În ultimele zile, mi..." />

Comunicat al Ministerului Transporturilor

În ultimele zile, ministrul Lucian Bode și responsabilii din Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor alături de conducerea unităților din subordinea și autoritatea Ministerului au inițiat și implementat o serie de măsuri menite a reduce efectele generate de criza noului coronavirus COVID-19 precum și pentru sprijinirea agenților economici ce activează în industria transporturilor din România.

 

Astfel în domeniul rutier s-au realizat următoarele:

  • Colaborarea cu Ministerul Afacerilor Externe din România și ambasadele României pentru identificarea situațiilor critice și evoluția acestora, în timp real;
  • Demersuri către Ministerele Afacerilor Externe ale statelor pe teritoriul cărora au fost identificate situații de blocaj pentru obținerea culoarelor de trecere din frontieră în frontieră. S-au creat culoare principale de acces pentru transportul de marfă;
  • Deblocarea imediată de către partea română (Poliția de Frontieră) a punctului de trecere a frontierei feroviar de la Valea lui Mihai;
  • Deblocarea situațiilor de blocaj existente la frontierele Fernetti și Gorizia;
  • Discuții telefonice directe cu reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne și Poliția de Frontieră din Slovenia;
  • A fost solicitată Comisiei Europeane notificarea celorlalte state membre pentru aplicarea prevederilor art. 14 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr.561/ 2006, respectiv de a aplica pentru situațiile excepționale posibilitatea derogării pe perioadă de maxim 30 de zile de la obligativitatea respectării duratelor de conducere și a perioadelor de repaus prevăzute de legislația socială în domeniul transporturilor rutiere;
  • Discuții telefonice cu Reprezentanța României la Bruxelles și Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean;
  • Solicitări scrise către Poliția de Frontieră, Direcția de Sănătate Pubică (DSP), Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Animalelor (ANSVSA) pentru a excepta șoferii de camion de la obligativitatea carantinării la intrarea în țară;

În domeniul naval principalele măsuri au fost:

  • Autoritatea Navală Română împreună cu Ministerul Sănătății, ISU, Prefectura Constanţa au luat decizia de carantinare în rada portului Constanța a tuturor navelor care vin din zonele de risc roşii sau galbene până la împlinirea celor 14 zile de la părăsirea ultimului port de escală situat într-una din aceste zone sau de la îmbarcarea unor membri ai echipajului care vin din zone de risc;
  • Administraţia Fluvială a Dunării de Jos R.A. Galaţi a instituit două zone de staţionare la ancoră și carantinare pentru navele care au operat în ultimele 14 zile într-un port aflat într-o zonă roşie de focar epidemiologic şi au ca destinație un port de pe Dunărea Maritimă, după cum urmează:
  •  Rada maritimă a portului Sulina (pentru navele care urmează să intre pe Canalul Sulina dinspre Marea Neagră) și
  • Dunăre Mm44 (pentru navele care vin dinspre Canalul Bâstroe).

 

În cazul domeniului aviație au fost realizate o serie de măsuri dintre care menționăm:

  • Dezinfectare periodică a fluxurilor de sosiri în aeroporturi;
  • Dezinfectarea aeronavelor sosite din zonele galbene/roșii, precum și a celor care au avut la bord pasageri simptomatici COVID 19;
  • Pe fluxurile de sosiri pasageri a fost suplimentat numărul de reprezentanți ai Autorității de Sănătate Publică, pentru întărirea controlului sanitar la frontieră (a fost elaborată de Autoritatea de Sănătatea Publică procedura operațională privind managementul pasagerilor sosiți în România).
  • S-au achiziționat 3 scannere termice pe Aeroportul Henri Coandă: 2 pe fluxul normal şi 1 pe fluxul de chartere;
  • În ceea ce privește angajații aeroporturilor, au fost întreprinse măsuri de protecție a personalului aeroportuar care intră în contact cu pasagerii;
  • Aeroportul Internațional Henri Coandă București a intensificat măsurile de dezinfecție, în special în zona fluxului de sosiri, la cel mult 4 ore. De asemenea, în toate spaţiile există dispensere cu gel dezinfectant pentru mâini;
  • La Aeroportul Henri Coandă a fost elaborat un plan de măsuri comun cu Ministerul Sănătății, Direcția pentru Sănătate Publică și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră;
  • Operatorii aerieni aflați în supravegherea Autorității Aeronautice Civile Române, aplică standardele ICAO și directivele EASA (Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației) cu privire la măsurile de prevenire și protecție la bordul aeronavelor în cazul epidemiilor/pandemiilor;
  • Aeroporturile, ROMATSA și AACR au elaborat planuri pentru asigurarea continuității activităților specifice în funcție de evoluția COVID 19.
  • Restricții în relația cu alte state (Măsuri notificate):
  • România a suspendat pentru perioada 9-23.03.2020 ora 12, cursele aeriene spre/dinpre Italia, țara cu cele mai multe cazuri de îmbolnăviri și decese din Europa. Măsura a fost notificată Comisiei Europene și statelor membre, în conformitate cu dispozițiile art.21, alin.1) din Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate;
  • Este interzisă îmbarcarea cu destinația România a cetățenilor străini care sosesc din zonele roșii (Rep Populara China – regiunea Hubei, Italia, Coreea de Sud – Daegu (oraș) si Cheongdo (județ), Iran – întreaga țară). Pasagerii, cetățeni români, care sosesc în România din statele declarate ”zone roșii„, vor intra în carantină timp de 14 zile, iar toate persoanele care sosesc  din statele aflate în ”zona galbenă”, cu peste 500 de cazuri confirmate, vor intra obligatoriu în autoizolare de domiciliu, potrivit deciziei Comitetului National pentru Situații Speciale de Urgențe.
  • Ca urmare a restricțiilor de intrare în țară impuse de autoritățile Republicii Serbia în vederea limitării pandemiei COVID-19, începând cu 16 martie până la 31 martie 2020, TAROM suspendă operarea către/dinspre Belgrad;
  • Ca urmare a restricțiilor de intrare în țară impuse de autoritățile din Republica Moldova în vederea limitării pandemiei COVID-19, începând cu 16 martie până la 31 martie 2020, TAROM suspendă operarea către și dinspre Chișinău;
  • Similar, ca urmare a restricțiilor de intrare în țară impuse de autoritățile israeliene, în perioada 12 – 31 martie 2020 TAROM a suspendat operarea către/dinspre Tel Aviv;

