Organismul european..." />

Condiții mai dure pentru testele Euro NCAP

Organismul european specializat în evaluarea nivelului de securitate oferit de automobilele noi, EuroNCAP, anunță actualizarea protocolului după care acordă celebrele stele. Demersul se înscrie în procesul de adaptare periodică a sistemului de evaluare la evoluția tehnologică înregistrată de noile modele de automobile lansate pe piață.

Criteriile de evaluare a automobilelor în urma crash-testelor Euro NCAP se înăspresc din nou. De altfel, din 1997 și până în prezent, protocoalele Euro NCAP au evoluat periodic, pentru a ține pasul cu realitatea de pe piață, în materie de securitate. Astfel, în prezent evaluările vizează atât protecția oferită pasagerilor adulți, cât și copiilor, precum și pietonilor. Sistemele de asistență la condus sunt și ele, mai nou, evaluate. Chiar dacă s-a introdus un sofisticat sistem de punctare, celebrele stele au fost păstrate, evaluarea maximă fiind în continuare, după cum se știe, cea de cinci stele.

Prima schimbare majoră constă în modul de simulare a impactului frontal. De 23 de ani, testele se făceau prin simularea unui șoc la viteza de 64 km/h, cu un obstacol fix (un zid deformabil). De acum încolo, viteza scade la 50 km/h, iar obstacolul se va afla și el în mișcare, tot cu 50 km/h. Astfel, se încearcă simularea impactului frontal între două vehicule, tipul de accident rutier care se soldează cu cel mai mare număr de decese și de răniri grave. Evaluarea noului tip de crash-test va viza protecția oferită atât conducătorului, cât și celorlalți ocupanți ai vehiculului.

Și modul de evaluare a impactului lateral a fost adus la zi, prin ridicarea gradului de severitate a testului. Va fi luat în calcul inclusiv riscul de rănire între ei a pasagerilor, cu scopul de a încuraja constructorii să generalizeze dotarea automobilelor cu airbag-uri montate între scaune.

Potrivit 24auto, odată cu introducerea pe scară largă a sistemelor de asistență la condus, începând din 2014, automobilele au început să fie testate și din exterior, cu scopul de a evalua eficiența frânării autonome de urgență (AEB) și a sistemului de menținere a benzii de rulare. Începând de anul acesta, cele două funcționalități vor fi testate pentru o plajă mai largă de situații, alături de modul de detectarea pietonilor, a neatenției șoferului sau a stării de oboseală a acestuia.

Securitatea post-accident va fi și ea evaluată de acum încolo. Va conta precizia cu care detaliile sunt furnizate echipelor de intervenție, prin intermediul dispozitivului de apelare în caz de urgență eCall, devenit obligatoriu începând din 2018. Euro NCAP va recompensa modelele al căror sistem eCall va furniza, pe lângă locul accidentului, și informații referitoare la tipul de coliziune și gravitatea acesteia.

Printre noutățile introduse acum de Euro NCAP se numără și un nou model de manechin. Denumit Thor, acesta este cel mai elaborat manechin de crash-test din lume.

Criza Covid-19 a stopat deocamdată testele Euro NCAP. Noul protocol este deja în vigoare, însă primele rezultate conform acestuia vor fi publicate în cursul verii 2020. Euro NCAP avertizează că, în noul context, este posibil ca unele modele să ”piardă” din stele. Nu înseamnă că între timp au devenit mai nesigure, ci doar că, pe scala de evaluare, de-acum este loc și pentru mai bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

20 − thirteen =