Ce fel de co..." />

Cum să-ți adaptezi compania pentru noua realitate

Ce fel de companie vreți să aveți? Una pentru care singurul punct de pe agenda de lucru este supraviețuirea pe termen scurt sau vreți să vă numărați printre puținele organizații care privesc dincolo de aceste vremuri tulburi pentru a se poziționa în vederea noii realități de după pandemia de COVID-19?

Pentru că deja nu mai vorbim despre o revenire la normal, ci despre o nouă realitate care deja prinde contur. Impactul devastator al noului co­ronavirus a fost resimțit în primul rând la nivel uman, prin pierderea a zeci de mii de vieți, dar și la nivel de societate, prin restricțiile severe impuse de multe state, care acum provoacă efecte pe termen lung cu impact masiv asupra businessului.

Primele reacții ale companiilor după ce a fost decretată starea de urgență în România au arătat cine își construise businessul pe fundații solide și cine se baza doar pe mersul normal al economiei pentru a-și asigura succesul în piață.

Desigur, un retailer mare de haine, de exemplu, nu se putea gândi că se vor închide toate magazinele peste noapte, dar cei care aveau deja canal de vânzări online s-au putut concentra pe modalități de a crește vânzările în acea zonă, pentru a putea menține businessul în continuare la cote rezonabile. Cei care au ignorat tendința deja evidentă a clienților de a muta măcar o parte din achiziții online s-au trezit cu businessul pe butuci fiindcă nu concepuseră niciun scenariu în care unitățile fizice ar fi închise.

Mergi dincolo de primul pas

Ne îndreptăm clar spre o criză economică, o spun deja toți analiștii, inclusiv cei de la Fondul Monetar Internațional, care avertizează chiar că urmează o recesiune cel puțin la fel de gravă prevum cea din 2009. Vestea bună este că recuperarea poate începe încă din 2021. “Impactul economic este și va fi sever, dar, cu cât va fi oprit virusul mai repede, cu atât va fi revenirea mai rapidă și mai solidă”, a spus Kristalina Georgieva, directoarea generală a FMI. Un sondaj PwC arată că una din cinci companii din România se așteaptă la o scădere cu 20% a veniturilor. Asta în condițiile în care 65% dintre respondenți încă nu făcuseră o evaluare în acest sens.

Șansele unei companii de a face față unei crize precum cea pe care o traversăm în aceste zile cresc cu 30% dacă există un plan bine pus la punct de continuitate a afacerii, potrivit reprezentanților companiei de consultanță de management Horváth & Partners.

“Procesele esențiale care mențin o companie în stare de funcționare trebuie să rămână stabile, chiar și în situații neobișnuite, cum este cea pe care o traversăm acum, considerată fără precedent de la încheierea ultimei conflagrații mondiale. Prin urmare, este necesară protejarea resurselor importante fără de care funcționarea devine imposibilă, adică a angajaților, a serviciilor IT, a furnizorilor externi etc.”, spune Kurt Weber, directorul general al Horváth & Partners România.

Chiar dacă urgența este menținerea imediată a businessului pe linia de plutire, cine nu gândește următorii pași are mari șanse să nici nu mai aibă posibilitatea să-i facă. Planul de business continuity (pe care ar fi trebuit să-l aveți deja) a intrat în acțiune, ați luat măsuri pentru siguranța angajaților și lucrul de la distanță a devenit regulă pentru toți angajații care pot face acest lucru fără a afecta activitatea companiei. Unele companii și-au închis facilitățile de producție sau punctele de vânzare, în timp ce altele luptă să facă față creșterii cererii (de exemplu, producătorii de alimente sau cei de… hârtie igienică).

Mulți lideri din companii se concentrează acum pe acest aspect, dar ei trebuie să fie sprijiniți în luarea rapidă a deciziilor care pot salva businessul. “Există o combinație toxică de lipsă de acțiune și paralizie care împiedică luarea deciziilor importante. De asta este nevoie ca liderii să determine scara, ritmul și anvergura acțiunilor ce trebuie întreprinse la nivelul businessului”, arată o analiză a McKinsey & Company.

Compania trebuie să reziste și în perioada imediat următoare fluxul de numerar trebuie controlat foarte bine, fiindcă solvabilitatea va fi principala armă împotriva crizei. Dar nu este decât un aspect al întăririi businessului, fiindcă șocul provocat de noul coronavirus va schimba radical felul în care se face business în majoritatea domeniilor, iar consumatorii vor fi supuși unor presiuni financiare și personale importante. Businessurile trebuie să pornească de la premisa că nimic nu va mai fi la fel și să construiască strategii pe baza acesteia.

Iar când revenirea va fi posibilă, reactivarea lanțului de furnizori va fi o provocare majoră. Reluarea producției sau a vânzărilor va depinde de cea mai slabă verigă a acestui lanț. Dacă principalul tău furnizor de faruri cu LED s-a închis și nu ai pregătite alternative, nu vei putea face mașinile electrice atât de solicitate de clienți. Următorul pas va fi cel pe care poate compania l-a evitat mult timp, fiindcă se concentra pe maximizarea profitului: reimaginarea businessului.

Este ocazia perfectă de a gândi diferit ceea ce face organizația ta, fiindcă și angajații și clienții vor gândi complet diferit după ce pandemia se va fi sfârșit. Se schimbă felul în care trăim, cum muncim și cum folosim tehnologia. Online-ul și digitalizarea va trebui puse pe primul plan de către orice companie care vrea să supraviețuiască și să prospere după 2020. Apoi, în sectorul industrial s-ar putea produce o mutare a focusului de la eficiență și costuri scăzute la reziliență, prin mutarea facilităților de producție mai aproape de utilizatorul final, pentru a limita efectele întreruperii aprovizionării în momente dificile.

5 pași către noua realitate

Simpla asigurare a supraviețuirii companiei nu este suficientă. Businessul trebuie să continue și să fie pregătit pentru lumea de după COVID-19. Iată cum:

  1. Reacția rapidă – Liderii trebuie să ia rapid decizii importante legate de magnitudinea, ritmul și anvergura acțiunilor ce trebuie întreprinse pentru a salva businessul.
  2. Rezistența – Fluxul de numerar trebuie controlat foarte bine, fiindcă solvabilitatea va fi principala armă împotriva crizei. Businessurile trebuie să pornească de la premisa că nimic nu va mai fi la fel și să construiască strategii pe baza acesteia.
  3. Revenirea – Reactivarea lanțului de furnizori va fi o provocare majoră. Reluarea producției sau a vânzărilor va depinde de cea mai slabă verigă a acestui lanț. Căutați încă de pe acum alternative în fiecare punct al businessului.
  4. Reinventarea – Este ocazia perfectă de a gândi diferit ce face organizația ta, fiindcă și angajații, și clienții vor gândi complet diferit după ce pandemia se va fi sfârșit. Online-ul și digitalizarea va trebui puse pe primul plan de către orice companie care vrea să supraviețuiască și să prospere după 2020.
  5. Reformarea – Trebuie să ne așteptăm la schimbări radicale la nivel de societate. Guvernele se vor simți îndreptățite să controleze mai strict anumiți factori care au facilitat răspândirea rapidă a noului coronavirus. Companiile trebuie să fie pregătite pentru schimbări ale politicilor legate de infrastructură, fiscalitate și chiar muncă.

Un articol BIZ România

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

7 + seven =