Rep..." />

De vorbă cu eurodeputații despre viitorul șoferilor români

Reprezentantii a cinci asociatii patronale din transporturi si logistica – APTE 2002, ARTRI, FORT, ATM Bucovina si ARILOG – s-au intalnit în data de 23 iulie, cu trei europarlamentari romani – Maria Grapini si Chris Terhes (S&D), membri in Comisia TRAN, si Dragos Pislaru (Renew Europe), coordonator al Comisiei pentru munca – EMPL – din partea grupului politic european din care face parte.

Scopul intalnirii l-a reprezentat stadiul actual al Pachetului Mobilitate si ce mai pot face eurodeputatii romani dupa ce Parlamentul European (PE) si-a exprimat parerea pe cele trei dosare intr-o Prima Citire pe 4 aprilie, intr-o forma care obliga firmele de transport sa isi aduca in tara soferii si camioanele o data la patru saptamani. Spre deosebire de anul trecut, Romania sta mai bine ca in Comisia TRAN, avand cinci reprezentanti – trei membri plini – Marian-Jean Marinescu, coordonator al grupului PPE, aflat la a treia legislatura, Gheorghe Falca (PPE) si Chris Terhes (S&D), ultimii doi aflati pentru prima oara in PE – si doi supleanti – Maria Grapini (S&D), aflata la al doilea mandat, si Clotilde Armand (Renew Europe), nou-intrata in PE.

Potrivit Tranzit, Maria Grapini (S&D, PSD), care a fost si anul trecut in Comisia TRAN si s-a zbatut alaturi de Marian-Jean Marinescu (PPE, PNL) si Claudia Tapardel (S&D, PSD) in Comisia de specialitate pentru un deznodamant cat mai bun pentru transportatorii romani, crede ca Pachetul Mobilitate nu mai poate fi stopat, insa mai sunt inca puncte in care se mai pot aduce unele schimbari cu o buna coordonare a europarlamentarilor romani, dar, mai ales, a reprezentantilor ministerului de resort din tara noastra si a Guvernului Romaniei.

In acelasi timp, Dragoș Pîslaru, fost ministru al Muncii si actual coordonator al Comisiei EMPL (Munca) din partea Grupului Renew Europe, a aratat ca reprezentantii breslei transportatorilor trebuie sa fie in continuare cel putin la fel de activi si sa organizeze activitati de comunicare coordonate la Buxelles pentru a arata ca prevederile actuale ale Pachetului Mobilitate vor influenta negativ nu numai politicile de mediu ale UE, dar si competitivitatea produselor europene in raport cu cele asiatice sau nord-americane.

Noii membri ai Comisiei TRAN – Chris Terheș si Gheorghe Falca – au fost deja pusi la curent cu problemele Pachetului Mobilitate, iar reprezentantii transportatorilor s-au angajat sa le trimita in continuare cele mai pertinente argumente cu care toti europarlamentarii romani sa incerce sa contracareze actiunile protectioniste initiate de europarlamentarii vest-europeni. De altfel, in cadrul intalnirii au fost puse pe tapet cele mai importante amendamente cuprinse in Pachetul Mobilitate 1, precum si solutii de compromis la acestea.

Cinci asociatii patronale din transporturi – APTE 2002, APULUM ALBA, ARTRI, ATM Bucovina si FORT – si Sindicatul Soferilor Solidaritatea Drumuri Bune (SSSDB) cer Ministerului de Finante reducerea nivelului de impozitare al lucratorilor din transporturi, cu scopul opririi exodului soferilor profesionisti din Romania. Peste 100.000 de soferi profesionisti au plecat din tara in ultimii doi ani la firme de transport din vestul Europei, care se confrunta cu o lipsa acuta de soferi, pe fondul imbatranirii populatiei si scaderii atractivitatii profesiei in randul tinerilor.

In contextul economic nefavorabil, cand cererea de transport a scazut si cu 30% in raport cu capacitatea disponibila, iar managerii de transport se asteapta cel putin la o plafonare a tarifelor de transport, cresterea cheltuielilor cu salarizarea, pentru a-si securiza forta de munca necesara, este imposibila pentru majoritatea firmelor de transport.

Pentru a impiedica insa un exod al soferilor profesionisti catre firmele de transport din tarile vest-europene, unde salariul lunar brut minim pe ramura este de circa 1.900 de euro pe luna, patronatele din transporturi propun ministrului de finante, Eugen Teodorovici, o reducere a gradului de impozitare a veniturilor pentru soferii profesionisti, astfel incat salariul acestora sa creasca net, in conditiile platii catre bugetul de Stat aproape a acelorasi sume ca in prezent.

Sectorul transporturilor rutiere internationale este principalul exportator de servicii al tarii, potrivit raportului BNR pe 2018, firmele cu cod CAEN 4941 realizand in 2017 o cifra consolidata de afaceri de peste 40 de miliarde de lei. Consultantii in transporturi estimeaza o marja medie de profit pentru 2019 in jurul valorii de 2-2.5%, dupa ce, potrivit raportului Coface, in ultimii trei ani, destul de buni din punct de vedere economic, marja medie de profit la nivel sectorial s-a situat intre 3 si 4%. In aceste conditii, firmele de transport nu pot sustine niciun fel de cresteri salariale.

Tocmai din cauza crizei de soferi la nivelul intregii Europe, patronatele din transporturi au cerut Ministerului Transporturilor elaborarea unui act normativ care sa permita examinarea soferilor straini in limba engleza si spaniola in vederea obtinerii atestatului profesional. Prin aducerea unor soferi din afara Comunitatii Europene (Republica Moldova, Ucraina, dar si Sri Lanka, Vietnam sau Venezuela), firmele de transport din Romania spera sa elimine pierderile cauzate in prezent de lipsa soferilor.
Ordinul semnat de ministrul Razvan Cuc luna trecuta produce efecte abia dupa 1 ianuarie 2020, termen pana la care Autoritatea Rutiera Romana trebuie sa fie gata cu traducerea chestionarelor pentru testele grila.

Date fiind diferentele culturale dintre romani si asiatici sau sud-americani, patronatele romane din transporturi spera sa gaseasca o solutie impreuna cu Ministerul de Finante pentru a tine mai degraba soferii romani in tara decat sa fie nevoiti sa angajeze straini pentru a-si continua activitatea.
Pentru a pune bazele unei relatii corecte angajator-angajat, transportatorii solicita Ministerului Muncii posibilitatea angajatorilor de a verifica in REVISAL istoricul angajatilor, drept pierdut de angajatori odata cu eliminarea cartilor de munca. Angajatorii nu au alta posibilitate decat de a lua de bune informatiile trecute de candidatii la angajare in CV, singurul reper obiectiv fiind, poate, scrisoarea de recomandare de la unul dintre angajatorii precedenti, pe care insa putini candidati o pot prezenta.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 × one =