În condițiile desfăşurării unu..." />

Comisia bilaterală cu Kazahstan

În condițiile desfăşurării unui număr semnificativ de operațiuni spre fostul spațiu sovietic, fiecare comisie bilaterală e o veste bună pentru transportatorii români. După şase ani de la comisia anterioară, a venit rândul negocierilor cu Kazahstanul.

O destinație nu foarte frecventată, aceasta a avut creșteri constante în operațiunile românilor. Transportatorii noştri fac mai puține curse decât ar vrea, dar limitarea e de înțeles: aceștia ar transporturi de terță țară.

Evoluția relațiilor cu Kazahstanul

Ultima comisie mixtă a fost pe 8-11.10.2007, la Astana, într-o comisie mixtă interguvernamentală de colaborare economică și tehnico-științifică. Acordul bilateral a fost semnat tot atunci și a intrat în vigoare în 2008. După intrarea în vigoare (27.11.2008), transporturile directe și în tranzit s-au liberalizat. Singurele ce necesită autorizații sunt cele de terță țară.

Acestea sunt drastic limitate de kazahi și sunt element de negociere pentru noi. Creșterea numărului acestor autorizații a fost lentă. De la 20 în 2008 s-a ajuns la 100 protocolate și 20 suplimentare anul trecut. Anul acesta, cele 100 de terțe de Kazahstan au fost epuizate din prima parte a anului.

Comerțul România – Kazahstan în 2012: export – 110 milioane $; import – 2.910 milioane $ = deficit 2.800 milioane $. Situație e în linia ascendentă din 2005 încoace. 2013 debutează cu schimbări semnificative: volumul schimburilor comerciale din prima parte, în scădere cu 42,98%; creștere de 44,05% a exporturilor; scădere drastică a celor din Kazahstan, cu 43,63%.
România exportă în Kazahstan produse ale industriei chimice, mase plastice, cauciuc, mașini și echipamente electrice. Importăm aproape în exclusivitate produse minerale.

Comisia mixtă din septembrie

Pornind de la contingentul de terțe necesare transportatorilor români, avem două limite: înțelegerea actuală, de 100 de autorizații, și nevoile transportatorilor români, ce sunt chiar pe la 500 de autorizații. Analizând ritmul de consumare al celor din 2013, putem spune că numărul celor necesare nu e fără temei.

Dar nu putem să ținem cont de un fenomen negativ: ridicarea autorizațiilor de către transportatori și păstrarea lor pentru nevoi neprevăzute. Chiar partea kazahă remarca neconcordanța prin 2009. Lucrurile au mai evoluat.

Ședința a avut loc la București, pe 28-30 august. S-a suplimentat cota pe 2013 cu 30 de autorizații, pentru a debloca impasul ce durează de câteva luni. Pentru 2014 a fost stabilit un contingent de 150 de terţe. Cele de anul acesta vor fi putea fi folosite până-n februarie 2014.

Noutăți legislative, foarte importantă e clarificarea dintr-o recentă lege kazahă: la transportul rutier din alte țări spre / dinspre Kazahstan, în care e implicat și un alt mod de transport (transport multimodal), cu transbordarea sau reîncărcarea mărfii în țara de înmatriculare a transportatorului, nu e necesară terța, dacă se prezintă: scrisoarea de trăsură internațională (CMR), factura, conosamentul sau alt document comercial.

Un incident a fost semnalat de noi chiar în 2013, iar diferențele de interpretare au fost cauzate de documentele auxiliare solicitate. Expeditorul fusese o societate înregistrată în Marea Britanie. Încărcarea fusese făcută din România – o situație destul de comună.

Altă clarificare: Un transport de terță, la care, contrar prevederilor din alte state, în Kazahstan autorizația e valabilă pentru o călătorie, inclusiv la încărcarea pentru retur, exclusiv pentru același teritoriu ca la tur. Așadar, nu se poate încărca sau descărca de două ori pentru două țări terțe cu aceeași autorizație.

Statul kazah și-a schimbat legislația de bază pentru transport. Ce afectează românii e modificarea cuantumului amenzilor care sancționează lipsa autorizației potrivite cu până la 6.000 $. O listă cu operatorii români din evidențele kazahe cu sancțiuni primite în Kazahstan a fost predată părții române. Cele două state mizează oficial și pe sprijinul asociațiilor profesionale în dezvoltarea relațiilor lor de transport.

Se fac demersuri pentru un acord de transport de persoane între cele două țări, pentru dezvoltarea turismului. Partea română a propus o abordare curajoasă și stabilă: terțele anuale cu intrări multiple, ce ar permite contracte avantajoase. Partea kazahă a luat doar act. Răspunsul va fi dat ulterior.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 + ten =