Corneliu Birtok – Băneasă dezvăluie secretele filtrului de aer supraaspirant

O invenție româneasca 100% a fost premiată cu media de aur la Salonul de la Geneva

Corneliu Birtok-Băneasă este unul dintre cei mai titraţi inventatori români la saloanele internaţionale de inventică. Filtrul de aer supraaspirant, conceput de el, care promite economii de carburant de până la 12%, a născut discuții interesante printre automobiliştii români, dar şi recunoaştere internaţională, prin multiple premii acordate la saloanele de inventică. Inginerul hunedorean a avut amabilitatea de a acorda Revistei Mişcarea un interviu.

Orice invenţie răspunde unor nevoi, aduce ameliorări în viaţa noastră. Ce aduce nou, din acest punct de vedere, produsul dvs., numit filtru de aer supraaspirant sau multifuncţional?
Problema tehnică pe care o rezolvă acest filtru universal constă în creşterea volumului de aer filtrat disponibil pentru alimentarea motorului cu ardere internă. Avantajele imediate care se observă sunt: accelerarea vitezei aerului la intrare și la ieșire, reducerea rezistențelor gazodinamice, captarea și direcționarea fluxului de aer.

Aceste avantaje conduc la creșterea puterii motorului cu 8% – 9%, rezultând o reducere a consumului de combustibil (benzină, motorină, GPL) de până la 12%. Cu filtrul supraaspirant la 2.600 rotații pe minut (rpm) avem aceeași putere a motorului ca la 3.000 rpm, cu filtrul clasic. Pe lângă reducerea costurilor directe, care, pentru o industrie a transporturilor în UE, poate însemna miliarde de euro anual, filtrele de aer supraaspirante sunt foarte prietenoase cu mediul înconjurător. La fiecare 100 km parcurși, datorită reducerii consumului, aerul este mai curat cu 2 – 5 kg de emisii de CO2 şi alte gaze nocive.

7,15% – Economia de carburant, în cazul unui motor cu benzină, testat două săptămâni în laboratoarele de motoare ale Facultății de Inginerie din Hunedoara, sub coordonarea Sef Lucrari Dr. Ing. Sorin Rațiu.

Care e principiul de funcţionare? Cum sunt obţinute aceste performanţe superioare?
Fiecare tip de filtru creat de mine are anumite particularităţi ce explică performanţele. Filtrele supraaspirante cilindrice oferă rezistență gazodinamică minimă, în timp ce acelea cu difuzor intern oferă un grad sporit al coeficientului de umplere cu aer a cilindrilor.

Filtre supraaspirante cilindrice cu radiatoare de răcire prerăcesc aerul absorbit înainte de intrarea în motor, iar cele cu captator extern de absorbție oferă un efect de supraalimentare, care crește proporțional cu viteza de deplasare. Filtrele supraaspirante directe generează un efect de supraalimentare, prin creșterea cantității de aer în cilindri, iar cele supraaspirante inversate schimbă cu 180° fluxul de aer absorbit și măresc coeficientul de umplere. Filtrele supraaspirante F1 uniformizează, turbionează și purifică aerul la formarea amestecului de carburant în motoarele cu ardere internă, iar cele de tip XYV (destinate maşinilor de competiţie, raliu, drift) cresc viteza aerului prin filtru .

8% – 9% – Poate crește puterea unui motor ce folosește un filtru supraaspirant.

Monitorizarea atentă mi-a mai reliefat încă un aspect important, care în cercetarea mea a însemnat un moment de cotitură. În perioada exploatării pe timp de vară a motoarelor cu ardere internă instalate pe autovehicule, am constatat două neajunsuri ale filtrelor supraaspirante. Primul: un efect de aspirație insuficient al aerului, din cauza montării acestora în compartimentul motor, unde curenții de aer sunt turbulenți, iar curgerea aerului din jurul filtrului nu e laminară, ci turbulentă, randamentul volumetric suferind penalizări.

Al doilea: creșterea temperaturii aerului absorbit, datorită montării în compartimentul motor, zonă care e supusă radiațiile termice (a radiatorului de răcire și a galeriilor de evacuare în sine). Supraîncălzirea amestecului proaspăt conduce la creșterea temperaturii de funcționare a motorului și scăderea puterii motorului.

2 – 5 kg de CO2 și alte emisii mai puțin în atmosferă, prin folosirea acestor tip de filtre.

