Cond..." />

Condamnarea lui Fenechiu şi învățămintele clasei politice

Condamnarea recentă a ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, la cinci ani de închisoare ridică mai multe semne de întrebare asupra modului în care partidele îşi selectează membrii însărcinați cu gestionarea averii publice.

Sunt partidele cu adevărat interesate să numească oameni incoruptibili la cârma ministerelor? Oare nu e ciudat că un ministru ce are pe mână o avere publică de miliarde de euro ajunge să fie cercetat pentru încălcări ale legii, săvârșite la momentul la care acesta era persoană privată, nu în perioada în care era persoană publică? E posibil ca, odată intrat în exercițiul public, un ministru să devină brusc cinstit?

Desigur, până la judecarea recursului, nu se poate spune că ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, e vinovat în Dosarul Transformatorul. Prezumția de nevinovăție funcționează până la pronunțarea unei decizii definitive. În cazul ministrului, o astfel de decizie se așteaptă a fi pronunțată în toamna acestui an de un complet  de cinci judecători al Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ).

6,4 milioane de lei, fără TVA – valoarea prejudiciului calculat de DNA în Dosarul Transformatorul.

Din poziția sa de ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu a avut control asupra unor contracte din bani publici cifrate la miliarde de euro anual, în domenii precum infrastructura feroviară, navală, aeriană și chiar rutieră.

Desigur că liderii politici care au susținut numirea lui Relu Fenechiu într-un moment în care acesta avea deja deschis dosar penal au considerat că doar o sentință definitivă e relevantă.

Dacă însă se dorea gestionarea corectă a acestei averi publice, nu era cumva mai bine să se sufle în iaurt și să se aștepte până la încheierea cu bine pentru Fenechiu a procesului?

Faptele

Potrivit rechizitoriului, ca administrator al firmelor SC Fene Grup SA, SC La Rocca SRL şi SC Tehnorom SRL, Relu Fenechiu a făcut, în perioada anilor 1999 – 2004, tranzacţii cu componente electrotehnice: transformatoare și întrerupătoare. Acestea au fost livrate Sucursalei de Întreţinere şi Servicii Energetice Electrice (SISEE) Moldova.

Echipamentele fuseseră luate de la firmele unui cetăţean din localitatea ieșeană Grajduri, Dragoș Stănescu. „Principalele firme furnizoare de instalaţii şi componente necesare sistemului energetic către societăţile din cadrul grupului Fene sunt SC DM Grup SRL Iaşi şi SC Sarp Impex SRL Iaşi, ambele avându-l ca asociat unic şi administrator pe numitul Dragoş Stănescu, persoană neşcolarizată”, spun procurorii. Stănescu a fost audiat la DNA şi a recunoscut că a livrat echipamentele către firmele din Fene Grup.

Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor: „În privința acestor bunuri, nu există nici o expertiză judiciară care să stabilească identitatea și starea lor de funcționare, toate constatările Gărzii Financiare fiind bazate exclusiv pe aprecieri subiective”

În apărarea sa, Fenechiu a precizat că „provenienţa acestor transformatoare poate fi dovedită prin facturile de achiziţionare de la furnizori, de cele mai multe ori acestea fiind însoţite de documente justificative”.

Procurorii îl contrazic şi susţin că „doar în cazul a mai puţin de 20% – 30% din produsele livrate de firmele din cadrul grupului Fene existau nişte documente, întocmite însă tot de angajaţi ai propriilor firme şi pe care le intitulau «certificat de calitate». Aceasta pentru a crea o aparenţă de funcţionabilitate şi provenienţă licită”.

În realitate, transformatoarele erau „vechi, uzate, ruginite, cu plăcuţe de identificare lipsă, iar pe unele era aplicată o culoare gri”. Produsele au fost vândute companiei de stat la prețuri egale cu cele ale altora noi.

După condamnarea sa de la jumătatea lunii trecute, Fenechiu a continuat să-și susțină nevinovăția. „În privința acestor bunuri, nu există nici o expertiză judiciară care să stabilească identitatea și starea lor de funcționare, toate constatările Gărzii Financiare fiind bazate exclusiv pe aprecieri subiective și nicidecum ale unor experți judiciari autorizați, cu pregătire în domeniile electroenergetic și contabil. Este de menționat și faptul că raportul Gărzii Financiare se bazează exclusiv pe documentele comunicate de parchet, în mod vădit incomplete”, se arată într-un document remis presei prin e-mail. Acesta a fost trimis în ziua dinaintea termenului în proces și era semnat „Relu Fenechiu”.

Decizia

Argumentația ministrului și cea a avocatului său, Gheorghiță Mateuț, nu au convins cei trei judecători ai ÎCCJ. Ministrul a fost condamnat la cinci ani de închisoare, cu trei ani pedeapsă complementară, prin interzicerea unor drepturi și sechestru asupra automobilului proprietate BMW X6 deținut de ministru și asupra a trei imobile ale acestuia, cu o suprafață însumată de 4.600 de metri pătrați.

Relu Fenechiu, prosper afacerist și politician influent

Fenechiu este de profesie inginer TCM-ist. Lider PNL Iaşi, el este la al patrulea mandat de deputat de Iaşi. A făcut cursuri de masterat în marketing, economia şi managementul mediului, dar şi un doctorat privind „Strategii de adecvare a organizaţiilor la situaţiile de risc şi criză”.

Conform declaraţiei de avere, vicepreşedintele PNL are trei case de locuit, două în Iaşi şi una în Roşia Montană, două case de vacanţă în Iaşi şi Bacău, dar şi un apartament în Abrud (Alba).

Fenechiu mai deţine 4.668 de metri pătraţi de teren intravilan în Iaşi, 4.500 de metri pătraţi în Dărmăneşti (Bacău) şi 10.200 de metri pătraţi în Roşia Montană (Alba). El mai are trei autoturisme, Mercedes, BMW şi Hyundai, dar şi bijuterii şi obiecte de artă în valoare de 80.000 de euro.

Interimat până pe 23 august

Președintele României Traian Băsescu a declarat că așteaptă altă nominalizare la funcția de ministru al Transporturilor, însă nu se grăbește să-l respingă pe Ovidiu Silaghi.

Șeful statului a precizat că va lua decizia definitivă vineri, 23 august: „Atunci voi decide dacă resping sau accept candidatura lui Silaghi”. Până atunci interimatul la Transporturi urmează să fie asigurat în continuare de către premierul Victor Ponta. Băsescu a explicat: „Numirea lui Ovidiu Silaghi în fruntea Ministerului Transporturilor nu e oportună, pentru că nu a fost implicat privatizarea CFR Marfă”.

Premierul Ponta semnase propunerea de numire a lui Silaghi ministru al Transporturilor şi apoi a trimis-o preşedintelui. Liderul PNL Crin Antonescu declarase anterior că preşedintele Băsescu i-a spus că îl lasă pe premierul Victor Ponta interimar 45 de zile la Ministerul Transporturilor, pentru a finaliza privatizarea CFR Marfă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

two × 4 =