Cat de mult a afectat pandemia..." />

COVID-19: Sumar de transport ITF

Cat de mult a afectat pandemia piata transportului de marfuri?

 

Restricțiile de mobilitate pentru combaterea răspândirii Covid-19 ar putea reduce transportul global de marfă cu până la 36% până la sfârșitul anului 2020, potrivit unei simulări realizate de Forumul Internațional al Transporturilor.

Transportul de mărfuri urbane este mai rezistent, deoarece cumpărăturile online sporite înseamnă si activități de livrare.

Emisiile de CO2 asociate cu transportul de marfa au scăzut semnificativ.

 

Problema

Covid-19 s-a răspândit rapid din China în întreaga lume pentru a deveni o criză globală de sănătate. Au fost instituite restricții severe pentru a opri răspândirea virusului și pentru a se evita prăbușirea sistemelor de asistență medicală în multe țări. Un rezultat al eforturilor de a împiedica răspândirea  pandemiei a fost o reducere dramatică în activitatea de transport.

Estimarea impactului acestor restricții este dificilă deoarece evenimentele continuă să se desfășoare. In același timp, scenariile bazate pe presupuneri credibile sunt cruciale pentru modelarea unei politici eficiente ca răspuns la provocarea coronavirusului. Pentru o evaluare inițială a impactului potențial al Covid-19 asupra transportului de marfă global transport, Forumul internațional al transporturilor a integrat măsurile de restricție în vigoare în modelele sale interne de activitate de transport global utilizate pentru ITF Transport Outlook 2019. Pe baza acestui lucru, au fost calculate proiecții actualizate pentru volumele de transport de marfă în 2020.

 

Descoperirile

Restricțiile actuale de mobilitate și activitate din întreaga lume ar putea duce la o reducere puternică a volumelor globale de transport de marfă în 2020 – de mai mult de o treime. În general, transportul de marfă, măsurat în tone-kilometri, se estimează a fi cu 36% sub nivelul prevăzut fără Covid-19 pentru anul acesta. Activitate de transport marfă non-urbană, adică transport național și internațional de mărfuri în afara orașelor, ar putea fi cu 37% mai scăzut în general, comparativ cu estimarea pentru volumele globale de marfă pentru 2020 fără Covid19.

Diferențele regionale sunt semnificative. O reducere de peste jumătate este prevăzută pentru țările ASEAN, Rusia / Asia Centrală și India. Pentru China, impactul este cu puțin peste un sfert mai mic pentru transportul de marfă. Europa și America se află la mijlocul intervalului, cu reduceri de aproximativ 40%; țările andine se preconizează că vor fi cel mai puternic lovite, cu o scădere de 50% a activității de marfă in transportul non-urban.

Proiecția impactului Covid-19 asupra transportului de mărfuri și emisiilor de CO2 asociate pentru 2020 poate fi consultat AICI

Este de așteptat ca transportul de marfă între orașe sa fie semnificativ mai puțin afectat decât cel național și internațional. Proiecțiile actualizate văd activitatea de marfă urbană cu 8% sub estimarea făcută fără Covid-19.

Un motiv pentru aceasta este creșterea cumpărăturilor online în timpul blocării în multe țări, care a dus la mai multe livrări de achiziții făcute online. Asociat cu acest fenomen este numărul crescut de vehicule care livrează mărfuri în orașe, în ciuda scăderii volumului.

Impactul proiectat al Covid-19 asupra activității de transport de marfă în 2020 ar duce la o reducere cu 28% a emisiilor de CO2 asociate cu aceasta activitate. Emisiile de dioxid de carbon provenite din transportul de marfă național și internațional par a fi scăzut cu până la o treime (30%) fata de situația prevăzută fără impactul Covid-19. În cazul transportului de marfă urbane, scăderea este doar de 14,5%, dar încă semnificativa.

Cele mai puternice reduceri ale emisiilor ar avea loc în Federația Rusă și Asia Centrală, cu 54%. În toate celelalte regiuni, reducerile de CO2 nu ating 50%, deși sunt încă mari: doar China înregistrează o reducere mai mică de 25% a emisiilor de CO2 provenite din transportul de marfă non-urban. Pentru livrările urbane, scăderea CO2 variază de la 10% la puțin peste 20.

 

Ipotezele

Trei elemente principale modelează ipotezele care stau la baza acestor proiecții:

1) impactul estimat al restricțiilor de activitate și mobilitate,

2) gradul de restrângere a activității și a mobilității in fiecare regiune sau țară și

3) durata restricțiilor.

În cazul transportului non-urban, mărfurile sunt grupate în cinci categorii: extragere și prelucrare de resurse energetice; extragere de minerale; animale; hrană și produse manufacturate și textile. Transportul urban de marfă este diferențiat în: transportul de colete și altele.

Impactul asumat al restricțiilor folosește trei niveluri diferite: blocaj național, blocaj regional si restricții de mobilitate.

În cazul unui blocaj național, se estimează că transportul de marfă non-urban va scădea cu până la 90% pentru transportul animalelor; 40% pentru extragerea mineralelor; 30% pentru extragerea energetică si prelucrare; și 25% pentru produsele fabricate. Pentru transportul de marfă urban, o blocare națională ar putea genera o creștere de 20 până la 40% pentru transportul coletelor, măsurată în tone-kilometri. Pentru celelalte transporturi urbane pe de altă parte, rulajul de marfa ar putea scădea cu până la 50%. Rezultatul final pentru fiecare regiune depinde de raportul dintre transportul de colete și celelalte.

Estimările pentru impactul unui blocaj regional sunt oarecum similare cu cele ale unui blocaj național, cu reduceri comparativ mai mici. Pentru această analiză, a fost presupusă reducerea activității de marfă cu două treimi (66%) în comparație cu o blocare la nivel național.

Pentru al treilea nivel – restricții de mobilitate – efectele variază considerabil. Prin urmare, estimarea impactului este plină de incertitudini. In acest analiză, restricțiile de mobilitate reduc activitatea de marfă non-urbană cu până la 25% în timp ce transportul de marfă urban se presupune că nu suferă niciun impact semnificativ.

Din punct de vedere geografic, nivelul restricțiilor a fost diferențiat pe baza informațiilor disponibile despre măsurile luate în aceste țări la momentul scrierii sumarului. Durata restricțiilor a fost presupusă a fi de trei luni. A fost adăugată o perioadă suplimentară de ajustare de șase luni înainte ca mobilitatea să revină la nivelurile preCovid-19.  Transportul non-urban se presupune a fi între 2% și 10% sub nivelurile preCovid-19, în funcție de marfă, iar transportul de marfă urban nu mai este redus semnificativ.

Impactul estimat depinde de durata restricțiilor de activitate și de mobilitate, dar și de compoziția mărfurilor din traficul de marfă din țară. După cum s-a discutat mai sus, in regiunile cu o prezență mai mare a efectivelor de animale, extracția mineralelor, extragerea și procesarea energetică se va observa o reducere mai mare a volumului de marfă. La fel si in cazul piețelor cu producție manufacturiera intensă.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

two × 5 =