Liderii ce..." />

Convenția privind statutul juridic al Mării Caspice

Liderii celor cinci state care au ieșire la Marea Caspică – Kazahstan, Rusia, Iran, Azerbaidjan și Turkmenistan – au semnat în timpul celui de-al cincilea summit de la Marea Caspică, în orașul kazah Aktau, o declarație de referință care determină statutul juridic al mării.

După destrămarea Uniunii Sovietice, au existat dispute despre felul în care linia de coastă ar trebui împărțită între cele patru state nou-emergente și Iran.

După mai mult de 20 de ani și mai mult de 50 de reuniuni ale grupurilor de lucru pentru pregătirea Convenției privind statutul juridic al Mării Caspice, cele cinci state membre și-au unit forțele și deschid un nou capitol de cooperare în domeniile transportului, comerțului, energiei și ecologiei.

Cei cinci șefi de state care au semnat convenția au convenit asupra a 15 mile de ape teritoriale suverane, în plus față de încă 10 mile marine de zonă de pescuit, dincolo de care vor exista ape comune.

„Țările care au semnat convenția sunt de acord să pună în aplicare și să urmeze principalele puncte ale acordului nostru”, a declarat președintele Republicii Kazahstan, Nursultan Nazarbayev. „Marea Caspică este un loc al bunei vecinătăți și al prieteniei. Toate statele limitrofe vor folosi marea într-un mod pașnic și toate țările vor respecta suveranitatea independentă a tuturor celorlalte țări. În Marea Caspică, nu vor exista baze militare ale nici unei țări străine. ”

Pentru președintele iranian Hassan Rouhani, securitatea a reprezentat o prioritate majoră. „Unul dintre cele mai importante elemente ale acestui acord este că nici o armată străină nu poate intra în această zonă”, a declarat Rouhani, în mod clar – deși nu face referire în mod explicit la Statele Unite. „Am afirmat clar că nici o armată străină sau marină nu poate opera în Marea Caspică. Prin luarea acestei decizii, am îmbunătățit securitatea în întreaga regiune și acest lucru este foarte important pentru noi toți”.

Pe lângă convenție, miniștrii au semnat un acord interguvernamental privind cooperarea comercială și economică, precum și un acord privind transportul.

În declarația sa, președintele rus Vladimir Putin a ales, de asemenea, să se concentreze asupra amenințărilor de securitate și amenințărilor teroriste: „Problema securității este cea mai importantă pentru țările de la Marea Caspică, trebuie să răspundem amenințărilor internaționale cu care ne confruntăm. Trebuie să ne amintim că Marea Caspică este într-adevăr aproape de zonele de conflicte internaționale și aproape de zonele de activitate teroristă, cum ar fi Orientul Mijlociu și Afganistan „.

Activitatea din porturile caspice din Kazahstan a înregistrat o creștere semnificativă

Apostolos Staikos, din partea Euronews, a călătorit în regiunea Mangystau din Kazahstan pentru a asista la ceremonia de deschidere a portului Kuryk, la care a participat și președintele țării.
Portul face parte dintr-o rețea de coridoare de transport internațional. Capacitatea complexului feroviar-ferry și a celui de automobile este de peste șapte milioane de tone de mărfuri pe an.
Infrastructura de-a lungul zonei de serviciu vamale a portului va putea procesa vehicule în mai puțin de 30-40 de minute.

„În ultimii 5 ani, Kazahstanul a mărit capacitatea de transport a porturilor caspice din Aktau și a noului port Kurik, de la 6 milioane la 25 milioane de tone pe an”, explică Kanat Alpysbayev, președintele Companiei Naționale KTZ. „Aceasta este o creștere majoră în care vedem o creștere potențială. Este un loc unde poți face afaceri, unde poți să faci logistică și în principiu oferim servicii competitive.

Companiile de transport și logistică din Azerbaidjan, Georgia, Turcia, Turkmenistan, Iran, China, Rusia și Uzbekistan au fost prezente la întâlnire.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twelve + 5 =