bani

CUM ȘI-AU ÎMPĂRŢIT RELU FENECHIU ȘI DAN ȘOVA BUGETUL PE ANUL 2013

Discursurile oficiale nu seamănă niciodată cu realitatea. Nu e doar complexitatea realităţii. Sunt rațiuni de imagine publică. Oficialii operează realitatea, culegând din ea și prezentând public ce-i avantajează. Bugetul Transporturilor pe anul 2013 nu face excepție.

Bugetul Transporturilor va fi mai mare cu 40% în anul 2013 – a anunțat Guvernul. O privire atentă pe cifre arată contrariul. Sunt mai puțini bani. Cel puțin față de proiectul de buget de la începutul anului 2012. Noutatea acum e că bugetul infrastructurii e împărțit în două: o alocare la Minis­terul Transporturilor, condus de Relu Fenechiu (căi ferate, căi navigabile, metrou, aeroporturi, subvenții pentru transport etc.) și o alta destinată Departamen­tului de Proiecte în Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS), condus de ministrul Dan Șova, unde sunt şi banii CNADNR pentru infrastructura rutieră.

FENECHIU, IEȘIT ÎN CÂȘTIG

Ministerul Transporturilor va avea anul acesta 7,29 miliarde de lei buget, cu peste 40% mai mult față de execuția preliminată în 2012, ce a fost de 5,18 miliarde de lei. La începutul anului trecut au fost mai mulți bani: 6,9 miliarde de lei, dar foamea de bani a Guvernului instalat în primăvara anului 2012 a fost atât de mare, încât a tăiat bugetul infrastructurii. Față de cel inițial pe anul 2012, creșterea e de doar 5,6%. Mai mult, în bugetul Transporturilor pe anul 2013 sunt incluse 850 de milioane de lei, cu titlul de datorii ale CFR. Scăzută, suma arată că de fapt sunt mai puțini bani decât în pre­vederile inițiale ale anului trecut. La anumite capitole apar chiar majorări generoase. Dacă în execuția bugetară estimată pe 2012 s-au acordat 2,4 miliarde de lei pentru moderniza­rea infrastructurii feroviare, în bugetul pe anul 2013 suma este de 3,99 miliarde de lei.

ȘOVA, MARELE PERDANT

Dacă la MT sumele sunt apropiate de cele din 2012, la Compania de Autostrăzi, subordonată ministrului Șova, am­putările sunt serioase. La secțiunea „Trans­port rutier, drumuri și poduri“ e precizată suma de 5,81 miliarde de lei, mai puțin față de 5,99 miliarde de lei – execuția preliminată din 2012 sau comparativ cu cele 7,4 miliarde de lei, valoare programată inițial, la începutul anului precedent.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

10 − 8 =