Toți pasagerii afectați de suspendarea acestor curse pot opta pentru reprogramarea pe date ulterioare a călătoriilor fără penalizare sau rambursarea integrală a biletelor/tronsoanelor neutilizate.

 

Dintre măsurile întreprinse în domeniul feroviar amintim:

  • Metrorex a instituit în toate stațiile sale plata cu cardurile, direct la turnichete, astfel se evită contactul direct cu angajatul;
  • Sunt în circulație toate trenurile și două trenuri sunt permanent în rezervă caldă;
  • Timpii de parcurs sunt reduși la minimum;
  • S-a luat decizia ca trenurile să nu ajungă simultan (dus-întors) în stații;
  • Se dezinfectează în mod obligatoriu toate elementele de contact ale trenurilor Metrorex (butoane contact, bare de sprijin, scaune). Trenurile sunt dezinfectate ori de cate ori permite staționarea în depouri;
  • CFR Călători a suspendat temporar circulația unor trenuri în trafic intern (44 de trenuri) și internațional cu respectarea posibilității de mobilitate a cetățenilor;
  • CFR Călători a suspendat temporar unele trenuri care aveau drept scop transportul elevilor de la domiciliu la centrele școlare, pe durata suspendării cursurilor de către Ministerul Educației și Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență;
  • CFR Călători monitorizează atent gradul de ocupare a trenurilor pe rutele interne, în condițiile în care mai multe companii/societăți au anunțat program redus sau munca de la domiciliu pentru angajații lor. În aceste condiții este posibilă suspendarea unor trenuri de navetă. Orice modificare în graficul de circulație a trenurilor va fi anunțată public in cel mai scurt timp de la luarea deciziei;
  • CFR Calatori a suspendat temporar trenurile internaționale spre Moldova, Bulgaria, Ucraina si Ungaria, având în vedere faptul că anumite puncte de frontiera, în acord cu administrațiile feroviare din alte țări vecine. În urma deciziei Ungariei de a-și închide granițele pentru cetățenii de altă naționalitate decât cea maghiară, CFR Călători a suspendat temporar circulația trenurilor în trafic internațional care fac legătura între România și Ungaria.

Prin frontiera de stat Curtici, circulă zilnic un număr de 10 trenuri (dus-întors). CFR Călători a suspendat temporar circulația următoarelor trenuri:

  • 72/ 73 București Nord – Budapesta și retur. În trafic intern, trenul circulă pe relația București Nord – Timișoara Nord și retur. Trenul 72 își va modifica ora de plecare din stația București Nord.
  • 74/ 75 Brașov – Budapesta și retur. Trenul circulă până la Arad și retur
  • 78/ 79 Timișoara Nord – Budapesta și retur, se suspendă pe toata distanța
  • 346 București Nord – Budapesta – Viena, se suspendă pe toata distanța
  • 347 Viena- Budapesta – București Nord circulă numai pe distanța Arad – București
  • 472 București Nord – Budapesta, circulă numai până la Arad
  • 473 Budapesta – București, se suspendă pe toata distanța
  • Cu toate că trenurile pe rute externe sunt suspendate temporar, măsurile de suspendare sunt luate în așa fel încât să asigure în continuare nevoia de deplasare a cetățenilor între orașele importante din România;
  • Anumite garnituri au fost lăsate sa circule doar in trafic intern, altele au fost comasate sau parcursul anumitor trenuri a fost prelungit ca sa acopere nevoia de mobilitate. Măsurile luate în această perioadă de către CFR Călători au ca scop restrângerea răspândirii infecției cu Covid-19, protecția, siguranța și securitatea călătorilor și a personalului propriu;
  • În funcție de evoluția pandemiei și deciziile Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, CFR Călători va lua in continuare si alte măsuri pentru restrângerea efectelor, protecția, siguranța, securitatea călătorilor și a personalului propriu, măsuri ce vor fi aduse la cunoștința opiniei publice în mod operativ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

2 × one =