Daniel Mazilu (ARTRI): Vom susţine cercetarea în transporturi prin colaborarea cu inventatori români de excepţie

De-a lungul a 3 zile (22-24 mai), la Leipzig, a avut loc importantul summit organizat de International Transport Forum. Numărul participanților s-a apropiat de 1000, iar diversitatea domeniilor implicate a fost surprinzătoare. Peste 50 de miniștri ai transporturilor sau din domenii conexe, autorități politice, economice, universitari, cercetători, lobiști, asociaţii profesionale naţionale, jurnaliști din Germania, din Europa și din toată lumea s-au întâlnit pentru a discuta incitanta temă din acest: Finanţarea transporturilor.

Cele trei zile au fost structurate pe trei sarcini majore: 22 mai – înțelegerea problemelor, 23 mai – stabilirea acțiunilor şi 24 mai – conectarea regiunilor (urbane, rurale, naţionale).

 

Invitatul special al zilei de 22 mai a fost Amartya Sen, economistul şi filosoful american (de origine indiană), laureat al Premiului Nobel, care și-a susținut pledoaria pentru dezvoltarea mondială a transporturilor pe temelia libertății de mișcare a oamenilor și a împlinii lor ca persoane active și creative în societate. Perspectiva aceasta, sunt sigur, i-a uimit pe mulți. Nepunând la baza industriei transporturilor banii, ci dezvoltarea persoanei în societatea contemporană, Amartya Sen a dobândit detașarea necesară pentru a critica, la ea acasă, ideologia austerității. Ministrul german al transporturilor, Peter Ramsauer, simţindu-se oarecum vizat de cuvintele lui Sen, a spus foarte voalat că austeritatea (germană) este un de feed-back pe care Guvernul îl dă poporului care doreşte mai multă rigoare în cheltuirea banilor pulici.

 Ziua a doua a stat sub semnul declaraţiei oficiale a miniştrilor prezenţi şi a decernării premiilor ITF.  Miniştrii au spus că “finanţarea transporturilor este o mare încercare astăzi. Dificultatea vine din cererea sporită de mobilitate şi de calitate”. Concluzia acestora a fost că finanţarea rămâne o sarcină dificilă, dar necesară pe termen lung, a cărei responsabilitate va trebui împărţită între guverne, întreprinzătorii privaţi şi consumatori.

Premiile ITF 2013 au mers către New Kansai International Airport (pentru întreg proiectul de management) şi către Laura Schewel (SUA), autor al lucrării “Shop ‘Till We Drop: A Historical and Policy Analysis of Retail Goods Movement in the US”. La cel din urmă concurs, adresat cercetătorilor de până în 35 de ani, ARTRI a sprijinit participarea inventatorului român, Corneliu Birtok-Băneasă, cu o lucrare despre finanţarea transporturilor prin reducerea costurilor la consumul de carburanţi. Intenţia ARTRI este de a dezvolta şi a susţine şi mai mult cercetarea în transporturi prin colaborarea cu inventatori români de excepţie. Afacerile în transporturi presupun adaptare tehnologică permanentă. Dar adaptarea presupune, la rândul ei, o viziune clară pentru investiţii, amortizări şi profit.

Concluziile celor două zile de dezbateri ne-au condus spre tema anului 2014: “Transport pentru o lume în schimbare”. Până unde ne putem extinde în acest domeniu? Vor putea generaţiile viitoare să susţină sistemul de transport de astăzi? Ce tip de schimbări sociale ar trebui să susţină transportul? Câteva întrebări care, cu siguranţă, se vor găsi pe agenda de anul viitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ten − eight =