză vor fi folosiți exclusiv în infrastructură, așa cum s-a spus. Și, chiar dacă ar fi așa, nimeni nu ne va putea garanta că în intervalul 2014-2020 nu vor fi și alte necesități de finanțare în infrastructură, care vor fi acoperite prin noi creșteri.

România încearcă să construiască în următorii 5 ani aproximativ 700 de kilometri de autostrăzi și de drumuri între Occident și Orient. Dar, conform cercetărilor Grupului Interguvernamental în Evoluția Climei (IPPC), care conlucrează cu Organizația Meteorologică Mondială (WMO), schimbările climaterice din următorii ani vor lovi serios infrastructura din regiune. Principalii beneficiari ai drumurilor, populația și transportatorii, vor fi iarăși obligați să susțină investițiile statului. Alte proiecte, alte reparații, alți bani. De unde? Din noi accize, probabil, în condițiile în care atragerea fondurile europene nu va atinge 50% în următoarea guvernare.
Trecând de la factorii externi și interni, care pot genera creșteri de prețuri pentru carburanți, la cei subiectivi, facem următorul comentariu: șoferii amatori și profesioniști cunosc foarte bine factorii care generează creșteri de consum. Aceștia sunt: viteza excesivă (pe porțiuni unde este necesară frânarea obligatorie), supraîncărcarea (foarte riscantă), infrastructura încă modestă, aglomerația pe anumite rute comerciale, stilul de condus deficitar, anotimpul rece, anvelopele. Consumul crescut generează poluare, efecte secundare negative asupra societății, și costuri personale ridicate.

În baza datelor de mai sus, pentru fiecare participant la trafic, dar în special pentru transportatori, devine foarte importantă găsirea unei formule optime de reducere a consumului. Nu există un motor-minune care să genereze putere ieftină pe baza gândurilor noastre. De aceea, transportatorii rutieri care doresc să aibă succes în următorii ani au în față 2 opțiuni: fie investesc serios în motoare ecologice, dintre care la această oră cele mai bune asigură reduceri de 4,5% din consumul mediu la 100 de km, pentru a se plia exigențelor europene și bugetelor disponibile, fie testează dispozitive tehnice foarte rentabile oferite de elita inventicii românești.

Un astfel de dispozitiv este oferit în România de inventatorul Corneliu Birtok-Băneasă, care prin inovația sa – DDTA, premiată cu aur la Geneva, asigură reduceri de consum vizibile, egale sau mai mari decât cele oferite de motoarele EURO VI. Trebuie spus din capul locului că achiziția unui astfel de dispozitiv trebuie combinată cu îmbunătățirea stilului de condus și cu respectare normelor de încărcare pentru obținerea unor rezultate care pot anula efectul accizei recente și poate și a celor care vor veni.

Inventatorul Corneliu Birtok-Băneasă, prin ideile sale geniale, sprijină dezvoltarea transporturilor rutiere într-o perioadă în care fiecare firmă își face socoteli cât mai atente la capitolul combustibili. Îl felicităm și îi urăm multă inspirație în tot ce face!

În interesul transportatorilor rutieri, ARTRI va promova DDTA în țară și în străinătate și le va oferi tuturor celor interesați de reducerea consumului de carburanți posibilitatea de a rămâne eficienți într-o piață concurențială puternică. Venind în sprijinul inventatorului român Corneliu Birtok-Băneasă și al mediului de afaceri din transporturi, ARTRI va emite către transportatorii români informări precise cu privire la avantajele utilizării acestui dispozitiv.

Ajungând la finalul acestui mesaj, ne declarăm foarte mulțumiți de colaborarea dintre noi și sperăm că, după acest premiu superb de la Geneva, vom conduce împreună mai ieftin, mai curat și mai inteligent.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

three + 12 =