Comunicat ARTRI: Centura neputințelor va fi gata până în 2040?

București, 16.03.2017După cum știți, la mai bine de 27 de ani de la căderea regimului comunist și la peste 10 ani de la integrarea țării noastre în Uniunea Europeană, Bucureștiul este singura capitală europeană fără o șosea de centură decentă, după cum România însăși este singura țară din UE-28 fără o autostradă integrală. Consecințele acestor lipsuri fundamentale se regăsesc anual cu minus în PIB-ul României, în planurile investiționale ale unor companii internaționale, în calitatea serviciilor și a vieții din țara noastră. 

MEMORIU PENTRU ACCELERAREA LUCRĂRILOR LA CENTURA CAPITALEI

Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI), asociația națională garantă pentru aplicarea în România a Convenției vamale referitoare la transportul internațional al mărfurilor sub acoperirea Carnetului TIR (Convenția TIR) a trimis recent un Memoriu pentru accelerarea lucrărilor la Centura Capitalei către Guvernul României, Ministerul Transporturilor, Ministerul Finanțelor, Ministerul Mediului, Primăria Generală a Capitalei și către compania Egis România.

Ținând cont de lungimea actuală a centurii, de problemele specifice din Est, Vest și Sud, de costurile mereu modificate și de calitatea slabă a lucrărilor deja efectuate, estimarea ARTRI este că abia prin 2040 vom avea gata Centura. Cât despre costuri, acestea vor sări, la final, de 1.6 miliarde de lei. Cu privire la funcționalitatea ei, Centura va fi depășită de prin anul 2020.

SURPRIZA NEPLĂCUTĂ A PROGRAMULUI DE GUVERNARE

Conform Programului de guvernare (Secțiunea Politici pentru Infrastructura de Transport, cap. Transportul rutier), obiectivul finalizării Centurii Capitalei “la profil de autostradă” este asumat, în două faze, fără termen de finalizare. Chiar dacă textul vorbește despre lucrări de modernizare (A1-DN7, A2-DN2 bugetate cu 53,80 milioane Euro) pentru anii 2017 și 2018, de nicăieri nu rezultă când va fi gata întreaga Centură a Capitalei, această nefericită variantă ocolitoare, copleșită de traficul zilnic încă din anul 2005.

PROPUNERILE ARTRI

1. Centura Bucureștiului să fie asumată ca prioritate zero de către Guvernului României, până la finalizarea ei, cunoscut fiind faptul că starea actuală a acesteia afectează direct, economic și social, capitala României, județele învecinate și planurile de dezvoltare naționale;

2. Rezolvarea acestei probleme să fie rezultatul operativ al unui PPP de succes, care ar legitima Legea 23/2016 în România;

3. Guvernul României să agreeze adoptarea arbitrajului specializat în vederea eliminării blocajelor actuale generate de procedurile de atribuire prin licitații publice și a executării contractelor de achiziție publică (idee exprimată ieri și de către dl Prim-Ministru Sorin Grindeanu)

“Legat de acest lucru, o să venim rapid cu – poate e mult spus o lege a investițiilor strategice – un nou cadru legal prin care să ușurăm sau să simplificăm, nu înseamnă să facem netransparent acest lucru, să simplificăm acest proces legat de achizițiile strategice. Mă refer la tot ceea ce înseamnă domenii de tipul transporturilor, autostrăzi în special, energie și domeniul apărării”, a declarat Grindeanu la TVR.

4. Egis Internațional, compania desemnată la finele anului 2016, de către BEI, prin Egis România, să realizeze “o analiză strategică multicriterială” pentru identificarea și asumarea unei opțiuni de finalizare a lucrărilor Centurii Capitalei, să consulte în timp real organizațiile profesionale din transporturi, logistică și alte activități anexe pentru identificarea criteriilor și a deciziilor optime.

Persoană de contact:

Daniel MAZILU
Subsecretar general
Mobil: +4.0740 060 676
Tel. fix: (+40) 21 319 45 25
Fax: (+40) 21 319 48 07
E-mail : daniel.mazilu@artri.ro
Web: www.artri.net

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

thirteen − three =