Când România a intrat în UE, a ..." />

Controlul în Codul Vamal al UE

Când România a intrat în UE, a adoptat codul vamal al acesteia. Cu procedurile a fost și este mai greu. Nici un birou vamal nu a demonstrat acest fapt mai bine ca biroul din Terminalul Constanța Sud.

Evoluțiile recente din domeniul aplicării legislației vamale ne fac să apreciem că biroul din terminal, ca și celelalte, acționează conform semnalelor emise de autoritatea centrală.

Dacă autoritatea centrală dovedește prea multă originalitate în a aplica legislației europene, de ce ar proceda birourile altfel?  Să analizăm pentru început unde trebuie să ajungem.

Controalele vamale în noul Cod Vamal european

Autorităţile vamale pot face toate controalele vamale pe care le consideră necesare. Acestea, altele decât verificările prin sondaj, se bazează în principal pe analiza riscurilor, făcută prin tehnici de prelucrare electronică a datelor, pentru a identifica şi evalua riscurile şi a elabora contramăsurile necesare, pe baza criteriilor stabilite la nivel naţional, la nivelul Uniunii şi, în măsura în care e posibil, la nivel internaţional.

Autorităţile vamale identifică astfel diferitele nivele de risc asociate mărfurilor supuse controlului vamal sau supravegherii vamale, pentru a stabili dacă mărfurile trebuie supuse unor controale vamale specifice şi, în caz afirmativ, locul în care se vor face aceste controale. La stabilirea criteriilor şi standardelor comune de risc, măsurilor de control şi domeniilor de control prioritare, se ţine cont de:

• proporţionalitatea în raport cu riscul;

• urgenţa necesităţii aplicării controalelor;

• impactul probabil asupra fluxurilor comerciale, în fiecare stat membru, asupra resurselor pentru control.

Domeniile de control prioritare trebuie să acopere anumite regimuri vamale, tipuri de mărfuri, rute de trafic, mijloace de transport sau operatori economici ce fac obiectul unor nivele ridicate de analiză de risc şi de controale vamale într-o anumită perioadă.

De unde pornim

Pe 21 martie, cozile de camioane la frontiera cu Moldova se întindeau pe 10 kilometri, iar containerele marilor retaileri aglomerau terminalele din Constanța. Prin ordin al şefului ANV, toate camioanele și containerele trebuiau scanate, în cadrul acțiunii Antitabac 2013.

Când scanerul se blochează sau se mai defectează, suprasolicitat fiind, nici un vameș nu îndrăznește cumva să se gândească la controlul fizic. Preferă să aștepte, dar să respecte ordinul șefului.

Și în Codul Vamal actual, principiul ce guvernează controlul vamal e analiza de risc. Se mai pot face controale și prin sondaj sau după alte criterii, dar nicăieri nu se vorbește despre controlul generalizat.

În UE, o asemenea conduită e de neconceput, pentru că eforturile depuse pe parcursul multor ani au dus la un sistem ce poate face mai mult. Fără risipă de resurse și, mai ales, fără a bloca punctele de frontieră și afecta grav comerțul unui stat. Ce spune comunicatul?

În perioada 04–17 martie 2013, ca urmare a desfășurării acțiunii „Antitabac 2013”, în vederea combaterii traficului ilicit cu țigarete la frontiera noncomunitară, structurile de supraveghere și control din cadrul Autorității Naționale a Vămilor au reținut în vederea confiscării un număr de aproximativ 1.326.000 de țigarete de contrabandă și 13 autoturisme folosite la transportul acestora. Valoarea amenzilor contravenționale aplicate a fost de aproximativ 2.509.000 de lei.

Așadar, au fost confiscate țigări și autoturisme, cu care acestea au fost transportate. Nici vorbă de camioane. Pentru a depista contrabandiștii cu autoturismele cu țigări dosite, au fost blocați sute de transportatori și comercianți.

Precedente

Scanarea tuturor camioanelor și containerelor nu a apărut de nicăieri. Scanarea totală sau alte măsuri ce au bulversat transportul au mai fost luate. Dacă reprezentanții transportatorilor sau alte instituții și organizații implicate vor avea succes în demersurile lor, ar trebui să poată determina vama să nu mai ia astfel de măsuri în viitor. Prin absurd, am putea ajunge la control fizic total și la eliminarea tuturor elementelor de contrabandă din transporturi. Dar transportul și comerțul în asemenea condiții nu ar supraviețui.

În ultimii ani, a mai fost anulată, discret, dar rușinos, o altă măsură prin care se dispunea tot scanarea totală. În perioade dificile, toți cei implicați în economie trebuie să demonstreze deschidere spre soluții mai dure.

Transportatorii chiar au arătat deschidere spre controlul, sub o formă sau alta, transporturilor cu mărfuri accizabile. Efectele măsurii luate de vamă arată că limita normalității a fost depășită.

Pentru a ajunge la facilitățile actualului sistem electronic vamal, au fost investite miliarde de euro în toată Europa, alocate numere unice de înregistrare pentru transportatori și comercianți, introduse declarații obligatorii înainte de intrarea în UE. Nu putem accepta că efortul a fost în zadar. Și la adoptarea noului Cod Vamal al UE în România diferența o va face implementarea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × four =