Industria constructoare de autovehicule c..." />

Convoaie inteligente

Industria constructoare de autovehicule cercetează domeniul mașinilor autonome de câteva decenii. Imaginile cu convoaie de automobile General Motors rulând autonom au provocat o puternică impresie în anii 70. Tehnologiile studiate nu au evoluat rapid dar procesele perfecționate de atunci au început să devină dotări standard. Frânarea de urgență anticoliziune și asistența la păstrarea benzilor (line assist) sunt două dintre exemplele mai noi.

Cercetarea și inovarea este derulată de industria producătoare dar susținerea instituțională este tot mai importantă în Europa. La Conferința de Transport Scania 2012 din 14 noiembrie 2012 de la Bruxelles, Vice-președintele Comisiei Europene Siim Kallas a susținut un discurs în care, printre alte aspecte ale progresului transporturilor rutiere, a exprimat suportul comisiei pentru o altă tehnologie studiată în ultimele decenii: transportul în convoaie inteligente. Iată cum o tehnologie studiată pentru obținerea autovehiculelor autonome își găsește perspective în domeniul transporturilor.

Noile imperative rutiere

Aplicabilitatea tehnologiilor care stau la baza acestei propuneri a fost validată de imperativele noului mileniu: reducerea noxelor, reducerea consumului și siguranța rutieră. Deși încă îndepărtată, autonomia totală a vehiculelor dă rezultate prin ramuri distincte ale procesului de cercetare.

Schimbările climatice, congestionarea traficului, dependența excesivă a transportului de combustibili fosili și siguranța rutieră sunt cele mai importante provocări pentru sectorul rutier.

Europa trebuie să reducă emisiile gaze cu efect de seră cu 80% până-n 2050 dar, deocamdată, traficul crescând a dus la creșterea emisiilor totale o cincime din emisiile totale din UE provin din domeniul rutier iar transportul de marfă produce cam un sfert din această fracțiune. Vehiculele de transport marfă sunt responsabile și de 4500 din cele 35 000 de accidente mortale înregistrate în UE în anul 2011.

Până la finalul anului 2012, Comisia Europeană este așteptată să propună strategia “Putere curată pentru transport”.

Convoiul de camioane

În acest context este experimentat transportul în convoaie inteligente. Comunicațiile moderne dublate de softuri performante pot asigura deplasarea în convoi cu facilități de automatizare a vitezei de deplasare, asistență de păstrare a benzii și frânare automată.

Nu este urmărită, pentru moment, autonomia vehiculelor ci reducerea consumului, reducerea congestiilor și creșterea siguranței. Iar la acest capitol noile tehnologii dezvoltate pot contribui esențial.

Circulația în convoi asigură un regim constant de deplasare pentru toate camioanele și reducerea frecării cu aerul, proces care la camioane generează o mare parte din consumul de combustibil.

Fenomenul poate fi observat și la cursele cicliste de viteză unde conducătorul plutonului asigură un regim mai lejer de deplasare pentru cel din spatele lui.

Și în Formula 1 se pot vedea fenomene derivate din acesta, atunci când urmăritorul profită de rularea în siajul urmăritului. La efectuarea depășirii, mașina din spate profită de rezerva de putere asigurată de un rulaj mai puțin solicitant și de un oarecare fenomen de aspirație datorat diferențelor de presiune.

Rularea camioanelor în convoi la distanțe mici între ele nu ar fi posibilă fără sisteme electronice avansate de gestiune a procesului de accelerare sau frânare automată.

Deplasarea în convoi cu viteză economică ar solicita atenția șoferului peste limitele normale și ar afecta siguranța deplasării. Așadar, șoferul nu este înlocuit, ci este doar asistat pentru gestionarea unor procese foarte solicitante.

Deplasarea în convoi nu este posibilă pe toate drumurile dar rularea pe autostrăzi este partea cea mai întinsă a unei curse. Sunt șoferi de ai noștri care au plătit amenzi în Elveția pentru nerespectarea distanței impuse între vehicule, pe traseele montane.

Chiar și pe drumuri normale, de câmpie, distanța între vehicule are două repere importante: asigurarea siguranței în cazul frânării bruște și asigurarea unui spațiu normal pentru ca alte vehicule să poată depăși în condiții normale.

Alte elemente ale strategiei sustenabilității

Convoiul de camioane a fost evocat în discursul Vice-președintelui Siim Kallas ca un element extrem de concept imaginativ transpus în realitate. La îndemâna noastră sunt și alte procese care nu ne solicită nouă și autorităților decât un efort de voință.

Referitor la strategia aflată în definitivare, ea va sprijini tranziția la economia eficientă din punct de vedere al resurselor, așa cum este stabilit în Carta Albă a Transporturilor din anul 2011.

Unul din motivele totalei dependențe de combustibilii fosili este ezitarea participanților la trafic față de cumpărarea de vehicule cu carburanți alternativi, din cauza lipsei infrastructurii de realimentare sau reîncărcare. Comisia pare determinată să susțină dezvoltarea acestei necesare infrastructuri dar și să prezinte un proces legislativ coerent și clar.

Într-un recent interviu acordat revistei noastre, Adrian Porumboiu care este un mare producător agricol dar și un transportator important, dădea un contraexemplu de incoerență sau inconsecvență. După ce a fost încurajat să dezvolte o fabrică de biocombustibil, a fost lipsit de sprijinul legislativ care putea asigura acestei activități profitabilitatea necesară.

Este luată în considerare legislația cu privire la masele și dimensiunile maxim admise, unele prevederi ale acesteia datând din anii 80. Scopul este eficientizarea transportului și realizarea economiei de carburat cu emisii reduse de noxe.

De exemplu, prin reducerea coeficientului de rezistență la înaintare cu ajutorul spoilerelor spate, se poate reduce consumul de combustibil la regimul de croazieră cu 6-12%. Ceva trebuie întreprins pentru a permite camioanelor și remorcilor să devină mai aerodinamice, fără a afecta capacitatea de încărcare.

Se estimează că peste 1% din PIB-ul zonei Euro este costul plătit de economie pentru congestionarea traficului. Toate aspectele legate de infrastructură, inclusiv congestia, sunt privite în ansamblul lor. Sistemul de taxare a infrastructurii este privit ca o sursă de dezvoltare și întreținere a drumurilor dar și ca o sursă de stimulente de acordat pentru achiziționarea de camioane ecologice.

Întregul pachet de tehnologii cunoscut ca ITS sau Inteligent transport Systems, reduc accidentele mortale cu 10% și cu același procent și costurile datorate congestiilor de trafic. Prin noua strategie anunțată, Comisia Europeană intenționează să mențină locul Europei acolo unde este deja: în avangarda modială a producătorilor de autovehicule.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

seventeen + 6 =