Plecând de la neajunsurile menționate, s-a proiectat un sistem de admisie eficient pentru motoarele cu ardere internă, denumit sistem dinamic de transfer al aerului (SDTA). Acesta are rolul de a îmbunătăți circulația aerului spre filtrul de aer, prin compartimentul motor. Pe scurt, avantajele SDTA sunt următoarele: captarea fluxului de aer din afara compartimentului motor, transferul aerului către filtru are o curgere concentrată laminară; temperatura scazută a aerului asigură o îmbunătățire a gradului de umplere; se creează un ușor efect de supraalimentare, care crește proporțional cu viteza deplasării autovehiculului; se realizează o îmbunătățire a procesului de ardere; se tinde spre o admisie dinamică; permite scurtarea distanţei dintre filtru și galeria de admisie. Deflectorul dermic intregrat protejează filtrul supraaspirant de radiațiile termice provenite de la radiatorul de răcire și motor.

Aceste filtre funcţionează pe orice fel de maşini? Sunt anumite cerinţe în vederea funcţionări corecte a acestora?
Efectul filtrelor supraaspirante e valabil, dacă motorizarea este în stare tehnică bună (neexistând consumuri excesive de carburant din alte defecțiuni) și modul de condus e normal. Filtrele supraaspirante pot fi implementate la orice utilaj sau mașină care folosește motorul termic. Modele de autovehicule cărora le-am aplicat filtrele supraaspirante sunt: Audi, Volkswagen, Opel, Skoda, Dacia, Renault, Nissan și Ford. Numărul filtrelor instalate: 450, într-o perioadă de 8 ani. Autobuze la care am aplicat până acum soluția filtrelor: Guleryuz, Turkkar, Renault, DAF, MAN. Toate rezultatele sunt la fel de bune.

În oraşe, din ce în ce mai poluate şi mai aglomerate cu vehicule, există o preocupare crescândă pentru diminuarea emisiilor gazelor de ardere. Aţi încheiat vreun parteneriat cu vreo administraţie locală?
În anul 2011 am început o colaborare cu Societatea de Transport Public Alba Iulia, una dintre cele mai dezvoltate din țară. La început, am montat un singur filtru, pe un autobuz, însă după puține săptâmâni societatea a dorit extinderea experimentului la trei autobuze.

Am testat filtrele 3 luni şi jumătate, atât în condiţiile de toamnă (15 – 21 grade Celsius), cât şi în condiţii de iarnă (-15 grade Celsius). Economia de combustibil constatată a fost semnificativă: 8 – 12 l/100 km. Concret, cele trei autobuze au parcurs în perioada de testare peste 18.000 km, economia realizată fiind de 1.500 l de motorină, adică peste 2.000 de euro. Dacă ţinem cont că prin arderea unui litru de motorină se degajă aproximativ 270 g CO2, 16 – 20 g de hidrocarburi, pulbere (sub formă de gudron) şi SO2 (bioxid de sulf), rezultă că oraşul Alba Iulia a fost mai curat cu 400 de kg de emisii de CO2 şi alte gaze nocive.

Există o recunoaştere a autorităţilor tehnice din domeniu auto pentru filtrul supraaspirant?
De la finalul lunii octombrie 2012, filtrele supraaspirante sunt un produs românesc 100 %, certificate RAR – OCP, fapt ce poate fi verificat pe site-ul de Internet al Registrului Auto Român.

Puteți menționa câteva dintre cele mai importante distincții primite de invențiile dvs.?
Premiile sunt numeroase, nu am posibilitatea aici a le enumera pe toate. Menționez doar că au fost 13 medalii de aur (la Saloane din Bruxelles, Geneva, Moscova, Zagreb, Kuweit), trei medalii de argint (Geneva, Moscova, Bruxelles) și două de bronz, la Zagreb și Geneva. Acestora li se adaugă 13 premii speciale. La Salonul Internațional de Inventică INNOVA Bruxelles, din octombrie 2012, am primit medalie de aur pentru filtrul de aer supraaspirant universal. Cel mai prestigios premiu este Premiul WIPO pentru “Cel mai bun inventator” al Salonului Internațional de Invenții MOSCOVA 2010 acordat de Organizația Mondială pentru Proprietate Intelectuală GENEVA.

Care a fost reacția transportatorilor după ce ați pus pe piață aceste filtre?
Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI), înțelegând și apreciind utilitatea acestei invenții, m-a contactat anul trecut și de atunci am început o colaborare, pe care o dorim cât mai rodnică.

În final, spuneți-ne, vă rugăm: cei interesați cum pot fi consiliați și de unde pot cumpăra produsele dvs.?
Informații foarte utile pot găsi pe site-ul www.corneliugroup.ro, iar achiziția filtrelor supraaspirante se face din Deva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

sixteen + 6 =